داخلی سازی قطعات های‌ تک

از ۴۰۰ قطعه‌ای که در دینام استارت مورد استفاده قرار می‌گیرد، گروه عظام فقط شش‌قطعه را وارد و مابقی را به طور کامل در داخل تولید می‌کند

بازگشت تحریم‌ها مسئولان وزارت صمت را بر آن داشت با برگزاری میزهای تعمیق ساخت‌داخل قطعه‌سازان کوچک و بزرگ را هرچه بیشتر به‌سمت داخلی‌سازی هدایت کنند. از همین رو قطعاتی همچون قطعات «های‌تک» که روزی انتظار نمی‌رفت درکشور تولید شوند اکنون به‌عنوان هدف این صنف برای داخلی‌سازی معرفی می‌شوند. درهمین راستا نیز گروه عظام برنامه‌ریزی برای تولید این قطعات را آغاز کرده است. 

قطعه‌سازان درمسیر داخلی‌سازی قطعات پیشرفته

مدیرعامل هلدینگ «عظام» بااشاره به‌اینکه گروه عظام به‌دنبال تولید قطعات های‌تک همچون کروزکنترل، فرمان برقی و غیره در داخل کشور است، به «دنیای‌ خودرو» گفت: «داخلی‌سازی قطعاتی همچون EMS و ECU که مدیریت موتور را برعهده دارند، فرمان برقی و تولید برخی دیگر از قطعات های‌تک را هدف قرار داده و برای آن پروژه تعریف کرده‌ایم و تولید این قطعات مهم اکنون دربرنامه‌های گروه عظام قرار گرفته است. درحال‌حاضر نیز قصد داریم تا جایی که داخلی‌سازی این قطعات با واردات دانش و تکنولوژی به‌داخل کشور مقرون‌به‌صرفه باشد، به‌سمت خودکفایی در این بخش حرکت کنیم.» 

منصور میرزایی با اشاره به اینکه گروه عظام قصد دارد تمام قطعاتی را که از لحاظ صرفه اقتصادی، برخورداری از دانش و تکنولوژی آن‌ها امکان تولید داخل را دارند به‌سمت داخلی‌سازی هدایت کند، اضافه کرد: «ما اکنون درمیزهای تخصصی تعمیق ساخت داخل نیز شرکت کرده‌ایم و تاکنون نیز توانسته‌ایم هدف داخلی‌سازی را روی کمک‌فنرها و کلاچ‌هایمان تا حدود ۹۰ درصد افزایش دهیم. همچنین درتولید دینام استارت هم به داخلی‌سازی ۹۵ درصدی رسیده‌ایم.» 

وی ادامه داد: «به‌طور کلی از ۴۰۰ قطعه‌ای که در دینام استارت مورد استفاده قرار می‌گیرد، گروه عظام فقط شش‌قطعه را وارد و مابقی را به‌طور کامل در داخل تولید می‌کند.» 

گفتنی است درحال‌حاضر کارخانه‌های گروه عظام سالانه بیش از ۵۵ میلیون انواع قطعه و مجموعه قطعات خودرو را تولید می‌کنند که براین اساس سالانه بیش از ۹۴۰ میلیون شماره فنی با ۸۰ درصد داخلی‌سازی، تولید و تحویل خودروسازان و خدمات پس از فروش آن‌ها می‌شود. مدیرعامل این هلدینگ دراین‌خصوص گفت: «هرروزی که از عمر تولید و کاری گروه عظام می‌گذرد، به‌همان میزان سطح خودکفایی در صنعت‌قطعه نیز افزوده می‌شود.»

نیمی از ظرفیت تولید مغفول مانده است

درگروه عظام کل قطعاتی که در مجموعه ریخته‌گری چدن، آلومینیوم، مجموعه پیستون‌ها، پیستون‌های بنزینی، کمک‌فنرهای سنگین، کمک‌فنرهای سبک، کلاچ‌ها،‌ دینام، استارت، موتورفن، قفل و لچ و... به‌عنوان نیاز خودروسازان معرفی می‌شود، تولید می‌شود که مرهون هدف‌گذاری و سرمایه‌گذاری طی سه‌دهه اخیر است. 

میرزایی دراین‌باره بیان کرد: «سه‌دهه است که گروه عظام فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون چیزی حدود ۱۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای انتقال دانش، تکنولوژی و تجربه از خارج از کشور به‌داخل ایران انجام شده است.» 

وی اضافه کرد: «درحال حاضر ۷۰۰میلیون دلار ظرفیت تولید درگروه عظام وجود دارد که فقط از ۳۰۰میلیون دلار آن استفاده می‌شود و مابقی ظرفیت خالی مانده است.» 

گفتنی است مغفول ماندن ظرفیت قطعه‌سازان دلیلی جز مشکلاتی که برای صنعت‌قطعه به‌وجود آمده است، ندارد. به‌گفته میرزایی، درصورتی‌که سرمایه‌گذاری و پروژه‌های ساخت داخل و خودکفایی انجام نشده بود، امروز بیش از نیمی از رقم نامبرده باید از طریق واردات تامین می‌شد. از همین رو دور از انتظار نبود که خودروسازان با کسری قطعات بیشتری روبه‌رو باشند و شمار بیشتری از خودروها کف پارکینگ خودروسازان ناقص باقی بماند.

مدیرعامل هلدینگ عظام درخصوص ناقصی قطعات خودروسازان نیز گفت: «درحال‌حاضر قطعه‌ای نیست که درلیست تولیدات گروه عظام باشد و خودروسازان درکارخانه‌هایشان با کمبود آن روبه‌رو باشند.»

میرزایی اضافه کرد: «قطعاتی که تامین آن‌ها برعهده گروه عظام بوده، همگی تامین شده و فقط ممکن است برخی از آن‌ها به‌دلیل نبود قطعه‌ای که قبل از قطعه گروه عظام باید نصب شود، درانبارها مانده باشد.»

مدیرعامل هدینگ عظام تصریح کرد: «آمادگی این را داریم که نیازمندی‌های خودرو را به‌صورت ۱۰۰ درصدی تامین کنیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =