رنو

ریشه تنش‌ها و اختلاف‌ها میان نیسان و رنو یک ساختار نامتوازن در مالکیت سهام طرفین است؛ در حالی‌که مالک ۴۳ درصد از سهام نیسان است، این خودروساز مستقر در یوکوهاما تنها مالکیت ۱۵ درصد از سهام رنو را در اختیار دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از آن‌که فیات کرایسلر به عنوان شریکی بالقوه برای گروه خودروسازی رنو تصمیم به انتخاب رقیب دیرینه این شرکت به عنوان طرف ادغام خود گرفت، ژان دومینیک تحت فشار بسیار زیادی قرار گرفته تا رابطه شرکتش را با هم‌پیمان ژاپنی خود یعنی نیسان بهبود ببخشد. این دو خودروساز ژاپنی و فرانسوی در دو دهه گذشته همکاری‌ای پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشته‌اند و در یک سال اخیر با دستگیری کارلوس گون (رئیس ائتلاف) و تلاش نافرجام رنو برای ادغام با فیات کرایسلر و درگیری‌ها با مدیریت نیسان وضعیتی بحرانی را تجربه کرده است.

ناگزیر از مشارکت

یکی از اصلی‌ترین دلایل بی‌نتیجه ماندن تلاش رنو و فیات کرایسلر برای ادغام نارضایتی نیسان اعلام شده بود و حالا که فیات کرایسلر رقیب رنو را به عنوان طرف ادغام ۵۰-۵۰ خود برگزیده و برای همیشه از دور خارج شده، به نظر می‌رسد که رنو چاره‌ای جز بهبود بخشیدن روابطش با نیسان و مستحکم کردن همکاری خود ندارد.

شکی نیست که خودروسازان برای رویارویی با چالش‌های ناشی از الکتریکی‌سازی، محبوبیت فزاینده سیستم‌های به اشتراک‌گذاری و همسفری و ظهور خودروهای خودران به حجم تولید بالا و سرمایه‌‌ای نیاز دارند که تنها از طریق مشارکت با سایر خودروسازان به دست می‌آید.

استیو من تحلیل‌گر موسسه بلومبرگ اینتلجنس در هنگ‌کنگ درخصوص اهمیت ائتلاف گفته: «رنو بیش از نیسان به چنین ائتلافی احتیاج دارد. آن‌ها باید مسائل خود را حل کنند و پیش بروند و سودآوری را سرلوحه قرار دهند».  

برونو لومر وزیر دارایی فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که روز چهارشنبه پس از اعلام خبر ائتلاف PSA و FCA روز در تماسی با ژان دومینیک سنار بر اهمیت بهبود راهبرد ائتلاف با نیسان تاکید کرده است.

لومر گفت: «این ائتلاف (میان رنو و نیسان) همچنان به عنوان یکی از مهمترین ائتلاف‌های خودرویی جهان است و من مطمئن هستم که ظرف ماه های آتی رنو و نیسان به استراتژی صنعتی خود استحکام خواهند بخشید. این اولویت دولت فرانسه است».

بهبود روابط با نیسان

ریشه تنش‌ها و اختلاف‌ها میان نیسان و رنو یک ساختار نامتوازن در مالکیت سهام طرفین است؛ در حالی‌که مالک ۴۳ درصد از سهام نیسان است، این خودروساز مستقر در یوکوهاما تنها مالکیت ۱۵ درصد از سهام رنو را در اختیار دارد.

نیسان با توجه به اندازه و عمکلرد خود در سال‌های اخیر از مدت‌ها قبل خواستار نرمش بیشتر در ائتلاف بوده و به‌ویژه خواستار عودت بخشی از سهام خود توسط رنو است.

به گفته تاتسو یوشیدا تحلیل‌گر بلومبرگ اینتلجنس در توکیو با کنار رفتن فیات کرایسلر به عنوان گزینه‌ای برای ائتلاف با رنو، این شرکت فرانسوی حالا قدرت چانه‌زنی کمتری با نیسان دارد.

در حالی‌که توافق FCA و PSA به سمت نهایی شدن پیش می‌رود، رنو و نیسان در روزهای اخیر جلسه‌ای در توکیو داشته‌اند و نکته مهم اینجاست که براساس گزارش منابع آگاه در این جلسه نیسان درخواستی مبنی بر کاهش میزان سهام در اختیار رنو ارائه نکرده است.

سخنگوی رنو از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد و یکی از نمایندگان نیسان نیز به خبرنگار نشریه بلومبرگ گفته که هیچ تغییری در موضع این شرکت در رابطه با ائتلاف رخ نداده است.

مهلتی برای شکوفایی ائتلاف

ماه جاری سنار در گفت‌‌وگو با یک شبکه رادیویی در فرانسه اعلام کرد که کاهش میزان مالکیت سهام نیسان در دستور کار نیست هرچند بر این نکته تاکید کرد که نمی‌توان هیچ احتمالی را رد کرد.

در همین مصاحبه رادیویی سنار  تنها مهلتی چند ماهه را برای رنو و نیسان برای رویارویی با خواسته‌های اتحادیه‌های کارگری مشخص کرد. او در این مصاحبه گفت: «اگر تا سال ۲۰۲۰ ما نتوانیم تمام توان بالقوه این ائتلاف را شکوفا کنیم به نظرم من و تیم‌‌هایم شکست خورده‌ایم».

چند ماه قبل هیات مدیره رنو علیرغم بی‌میلی مدیران نیسان بر ائتلاف با فیات کرایسلر پافشاری می‌کرد و همین عدم اسقبال نیسان در نهایت به پس‌گیری پیشنهاد از سوی FCA انجامید.

در حال حاضر نیسان می‌خواهد روابط خود را با رنو بهبود ببخشد و به گفته یکی از منابع آگاه مدیران این شرکت ائتلاف با FCA را تنها عاملی بر پیچیدگی بیشتر می‌دانستند.

اخیرا نیسان و رنو برای جلب اعتماد همدیگر تغییراتی را در مدیران رده بالای خود اعمال کرده‌اند. نیسان مدیرعامل خود را عوض کرده و رنو هم در جست‌وجوی جایگزینی برای تیه‌ری بولور است.

به نظر می‌رسد که هر دو طرف در حال پشت سر گذاشتن دورانی هستند که گون در ائتلاف حرف اول و آخر را می‌زد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =