۴ پالایشگاه‌ دار بزرگ کشور

شرکت نفت سپاهان باافزایش ۲۵درصدی تولید روغن‌های موتوری خود درشش‌ماه ابتدایی سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، اگرچه بالاترین رشد تولید را بین چهار شرکت پالایشگاهی به‌خود اختصاص داده است، اما نفت‌بهران با دراختیار داشتن ۴۱درصد ازسهم توزیع دربازار،‌ همچنان جایگاه نخست را بین تولیدکنندگان روغن‌موتور دراختیار دارد.

به‌گزارش «دنیای‌ خودرو»، ‌رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درگزارشی به‌وزیر صنعت، معدن و تجارت عملکرد چهار شرکت عمده تولیدکننده روانکارهای خودرویی کشور را درطول شش‌ماه اول سال ۹۸ درسه شاخص میزان تولید،‌ توزیع و متوسط قیمت‌ها دربازار اعلام کرده است که براساس آن شرکت نفت سپاهان دربین سه‌پالایشگاه‌دار دیگر بیشترین میزان رشد تولید روغن‌های موتوری را داشته است.

براساس این گزارش، شرکت نفت بهران به‌عنوان لیدر بازار روغن‌موتور کشور درشش‌ماه نخست سال گذشته ۸۹ هزار و ۱۳۸مترمکعب روغن موتوری تولید کرده است که این میزان درشش ماه اول سال جاری بارشدی ۵.۳ درصدی به ۹۳ هزار و ۸۶۸ مترمکعب رسیده است.

بهران ۳۹ درصد از سهم تولید روغن‌موتور را درشش‌ماه اول سال داشته است و با افزایش ۴.۷ درصدی توزیع روغن‌های تولیدی خود دربازار سهم ۴۱ درصدی ازتوزیع روغن‌موتور را نیز به‌خود اختصاص داده است.

بهرانی‌ها که درشش‌ماه اول سال گذشته، ۸۸هزار و ۵۶۶ مترمکعب روغن‌موتور را دربازار توزیع کرده بودند، درسال جاری این رقم را به ۹۲ هزار و ۷۵۷ مترمکعب رسانده‌اند تا همچنان به‌عنوان پیشتاز دربازار روانکارهای کشور مطرح شوند.

رشد بی‌سابقه سپاهان درتولید روغن‌موتور

شرکت نفت سپاهان که البته عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه تولید روغن پایه درکشور را نیز یدک می‌کشد، براساس گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بارشدی ۲۵.۱ درصدی درتولید روغن‌موتور نسبت به‌سال گذشته، میزان تولید خود را از  ۴۰ هزارو ۷۱ مترمکعب درشش‌ماه اول سال گذشته به ۵۰ هزار و ۱۲۹ مترمکعب درشش‌ماه اول سال ۹۸ رسانده است. 

سپاهان رکورد دیگری  را نیز برای خود ثبت کرده و آن افزایش ۱۶ درصدی توزیع روغن‌موتور درشش‌ماه اول سال جاری نسبت به‌مدت مشابه سال  گذشته است که باعث شده سهم این شرکت ازتوزیع روغن دربازار به ۲۰درصد برسد. 

سپاهان براساس آمارهای وزارت صمت درشش‌ماه اول سال گذشته ۳۸ هزار  و ۱۷ مترمکعب روغن‌موتور دربازار توزیع کرده بود که حالا این رقم درسال جاری به ۴۴ هزار و ۸۹ مترمکعب رسیده است.

تولید و توزیع روغن‌موتور درنفت‌ پارس افزایش یافت

شرکت نفت پارس نیز مانند بهران و نفت سپاهان رشد تولید و توزیع را درشش‌ماه اول امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. 

نفت پارس که درشش‌ماه اول سال قبل ۳۷ هزار و ۸۱۳ مترمکعب روغن‌موتور تولید کرده است، امسال این رقم را به ۴۰ هزار و ۵۴ مترمکعب رسانده است تا سهم خود را از بازار تولید روغن‌موتور به ۱۷ درصد برساند و درعین‌حال رشدی ۵.۹ درصدی را تجربه کند. اما وقتی پای توزیع روغن‌موتور به‌میان می‌آید، سهم نفت پارس از  توزیع دربازار به ۱۶ درصد می‌رسد و بررسی آمارها حکایت از رشد ۱.۷ درصدی این پالایشگاه درزمینه توزیع روغن‌موتور در بازار دارد.

بررسی رقم‌های دقیق توزیع نیز بیانگر همین نکته است و نفت پارس  توانسته است رقم ۳۵ هزار ۸۳۳ مترمکعبی توزیع‌روغن درشش‌ماه اول سال گذشته را به ۳۶ هزار و  ۴۵۱ مترمکعب درشش‌ماه اول سال ۹۸ ارتقا دهد.

آمار تولید و توزیع ایرانول

آمارهای منتشرشده ازسوی وزارت صمت، حکایت از کاهش ۱۴.۱ درصدی تولید روغن‌های موتوری درشرکت نفت ایرانول و کاهش ۱۵.۴ درصدی توزیع روغن‌های ‌موتور ایرانول درشش‌ماه اول سال جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته دارد.

ایرانول که درشش‌ماه اول سال قبل ۶۵هزارو ۲۲۹مترمکعب روغن‌موتور تولید کرده بود، درشش‌ماه اول امسال فقط ۵۶ هزار و ۲ مترمکعب روغن تولید کرده و این یعنی میزان تولیدش را ۱۴.۱ درصد کاهش داده است. بااین‌حال ایرانول همچنان رتبه دوم را دربین تولیدکنندگان روغن‌موتور درکشور به‌خود اختصاص داده و بعد از نفت بهران با اختصاص ۳۹ درصد از این سهم، همچنان ۲۳ درصد از میزان تولید را دراختیار دارد.

دربحث توزیع نیز ایرانول باوجود کاهش ۱۵.۴درصدی توزیع روغن‌های موتور خود دربازار همچنان ۲۳درصد از سهم بازار را دراختیار  دارد و بعد از بهران رتبه دوم این بازار از آنِ ایرانول است.

ایرانول درشش‌ماه نخست سال گذشته ۶۱ هزار و ۹۴۵ مترمکعب روغن دربازار توزیع کرده و درشش‌ماه اول امسال این رقم به ۵۲ هزار و ۳۷۶متر مکعب رسیده است. درمجموع نیز آمارهای وزارت صمت حکایت از رشد ۳.۴ درصدی تولید روغن‌موتور توسط چهار شرکت مذکور و رشد ۰.۶ درصدی توزیع روغن‌موتور توسط این شرکت‌ها دارد.

قیمت روغن‌های موتور ایرانی ۶.۵درصد کمتر از قیمت مصوب

شاید جالب‌ترین نکته‌ای که درگزارش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌چشم می‌خورد بررسی قیمتی روغن‌های موتور «۲۰w۵۰-sj» این چهار شرکت است. روغن‌موتورهایی که پرایدسواران،‌ عمده‌مصرف‌کنندگان آن هستند.

در این گزارش روغن‌موتور ایرانول ۱۲۰۰۰ که براساس قیمت مصوب سازمان حمایت باید هرظرف چهارلیتری آن ۶۷ هزار و ۴۰۰ تومان به‌فروش برسد، درشش‌ماه اول سال جاری قیمت متوسطی برابر با ۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان داشته است که نشان از فروش آن به‌میزان ۶.۳ درصد کمتر از نرخ مصوب دارد. 

بهران‌پیشتاز هم که ۷۱ هزار و ۸۵۰ تومان قیمت‌گذاری شده است، ۵.۵ درصد کمتر از این قیمت فروخته شده و درشش‌ماه اول سال جاری قیمت  متوسطی برابر با ۶۷ هزار و ۹۰۰ تومان داشته است. پارس پایا هم که ۷۱ هزار و ۹۶۷ تومان قیمت‌گذاری شده است، ۷.۷ درصد ارزان‌تر به‌فروش رفته و متوسط قیمت شش‌ماه اول آن دربازار  ۶۶ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است.

محصول سپاهان بانام پاور کیمیا اسپیدی هم ۶.۳ درصد ارزان‌تر از قیمت مصوب فروش رفته و قیمت متوسط هرظرف چهارلیتری آن ۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان ذکر شده است. اتفاقی که رئیس سازمان حمایت درتوضیحات خود به‌وزیر صمت، علتش را افزایش میزان عرضه روغن‌موتور درسه‌ماهه اخیر ذکر کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =