روغن موتور

بهران سوپر پیشتاز درتاریخ ۲۲ مرداد، ۹۸ هزار تومان قیمت خورده بود اما تا ابتدای آبان قیمت آن به ۹۰ هزار تومان رسید

به گزارش «اخبار خودرو»، باکاهش قیمت خوراک اصلی تولید روغن‌پایه آن‌هم بادستور مستقیم ستاد تنظیم‌بازار،‌ کاهش قیمت روغن‌های موتوری دربازار معمولی‌ترین انتظاری است که می‌توان از این اتفاق داشت. اگرچه تولیدکنندگان بزرگ همواره برعدم‌همپوشانی میزان افزایش قیمت اردیبهشت‌ماه روغن‌های موتوری با هزینه‌های تولید تاکید دارند،‌ بررسی قیمت‌های این گروه از محصولات دربازار آن‌هم دربازار فروش اینترنتی به‌دلیل شفافیت و ثبت روزانه قیمت‌ها می‌تواند نتایج مستندی از فروش روغن‌های موتوری در فروشگاه‌های اینترنتی به‌عنوان مشتی نمونه از خروار ارائه دهد.

برای بررسی این موضوع کافی است نگاهی اجمالی به قیمت‌های فروش روغن‌موتور در این فضا داشته باشیم. البته نباید از این نکته نیز غافل بود که بخش عمده و اصلی فروش روغن‌های موتوری دربازار ایران توسط عوامل فروش و تعویض‌روغنی‌ها صورت می‌گیرد.

برخی عوامل با ارتباط با سایت‌های فروش اینترنتی بزرگ و کوچک سعی در استفاده از پتانسیل فضای مجازی دارند. دراین‌ گزارش سعی کرده‌ایم براساس درجه گرانروی و سطح استاندارد API هرنوع روغن را در دسته‌بندی اختصاصی درنظر گرفته و به‌بررسی فنی و نه فقط مقایسه قیمت محصولات مختلف بپردازیم. 

ثبات در بازار 10w-40 SL

روغن‌های این رده جزو پرطرفدارترین روغن‌ها دربین فروشگاه‌های اینترنتی به‌حساب می‌آیند و البته برندهای مختلف خارجی و داخلی سعی درفروش این مدل روغن‌موتور دارند. از بین برندهای داخلی «بهران» درمدل «سوپرپیشتاز» تا ۲۷ شهریور با قیمت ۱۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان فروش می‌رفت، اما با کاهش قیمت نسبی تا پنجم مهر قیمت آن به ۱۲۰ هزار تومان رسید.

«ایران‌ریسینگ ایرانول» با بسته‌بندی یک‌لیتری تا تاریخ ۱۵ شهریور به‌قیمت ۲۹ هزار تومان فروخته می‌شد، اما  روند کاهش قیمت این محصول از همان زمان آغاز شده و تا ۲۱ شهریور قیمت این روغن به ۲۷ هزار تومان برای هر لیتر رسید. روندی که از ابتدای مهر متوقف و سپس با شروع آبان قیمت این محصول به‌همان ۲۹ هزار تومان بازگشت. 

«اسپیدی ‌سوپرپاور» در روز دوم مهر بالاترین قیمت خود یعنی ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را تجربه کرد، ولی تا اولین روز آبان این قیمت به ۱۱۸ هزار تومان رسید و طی ۱۵ روز اخیر قیمت این محصول دوباره به‌همان ۱۲۸ هزار تومان بازگشت.  

در بین برندهای خارجی «توتال ۷۰۰۰» باقوطی فلزی تا پایان شهریور با قیمت ۳۷۷ هزار تومان درسایت‌ها فروخته می‌شد، اما روند کاهش قیمت این محصول به‌شکلی است که در روز ۱۱ آبان قیمت این روغن به ۲۷۰ هزار تومان رسید.

درمورد نمونه قوطی پلاستیکی این محصول اما روند نسبتا متفاوتی را شاهد هستیم و قیمت ۱۵۰ هزار تومانی شهریورماه آن در روز ۱۱ آبان به ۲۰۴ هزار تومان رسید و این روزها با قیمت ۱۹۳ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. «لوبریفنت» کانادا دراین گرید دومحصول ۲۰۶ و ۲۵۰۰۰ را ارائه می‌کند که هر دو با قیمت ثابت ۱۱۵ و ۱۵۰ هزار تومان عرضه می‌شوند.

شکست قیمت‌ها برای «کاسترول 10W-40 SM»

روغن کاسترول 10W-40 SMنمونه گرانقیمت‌تری نسبت به‌دیگر 10W-40 ها دربازار به‌حساب می‌آید و از میان برندهای داخلی، اسپیدی پلاتینیوم با بسته‌بندی فلزی قیمت خود را از ۱۳۱ هزار تومان درپنجم  مهرماه به ۱۳۵ هزار تومان در ۱۷ آبان رساند. 

برند کاسترول حضوری قوی دراین گرید دارد ولی روند عجیبی را طی کرده است.  به این ترتیب که قیمت آن از ۱۷۳ هزار تومان در 28 مردادماه به ۱۵۲ هزار تومان در روز پنجم آبان رسیده است. اما ۱۴ آبان‌ماه روند کاهشی برای کاسترول متوقف شده و این روغن دربازار اینترنتی به‌قیمت ۱۶۵ هزار تومان فروخته می‌شد  و درهمین‌ سطح قیمتی نیز  باقی ‌ماند. «لوبیرفنت» کانادا اما روند نسبتا کاهشی داشته و از قیمت ۱۷۰ هزار تومانی در تاریخ ۱۴ آبان به ۱۶۵ هزار تومان رسید.

رشد بی‌سابقه  قیمت برای  20W-50 SL به «ایرانول» رسید

این روغن که به‌خاطر توصیه سازنده محصول پراید، یکی از پروفروش‌ترین محصولات درکل بازار است، درسایت‌ها نیز درانواع‌ مختلفی عرضه می‌شود. 

بهران سوپر پیشتاز درتاریخ ۲۲ مرداد، ۹۸ هزار تومان قیمت خورده بود اما تا ابتدای آبان قیمت آن به ۹۰ هزار تومان رسید. «ایرانول ۱۶۰۰۰» با بسته‌بندی فلزی اوایل شهریورماه با قیمت ۴۸ هزار تومان عرضه می‌شد، اما طی یک‌ماه قیمت آن به ۸۲ هزار تومان رسید و درهمین قیمت ثابت ماند.

«اسپیدی سوپرپاور»  نیز تا پایان مهرماه با قیمت ۷۳ هزار تومان عرضه می‌شد، اما از ابتدای آبان قیمت آن به ۷۸ هزار تومان رسید. دربین برندهای خارجی توتال ۵۰۰۰ با بسته‌بندی پلاستیکی از قیمت ۲۱۰ هزار تومانی درپایان شهریور به ۱۵۷ هزار تومان درنیمه مهر رسید و درحال حاضر با قیمت ۱۶۲ هزار تومان درسایت‌ها موجود است. 

برند لیکومولی قیمت محصول خود را از ۱۴۱ هزار تومان دراوایل مهر به ۱۳۲ هزار تومان دراوایل آبان رساند.

20W-50 SJ

مالکان پرایدهای قدیمی سعی می‌کنند برای حفاظت بهتر از موتور خودرو و عدم‌هزینه اضافی از این روغن استفاده کنند.

در این میان قیمت «بهران پیشتاز» با بسته‌بندی پلاستیکی در روزهای پایانی تابستان با قیمت ۱۱۵ هزار تومانی درسایت‌ها موجود بود، اما در ابتدای مهرماه قیمت آن به ۱۰۴ هزار تومان و از تاریخ ۲۶ مهر این محصول با کف قیمت ۷۱ هزار تومان در وب‌سایت‌های فروش اینترنتی قابل خریداری است.

 «ایرانول ۱۲۰۰۰» دیگر محصول این گرید است که در روز پنجم آبان کمترین قیمت خود را که برابر با ۷۰ هزار تومان بود تجربه کرد؛ اما تا امروز قیمت آن حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. 

اسپیدی‌پاور با بسته‌بندی پلاستیکی روز اول مهر با قیمت ۷۱ هزار تومان موجود بود، اما طی روزهای اخیر افزایش قیمت پنج‌هزار تومانی درسایت‌ها داشته است. «لوبریفنت ۱۶۰۰۰» با قیمت ۱۴۴ هزار تومانی عرضه می‌شود، اما درتاریخ ۲۲ مهر تخفیف هشت‌هزار تومانی خورد و قیمت ثابت آن نیز از تاریخ ۱۴ آبان به ۱۴۲ هزار تومان کاهش یافته است.

 البته لوبریفنت درنسخه CNG دوگانه‌سوز هم با همین گرید عرضه می‌شود که قیمت ثابت ۱۲۲ هزار تومانی داشته، اما درتاریخ‌های ۱۵ شهریور، هشتم و ۲۳ مهر با تخفیف ۱۲ هزار تومانی عرضه شده است.

5W-30 SM

از میان محصولات ایرانی بهران رانا حضور پررنگی در میان محصولات با این درجه گرانروی و سطح استاندارد در بازار سایت‌های فروش اینترنتی دارد. اما روند افت و فرود قیمت همین محصول شایان توجه است؛ به این ترتیب که تا اوایل شهریورماه قیمت این محصول حدود ۲۱۲ هزار تومان پیگیری می‌شد، اما تا روز ۲۴ شهریور قیمت این محصول تا ۲۹۰ هزار تومان بالا رفت.

روندی که تا ابتدای مهر تا حدی به‌تعادل رسید و به ۲۸۰ هزار تومان رسید. این محصول درحال حاضر با کف قیمت ۲۸۲ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. این درحالی‌است که کاسترول Fuel Saver که تا انتهای شهریور روند افزایش قیمت به‌خود دیده بود و قیمت ۲۵۲ هزار تومان راهم تجربه کرده بود،‌ پس از آن شاهد کاهش قیمت‌ها بود؛ به‌شکلی که قیمت آن تا ۲۰۷ هزار تومان در روز ۱۷ آبان نیز رسید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =