قطعه‌سازان

طی میزهای نخست و دوم زمینه کاهش ارزبری ۱۷۶ میلیون یورو با داخلی‌سازی قطعات فراهم شده است

به گزارش «اخبار خودرو»، طی یک‌سال‌ونیم گذشته به‌تمام دنیا ثابت شد صنعت‌خودرو ایران بعد از بازگشت تحریم‌ها نه‌تنها از حرکت متوقف نشده، بلکه با قدرت بیشتر نسبت به‌گذشته مسیر خودکفایی را در پیش گرفته است؛ اتفاقی که به‌دنبال آن برگزاری میزهای تعمیق تخصصی ساخت‌داخل شکل گرفت و زمینه کاهش ارزبری ۸۵ میلیون یورو طی میز نخست و ۹۱ میلیون یورو طی میز دوم فراهم شد و حالا قرار است سومین‌میز ساخت‌داخل قطعات نیز دراستان آذربایجان‌شرقی و با محوریت قطعه‌سازان تبریزی برگزار شود. البته این میز قرار بود جمعه گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود که به‌دلیل وقوع زلزله درشهرستان میانه جلسه مذکور لغو و به‌روزی دیگری موکول شده است. 

تغییر زمان برگزاری سومین‌ میز تعمیق ساخت‌ داخل

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور درگفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» درخصوص برگزاری سومین‌میز تخصصی تعمیق ساخت‌داخل گفت: «این میز قرار بود ۱۷ آبان‌ماه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود که به‌دلیل وقوع زلزله درشهرستان میانه این جلسه لغو و به‌روز دیگری موکول شد.»

آرش محبی‌نژاد با اشاره به‌اینکه قرار است در این جلسه قطعه‌سازان از سراسر کشور حضور یابند، اضافه کرد: «سومین‌میز تخصصی تعمیق ساخت داخل دراستان آذربایجان شرقی قرار است با محوریت قطعه‌سازان تبریزی برگزار شود.»

به‌گفته دبیر انجمن صنایع‌ همگن نیرومحرکه‌وقطعه‌سازان، طی برگزاری اولین‌میز تخصصی تعمیق ساخت‌داخل درصنعت‌خودرو درتیرماه سال جاری، قراردادی ۷۴۰ میلیارد تومانی میان خودروسازان و ۳۲ قطعه‌ساز برای داخلی‌سازی ۳۵ قطعه خودرو منعقد شد که زمینه کاهش ارزبری بیش از ۸۵ میلیون یورو درجلوگیری از واردات این اقلام را فراهم کرده است.

همچنین به‌دنبال برگزاری دومین‌میز تخصصی تعمیق ساخت‌داخل درصنعت‌خودرو درشهریورماه سال جاری نیز با انعقاد قرارداد یک‌هزار و ۲۳۰ میلیارد تومانی میان خودروسازان و ۳۶ قطعه‌ساز برای داخلی‌سازی ۴۲ قطعه خودرو، مقدمات کاهش ارزبری بیش از ۹۱ میلیون یورو در این صنعت فراهم شده است.
 
عقد دو تفاهمنامه در پارک علم‌ و فناوری تبریز

شایان ذکر است درراستای برگزاری سومین‌میز تخصصی شرکت‌های ساپکو، سازه‌گستر، ایران‌خودرو و سایپا، مگاموتور و بهمن لیست قطعات دارای شرایط میز سوم با هماهنگی وزارت صمت اعلام شده است. این لیست نیز از سوی خودروسازان در اختیار شرکت‌های قطعه‌ساز استانی برای داخلی‌سازی قرار گرفته است. 

درهمین‌راستا نیز انجمن‌های تخصصی همگن قطعه‌سازی، برق و الکترونیک و متالوژی استان آذربایجان شرقی موظف به‌دریافت توانمندی قطعات ساخت‌داخل از شرکت‌های استانی و برقراری ارتباط بین خودروسازان، تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان قطعات هستند. 

گفتنی است برگزاری سومین میز تخصصی صنعت‌خودرو درآذربایجان شرقی فرصتی برای عقد قراردادهای صنعتی بزرگ در این استان است تا قطعه‌سازان استانی این امکان را بیابند که با توجه به‌توانمندی خود طرح‌های توسعه‌ای تولید قطعات را آماده و به‌متقاضیان برای عقد قرارداد معرفی کنند.

لازم به‌ذکر است، پیش از وقوع زلزله و برگزاری سومین‌میز تخصصی تعمیق ساخت‌داخل درآذربایجان شرقی، دو تفاهمنامه بین شرکت سازه‌گستر سایپا و شرکت آرمان‌صنعت درپارک علم‌وفناوری تبریز به‌امضا رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =