کد خبر: 226598
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
ادغام ۵۰-۵۰ دو گروه خودروسازی PSA و FCA

دو گروه خودروسازی فیات کرایسلر و PSA بالاخره به‌توافق رسیدند تا با به‌اشتراک گذاشتن دارایی‌ها، پرداخت سود سهام ویژه و توزیع برابر کرسی‌های هیات‌مدیره همکاری خود را با بیشترین تساوی ممکن آغاز کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز پنجشنبه پس از آنکه طرفین توافق خود را برسر ادغام ۵۰-۵۰ اعلام کردند، ارزش سهام فیات کرایسلر ۱۰ درصد افزایش یافت. این درحالی بود که سهام  PSA براثر شوک خبر به‌همین میزان کاهش پیدا کرد که انتظار می‌رود درروزهای آینده و خوشبین‌تر شدن سهامداران فرانسوی به‌این ادغام، با افزایش روبه‌رو شود.  

فرصت طلایی برای فیات - کرایسلر

فیات - کرایسلر پس از شکست معامله‌اش با رنو حالا موفق شده با PSA به‌توافقی بسیار شیرین دست پیدا کند. برخی کارشناسان براین باورند این توافق بیشتر به‌نفع سرمایه‌گذاران فیات-کرایسلر بوده و آن‌ها از این معامله سود بیشتری عایدشان می‌شود. 

با توجه به‌کوچکتر بودن ارزش بازار این گروه نسبت به‌طرف فرانسوی می‌توان به‌دلیل بدبینی سرمایه‌گذاران PSA پی برد. براساس گزارش‌های منتشرشده، دوطرف توافق کرده‌اند پیش از ادغام، سهامداران فیات-کرایسلر (که خانواده آنی‌یلی بخش عمده‌ای از آنان را تشکیل می‌دهند) حدود ۶.۵ میلیارد دلار را از سود سهام ویژه دریافت خواهند کرد.

مانده سود سهام این گروه صرف کمک‌های مالی به‌گروه خودروسازی بزرگی خواهد شد که از ادغام فیات کرایسلر و PSA به‌دست خواهد آمد.

سرمایه‌گذاران PSA  نیز قرار است سهام کم‍‍پاتی فائورچیا را که تولیدکننده قطعات یدکی خودرو است به‌جیب بزنند. ارزش سهام این شرکت تنها ۲.۶ میلیارد یورو است.

با در نظر گرفتن این اختلاف عایدی برای سرمایه‌گذاران دوطرف و همچنین این موضوع که سهامداران طرف ایتالیایی درازای تساوی ۵۰-۵۰ درگروه جدید PSA-FCA تنها ۴۰درصد مشارکت دارند و به‌علاوه نیمی از هرگونه صرفه‌جویی عاید آن‌ها خواهد شد. 

حقایقی درباره ادغام PSA-FCA

 FCA و PSA قصد دارند به‌توافقی الزام‌آور برای ایجاد یک شرکت ۵۰ میلیارد دلاری ظرف هفته‌های آینده برسند. 

 براساس اطلاعات دوطرف، درسال ۲۰۱۸ شرکتی که از ترکیب دوگروه خودروسازی حاصل می‌شود، به‌طور سالانه فروشی معادل ۸.۷ میلیون دستگاه، درآمدی حدود ۱۹۰ میلیارد دلار و سودی فراتر از ۱۱ میلیارد دلار خواهد داشت. 

هلدینگ اگزور که به‌خانواده آنی‌یلی تعلق دارد و با ۲۹.۲ درصد از سهام، کنترل FCA را دردست دارد، با ۱۴.۵ درصد ازسهام، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار این گروه خودروسازی جدید خواهد بود. 

گروه خودروسازی جدید درهلند واقع خواهد بود و سهام آن دربورس پاریس، میلان و نیویورک عرضه خواهد شد. 

کارلوس تاوارس، مدیرعامل فعلی گروه PSA به‌عنوان مدیرعامل گروه خودروسازی جدید انتخاب خواهد شد. جان‌الکان، رئیس FCA نیز ریاست هیات‌مدیره این گروه را برعهده خواهد داشت. 

سخاوت شگفت‌آور PSA

سوال اینجاست که چرا PSA درتوافق با فیات-کرایسلر تا این حد سخاوتمندانه رفتار کرده است؟ دلیل اصلی این است که این شرکت فرانسوی به‌مدد این توافق به کم‌هزینه و کم‌ریسک‌ترین شکل ممکن می‌تواند دارایی‌های جدیدی را تصاحب کند که برای آینده فعالیت‌هایش الزامی است.

PSA درهیات‌مدیره از قدرت برابر برخوردار خواهد بود و علاوه‌بر انتخاب کارلوس تاوارس به‌عنوان مدیرعامل این گروه خودروسازی جدید، خواهد توانست پنج کرسی از ۱۰ کرسی هیات مدیره را خود انتخاب کند.

دلیل دیگر این است که هیات‌مدیره PSA براین باور است که به‌چنین توافقی احتیاج دارد و باید برای عملی شدن آن هرهزینه‌ای را بپردازد.

از حیث راهبردی فیات-کرایسلر بازار ایالات متحده و فرصت شتاب بخشیدن به‌توسعه‌ خودروهای برقی را برای PSA به‌ارمغان می‌آورد و از نظر مالی این توافق به‌طور سالانه صرفه‌جویی مالی حدود ۳.۷ میلیارد یورو را برای این گروه فرانسوی به‌دنبال خواهد داشت.

درحال حاضر بازار با اعتمادی اندک همه ادعاهای دو طرف این ادغام بزرگ را پذیرفته است. هردو شرکت اعلام کرده‌اند قرار نیست برای صرفه‌جویی هیچ کارخانه‌ای را تعطیل کنند؛ اقدامی که می‌تواند فشار زیادی را برنواحی مختلف خصوصا تامین‌کنندگان تحمیل کند.

از زمانی که خبرهای مربوط به‌این ادغام منتشر شده ارزش بازار PSA و FCA مشترکا کمتر از یک میلیارد یورو افزایش پیدا کرده است.

از قرار معلوم PSA روی حمایت سه‌سرمایه‌گذار کلیدی‌اش یعنی دولت فرانسه، خانواده بنیانگذار پژو و البته گروه خودروسازی چینی دانگ‌فنگ حساب کرده تا درصورت نهایی شدن توافق رای مثبت آن‌ها را اخذ کند.

باید منتظر ماند و دید آیا این ادغام تاریخی به‌خوبی پیش می‌رود یا سرنوشت توافق رنو و FCA درانتظار آن‌ است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =