آلودگی هوا

آلودگی هوای تهران امروز، نسبت‌به روز مشابه در سال گذشته افزایش پیدا کرده است. گزاره‌ای که آمار مرکز کنترل کیفیت هوای تهران نیز آن را تایید می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، تصویر برج میلاد محصور در مه و دود غلیظ را شاید بتوان نخستین نشانه آلودگی هوای پایتخت قلمداد کرد. معضلی که گذر زمان نه‌تنها آن را حل نکرده؛ بلکه حتی آن را تشدید کرده است. با وجود تشدید بحران آلودگی هوا طی این سال‌ها در مناطق مختلف تهران، به‌رغم راهکار دولتمردان، تغییرات محسوسی نداشته و هیچکدام آنچنان که باید سلبی نبود. 

آلودگی هوای تهران امروز، نسبت‌به روز مشابه در سال گذشته افزایش پیدا کرده است. گزاره‌ای که آمار مرکز کنترل کیفیت هوای تهران نیز آن را تایید می‌کند. 

این گزاره به نوعی تاییدکننده این ادعاست که طرح کاهش آلودگی هوای تهران که جایگزین طرح ترافیک پیشین شده، آنچنان که بایدوشاید در کاهش آلودگی هوای تهران موثر نبوده است.  به همین بهانه نگاهی داریم به تعداد روزهای آلوده پایتخت در سال گذشته و راهکارهای رفع یا دستکم کاهش این بحران. 

نفس نکشید، هوا ناسالم است

اگر به سایت مرکز کنترل کیفیت هوای تهران مراجعه کنید، شاخص ۲۴‌ساعت گذشته هوای پایتخت عدد ۱۲۵ را نشان می‌دهد. این عدد یعنی هوای تهران برای تنفس گروه‌های حساس، ناسالم است.

موسم هوای آلوده هرساله با شروع ماه آذر آغاز می‌شد. اما آمار حاکی از آن است که امسال آلودگی هوا زودتر از موعد خود را به پایتخت رسانده اما واقعیت این‌ است شاخص آلودگی هوای پایتخت در سال گذشته در همین روز ۶۹ را نشان می‌داد، این عدد یعنی افزایش میزان آلاینده از سال گذشته تا امسال. 

همچنین طبق آمار مرکز کنترل کیفیت هوای تهران، روزگذشته میزان کربن‌مونواکسید در هوای تهران ۳۳‌واحد بود. 

درحالی‌که سال گذشته در چنین روزی میزان کربن‌مونواکسید موجود در هوای تهران حدود ۲۷ واحد بوده است. میزان اُزن در هوای پایتخت نیز ۲۷ واحد بود که نسبت‌به سال گذشته در همین روز حدود ۱۰‌واحد افزایش یافته، همچنین میزان گوگرددی‌اکسید و نیتروژن‌دی‌اکسید نیز نسبت‌به سال گذشته به‌ترتیب حدود ۱۵ و ۳‌واحد افزایش پیدا کرده است. 

آلودگی هوا بیشتر شده است یا کمتر؟

سال گذشته تهرانی‌ها تنها ۲۵‌روز در هوای پاک تنفس کردند. همچنین سال ۹۷، ۱۷۷روز هوای سالم داشتند و حدود ۳۰روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس. اما با این وجود سال ۹۷ در رده سال‌های سالم برای تنفس نامگذاری شد. بارش‌های مدام و  اقبال عمومی به‌سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی شاید مهم‌ترین دلایلی بودند که هوای تهران را پاک نگه داشتند. 

اما امسال با آن که هنوز بیش‌از چهارماه تا پایان روزهای سال ۹۸ باقی مانده است، تهرانی‌ها ۲۷روز در هوای آلوده برای گروه‌های حساس، تنفس کردند. 

از طرف دیگر پایتخت در مدت مشابه سال گذشته، ۱۳روز هوای پاک داشته و ۱۹۲روز هوای سالم. 

با جمع‌بندی تمام این اطلاعات می‌توان به این نتیجه رسید پایتخت از ابتدای سال۹۸ روزهای آلوده‌تری نسبت‌به سال۹۷ داشته است. 

طرحی که قرار بود آلودگی هوا را کم کند 

طرح کاهش آلودگی هوای تهران از ابتدای تابستان سال ۹۸ اجرایی شد. مهم‌ترین آن‌ها تدوین این طرح، کاستن میزان آلاینده‌های هوای تهران بود. تنها چندهفته بعد از اجرایی شدن این طرح اما میزان آلاینده اُزن که اصلی‌ترین مولفه برای آلوده کردن هوای پایتخت است، افزایش یافت.

بسیاری از کارشناسان از همان زمان به ناکارآمد بودن این طرح اشاره کردند و اجرای آن را برای پایتخت مناسب ندانستند اما مسئولان شهرداری تهران علت افزایش اُزن در هوا را به‌علت گرمای بی‌سابقه هوای تهران اعلام کردند.

اکنون باید دید با وجود، افزایش روزهای آلوده تهران، آیا شهرداری همچنان بر اجرایی شدن طرح کاهش آلودگی هوا پافشاری می‌کند و عامل دیگری را مقصر این آلودگی اعلام می‌کند یا به طرح جایگزین دیگری برای کم کردن آلودگی هوای تهران می‌اندیشد؟ 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =