سرجیو مارشیونه

جنرال موتورز مسبب تمامی تخلف‌های صورت گرفته میان این شرکت ایتالیایی، سران اتحادیه کارگری و مقامات دولت را سرجیو مارشیونه مدیرعامل سابق فیات معرفی می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، دعوای حقوقی مطرح شده از سوی جنرال موتورز علیه فیات کرایسلر مانند بمبی ویرانگر است که می‌تواند صنعت خودروسازی آمریکا را در این دوران مورد تهدید قرار دهد.

حمله شدید جنرال موتورز براساس جزئیات بحث‌برانگیز در خصوص اقدامات توطئه‌آمیز فیات کرایسلر در پرداخت رشوه به مقامات اتحادیه کارگری و خطا در فرآیند پرداختها در نتیجه به دست آوردن غیرقانونی مزیت رقابتی مطرح شده است.

به باور کارشناسان این شکایت می‌تواند خطاهای یک دهه گذشته صنعت خودروسازی آمریکا را از زمان بازگشت جنرال موتورز و کرایسلر از ورطه ورشکستگی در معرض دید عموم قرار دهد.

تخلفات سازمان‌ یافته

براساس اظهارات جنرال موتورز، ادغام کمپانی ایتالیایی فیات با شرکت کرایسلر و احیای مجدد آن‌ها تحت رهبری سرجیو مارشیونه براساس تخلف و دور زدن قانون بنا شده است. این‌طور که به نظر می‌رسد اثبات بخش‌های زیادی از این ادعاها، خصوصا بخشی از آن‌ها که این توطئه را تضعیف جنرال موتورز و مجبور ساختن آن به ادغام با فیات مطرح کرده، بسیار دشوار است.

جان الکان رئیس هیات مدیره کمپانی فیات اظهار کرده که این اتهامات بی‌اساس است و به این اشاره کرده که موارد پرداخت رشوه تنها به برخی از کارکنان نااهل و متخلف مربوط می‌شود. هرچند که این دفاعی نامناسب به نظر می‌رسد زیرا دادستان‌های فدرال مدیران فیات کرایسلر را به تلاش برای پرداخت رشوه و تطمیع مقامات اتحادیه کارگری متهم کرده و سه تن از مدیران کمپانی در موارد مختلف گناهکار شناخته شده‌اند.

فارغ از این‌که جنرال موتورز بتواند در دریافت غرامت چند میلیارد دلاری از رقیبش موفق شود یا نه، به نظر می‌رسد که این پرونده شکایت به منظور تنبیه فیات و بی‌ثبات ساختن وضعیت بهبودیافته آن طرح شده باشد.

میراث مارشیونه

برنامه فیات برای ادغام با PSA چشم‌انداز جدیدی را در برابر اتحادیه کارگری گشوده که تلاش‌های قبلی مارشیونه را به توازن می‌رساند. هرچه هست واضح است که رابطه میان این دو شرکت خودروسازی با اتحادیه کارگری هرگز به شکل سابقش برنخواهد گشت.

شکایت جنرال موتورز شامل ادعاهای بسیار زیادی است که فراتر از تطمیع و پرداخت‌های غیرقانونی به مقامات اتحادیه کارگری می‌شود.

در تهمت‌های مطرح شده توسط جنرال موتورز خطای اصلی به سال ۲۰۰۹ و زمانی مربوط می‌شود که کمپانی ایتالیایی فیات سعی کرده با تملک یک خودروساز آمریکایی حمایت دولت آمریکا به دست آورد.  

جنرال موتورز مسبب تمامی تخلف‌های صورت گرفته میان این شرکت ایتالیایی، سران اتحادیه کارگری و مقامات دولت را سرجیو مارشیونه مدیرعامل سابق فیات معرفی می‌کند.

این اتهام بسیار سنگینی است زیرا از دید بسیاری از سرمایه‌گذاران مارشیونه قهرمانی است که ارزش بسیار بالایی را برای گروه خودروسازی فیات کرایسلر به دست آورده است. شکی نیست که دستاوردهای مارشیونه در عبور دادن فیات و کرایسلر از بحران که زمینه‌ساز ادغام امروزی آن‌ها با PSA شده برای جنرال موتورز بسیار گران تمام شده است. این در حالی است که ابهامات دیگری نیز در خصوص دوران مدیریتی مارشیونه وجود دارد.

سال گذشته کمیسیون بورس و اوراق بهادار متوجه شد که در دوران زمدامداری مارشیونه فیات کرایسلر بارها سرمایه‌گذارانش را در خصوص تعداد خودروهای فروخته شده در هر ماه فریب داده است.  علاوه بر این ایالات متحده آمریکا نیز در سال جاری اتهاماتی را در خصوص تخلفات گسترده در اعلام میزان صحیح آلایندگی محصولات دیزلی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ علیه فیات کرایسلر طرح کرد.

این خودروساز پذیرفته که در ماه ژانویه مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار عنوان جریمه به وزرات دادگستری ایالات متحده آمریکا پرداخت کند.

ناجی جدید فیات

در حالی‌که مارشیونه دیگر نیست که از خود و عملکردش دفاع کند، حالا عنوان ناجی صنعت خودروسازی به گردن رئیس پژو یعنی کارلوس تاوارس افتاده است.

او در سال ۲۰۱۷ برند اوپل/واکسهال را که زیرمجموعه جنرال موتورز بود تحت تملک PSA درآورد و در مدتی کوتاه رکورد فروش و سودآوری آن را شکست که باعث شرمندگی و خجالت مدیران جنرال موتورز شد که با این برند به چیزی جز ضرر نرسیده بودند.

شکایت جنرال موتورز آزمون بزرگی برای تاوارس خواهد بود و ممکن است حتا او را به تجدید نظر در خصوص شرایط ادغام با فیات کرایسلر تشویق کند که به وضوح به نفع طرف ایتالیایی است.

اقدام جنرال موتورز در مطرح کردن معامله فیات کرایسلر با اتحادیه کارگری موجب دشوارتر شدن توافقات بعدی این خودروساز با نمایندگان کارگران خودروسازی ایالات متحده خواهد شد.

اگر اتحادیه موفق نشود در مذاکرات با این خودروساز به امتیازات خوبی دست پیدا کند اتهام دریافت رشوه مدیران آن را تهدید خواهد کرد.

باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده مدیران فیات کرایسلر و همچنین PSA در رابطه با این اتهامات چه واکنشی از خود نشان خواهند داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =