کارستن ‌بریتفلد مدیرعامل و بنیانگذار «بایتون»

فرهنگ و قالب فکری که دراین دوران به‌آن احتیاج دارید بیشتر به‌خدمات الکترونیکی مشتریان، نرم‌افزار و اینترنت مربوط است و به‌صنعت‌خودرو توجه اندکی دارد. بزرگ‌ترین چالش نیز به‌کارگیری الگوهای تجاری است

به گزارش «اخبار خودرو»، بایتون درپی تغییر تجربه حمل‌ونقل مشتریان خود است و همزمان می‌خواهد شیوه کسب و کار کمپانی‌های خودروسازی را تغییر دهد. این خودروساز پرمدعای چینی که دفتر آن درشهر نانجینگ واقع است، درسال ۲۰۱۶ توسط کارستن‌بریتفلد و دنیل‌کرچرت (کهنه‌سربازانی که به‌ترتیب از ب‌ام‌و و اینفینیتی آمده‌اند) تاسیس شد. عرضه شاسی‌بلند ام-بایت بایتون تا اواخر سال درچین آغاز می‌شود و دراواسط دهه ۲۰۲۰ این ماشین به بازار اروپا و آمریکا عرضه خواهد شد. در اینجا بخشی از گفت‌وگوی فصل‌نامه «مک‌کینزی» را با کارستن‌بریتفلد، مدیرعامل و بنیانگذار بایتون می‌خوانیم. 

بایتون از برخی جهات شباهت‌های زیادی به تسلا دارد؛ کمپانی‌ای که می‌خواهد از ابتدا با یک خودرو لوکس برقی وارد بازار شود. نظرتان درباره این مقایسه چیست؟ 

این دو شرکت چندان ارتباطی به‌هم ندارند. بایتون برای این تاسیس شده است که ارائه‌دهنده حمل‌ونقل باشد. درآمد این شرکت علاوه‌بر فروش خودرو از راه حمل‌ونقل تامین می‌شود. بایتون شامل خودروهای برقی می‌شود که هوشمند، متصل و خودران هستند.

خودرو برای ما در نقش یک پلت‌فرم عمل می‌کند؛ وسیله‌ای هوشمند و چرخدار. از این پلت‌فرم می‌توان برای فروش محتوای دیجیتالی که براساس داده‌های مختلف ایجاد شده است استفاده کرد و این محصولات برای حمل‌ونقل اشتراکی طراحی شده‌اند. 

شما پیش از تاسیس بایتون درسال ۲۰۱۶ دودهه به‌کار در ب‌ام‌و مشغول بودید. اززمانی که شما کار خود را دراین صنعت آغاز کردید، چه پیشرفت‌هایی حاصل شده است؟ 

ما درحال رسیدن به‌یک نقطه‌عطف هستیم. فقط محصولات نیستند که تغییر را تجربه می‌کنند، بلکه الگوهای تجاری نیز درحال دگرگونی هستند. شکی نیست کم‍پانی‌های خودروسازی سنتی خودروهای برقی فوق‌العاده‌ای را تولید خواهند کرد. اما وقتی پای بازاندیشی درخصوص تجربه کاربر از خودروهای هوشمند به‌میان می‌آید، آن‌ها با کار بسیار دشوارتری روبه‌رو هستند.

فرهنگ و قالب فکری‌ که دراین دوران به‌آن احتیاج دارید، بیشتر به‌خدمات الکترونیکی مشتریان و نرم‌افزار و اینترنت مربوط است و به‌صنعت‌خودرو توجه اندکی دارد. بزرگ‌ترین چالش نیز به‌کارگیری الگوهای تجاری است.

تغییر کامل الگوی تجاری سازمانی با ۱۰۰ یا ۳۰۰ هزار کارمند که برای ساخت و تولید و فروش خودرو پرورش یافته‌اند، کاری بسیار دشوار و شاید غیرممکن است. به‌همین دلیل من درنهایت تصمیم گرفتم شرکتی جدید را تاسیس کنم. ترک شرکت فوق‌العاده‌ای مثل ب‌ام‌و کار ساده‌ای نیست.   

اینکه شرکت شما چینی است، چه‌تاثیری برالگوی تجاری‌تان می‌گذارد؟‌

چین جایی است که آینده حمل‌ونقل به‌چهار دلیل مشخص درآن شکل گرفته و طراحی خواهد شد. این کشور بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان است و سالانه چیزی حدود ۳۰ میلیون دستگاه خودرو در آن به‌فروش می‌رسد. دوم‌آنکه همه‌چیز درچین از هرنظر با سرعتی بسیار بالا توسعه می‌یابد. 

دلیل سوم اینکه پول زیادی دراین کشور وجود دارد و سرمایه‌گذاران این آمادگی را دارند که نه‌تنها درشرکت‌های نوپا، بلکه حتی در ایده‌ها و تیم‌های کاری نیز سرمایه‌گذاری کنند. ما تنها براساس طرحی که به‌عنوان یک تیم داشتیم و همچنین براساس الگوی تجاری‌مان توانستیم ازسرمایه‌گذاران چینی ۲۴۰ میلیون دلار سرمایه‌ جمع‌آوری کنیم.

این موضوع هرگز دراروپا رخ نمی‌دهد و درآمریکا هم چنین چیزی بعید است. فاکتور چهارم اراده سیاسی قوی برای تحقق این موضوع است. دولت چین می‌خواهد آینده حمل‌ونقل الکتریکی و هوشمند باشد و وقتی که پای حمل‌ونقل هوشمند به‌میان می‌آید، قطعا شما به‌شبکه اینترنت ۵G و زیرساخت‌های دیگر احتیاج دارید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =