تایرهای OTR

تایر های معدنی و راه‌ سازی که با ارز دولتی به‌ کشور وارد شده‌اند،‌ درسایه نبود نظارت‌های مستقیم  به دو برابر قیمت دربازار به‌ فروش می‌رسند.تایرهایی که مشتری‌های خاص دارند و هنگام کمبودشان دربازار،‌ گلایه‌ای از سوی خریدار به‌وجود نمی‌آید.

لاستیک‌های بزرگی که مصارف معدنی،‌ صنعتی، ‌راهسازی و کشاورزی دارند و این روزها با وجود تخصیص ارز دولتی به‌واردکنندگانشان، ‌بازهم با قیمت‌هایی عجیب و غریب در بازار به‌فروش می‌رسند.

اگرچه بارها «دنیای‌ خودرو» نسبت به‌تخلفات برخی واردکنندگان تایرهای باری و اتوبوسی به‌کشور  هشدار داده است، تاکنون صحبتی از بیش‌اظهاری‌های احتمالی و گران‌فروشی تایرهای OTR به‌میان نیامده است.

تایرهای معدنی و راه‌سازی از گروه‌تایرهای وارداتی به‌کشور است که مشمول تخصیص ارز دولتی به‌قیمت ۴۲۰۰ تومان می‌شوند، اما متاسفانه برخی واردکنندگان در نبود سامانه معینی برای ثبت فروش این تایرها،‌ اقدام به‌گران‌فروشی و حتی عرضه آن به‌دو برابر قیمت در بازار می‌کنند.

نکته حائز اهمیت در موضوع تایرهای معدنی و راه‌سازی تخصصی بودن سایزهای این گروه از تایرهاست که دست واردکنندگان را برای قیمت‌گذاری باز می‌گذارد.

آنچه از رصد بازار استنباط می‌شود اینکه واردکنندگان تایرهای OTR درطول ماه‌های گذشته فاکتورهای واردات این دسته از تایرها را با هرقیمتی که خواسته‌اند اظهار و ارز دولتی دریافت کرده‌اند و درنهایت نیز بدون نظارت تایرهای وارداتی با ارز دولتی را با قیمت‌های عجیب و غریب فروخته‌اند. 

برای مثال سایز ۲۵/۲۶.۵ لودری  دارای قیمتی حدودا ۸۰۰ دلاری درچین است که با ارز دولتی و هزینه حمل، گمرک و سود بازرگانی باید حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون برای هرجفت دربازار به‌فروش برسد. اما اخیرا قیمت این تایر دربازار به‌حدود ۲۷ میلیون تومان رسیده که ناشی از عدم‌نظارت برقیمت واردات و نحوه توزیع این تایرهاست. 

نکته‌ای که مسئولان وزارت صمت و بانک‌مرکزی بیش از همه باید به‌آن توجه کنند، محل به‌کارگیری این تایرهاست. چراکه اغلب تایرهای OTR یا همان معدنی و راه‌سازی دربخش‌هایی استفاده می‌شوند که محصول نهایی خود را با ارز نیمایی صادر می‌کنند.

حال سوال اینجاست که چرا صنایع و معادنی که از صادرات کالاهایشان ارز نیمایی کسب می‌کنند، باید از تایر خارجی استفاده کنند که دولت برای واردات آن ارز ۴۲۰۰تومانی پرداخت کرده است؟

البته این درشرایطی است که تایرهای مذکور هنگام واردات بیش‌اظهاری نشده و هنگام فروش نیز به‌دو برابر قیمت به‌دست خریدار نرسیده باشند.

نکته اینجاست که متاسفانه گران‌فروشی این دسته از تایرها آن‌هم به‌دلیل تخصصی و پیچیده بودن سایزهایشان تنها برای برخی تجار واردکننده و عوامل فروش آن‌ها سود داشته است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =