کد خبر: 226726
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
گروه خودروسازی PSA/FCA در چین

PSA و FCA در چین با خودروسازان محلی جوینت ونچرهایی را تشکیل داده‌اند اما حالا ادغام این دو خودروساز آن‌ها را در معرض ساختاردهی مجدد و البته کوچک‌سازی قرار خواهد داد.

به گزارش «اخبار خودرو»، گروه خودروسازی PSA  و فیات کرایسلر در ادامه برنامه خود برای ادغام و ایجاد چهارمین خودروساز بزرگ جهان اعلام کرده‌اند که قصد ندارند کارخانه‌های خود را تعطیل کنند. شاید آن‌ها بتوانند در اکثر بازارها به این قول خود عمل کنند اما بدون شک چنین وعده‌ای در چین به خود جامه عمل نخواهد پوشاند. هم PSA و هم FCA در چین دارای جوینت ونچر‌هایی محلی هستند اما ادغام این دو خودروساز آن‌ها را در معرض ساختاردهی مجدد و البته کوچک‌سازی قرار خواهد داد.

PSA

با این که PSA و فیات کرایسلر برنامه خود را برای ادغام عملیات‌های جهانی خود اعلام کرده‌اند، یکی از دو شریک تجاری چینی PSA تصمیم گرفته تا ارتباط خود را با این خودروساز فرانسوی قطع کند. در تاریخ ۲۸ اکتبر یعنی سه روز پیش از اعلام برنامه ادغام PSA و FCA کمپانی چانگان اتومبیل که مقر آن در جنوب غربی چین و در شهر چونگ‌کینگ واقع است ۵۰ درصد از سهم خود در جوینت‌ونچر چانگان-PSA را از طریق یک بازار بورس برای فروش گذاشت.

چانگان که همچنین با فورد جوینت ونچری غیرسودآور دارد، در تلاش است تا هر چه سریع‌تر خود را از بار مالی که شراکت با PSA به آن تحمیل کرده رها کند. چانگان-PSA در سال ۲۰۱۱ در شهر جنوبی شنژن تاسیس شد تا به تولید و فروش خودروهای سیتروئن DS مشغول شود. اما این جوینت ونچر از زمان عرضه محصول در سال ۲۰۱۳ ضررهای هنگفتی را متحمل شده است.

براساس گزارشی که چانگان در سپتامبر منتشر کرد این جوینت‌ ونچر در این مدت مجموعا ۴.۹ میلیارد یوآن (۷۰۳ میلیون دلار) ضرر کرده است. PSA برخلاف برنامه‌ریزی‌های قبلی خود موفق نشده در این مدت سیتروئن DS را به عنوان یک برند پریمیوم در بازار چین جا بیاندازد. در نتیجه این جوینت ونچر که سالانه قابلیت تولید ۲۰۰ هزار دستگاه را دارد هرگز تعداد قابل ملاحظه‌ای از محصولات خود را به فروش نرسانده است. در سال ۲۰۱۴ فروش تولیدات آن با حدود ۲۳ هزار دستگاه به حداکثر رسید و در سال ۲۰۱۸ این جوینت ونچر کمتر از ۴ هزار دستگاه خود به فروش رساند.

براساس گزارش موسسه تحقیقاتی «ائتلاف خودروهای سواری چین» در ۹ ماهه نخست سال میلادی جاری چانگان-PSA تنها ۲ هزار و ۳۰ دستگاه از محصولاتش را به فروش رسانده است.

پس از آن‌که چانگان اعلام کرد قصد دارد سهام خود در این جوینت پنچر را به فروش برساند، دفتر گروه PSA در چین در بیانیه‌ای اظهار کرد که برند DS قصد خروج از بازار چین را ندارد و در عوض به دنبال توسعه قابل ملاحظه در این بازار است.

با توجه به رکود فعلی در بازار چین بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها خریداری برای سهام چانگان پیدا شود. اما به باور برخی اصلی‌ترین گزینه  برای خرید این سهام گروه خودروسازی دانگ‌فنگ خواهد بود که با گروه PSA یک جوینت ونچر دیگر را تاسیس کرده‌اند. هرچند رکود فعلی در بازار باعث شده که جوینت ونچر دانفنگ پژو سیتروئن نیز با ضرردهی روبه‌‌رو شود و فقط در نیمه اول سال میلادی جاری این جوینت ونچر ۲.۵ میلیارد یوآن ضرر کرده است.

FCA

عملکرد فیات کرایسلر نیز همانند PSA در بازار چین با چالش‌هایی جدی مواجه است. FCA در سال ۲۰۱۰ با GAC موتور جوینت‌ونچری را در شهر مرکزی چانگ‌شا تاسیس کرد که در وهله اول به تولید خودروهای برند فیات مشغول شد.

این مشارکت از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ و با افزوده شدن سه مدل جیپ(چروکی، رنه‌گید و کامپس) که به صورت محلی تولید می‌شد رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد. اما این افزایش فروش عمر کوتاهی برای جوینت ونچر GAC-FCA داشت که کارخانه‌هایشان در چانگ‌شا و گوان‌ژو در سال مجموعا قابلیت تولید ۳۲۸هزار دستگاه خودرو را دارد.

با رکود بازار و همچنین عرضه محصولات متنوع به ویژه مدل‌های شاسی‌بلند از سوی سایر برندهای خارجی همچون فولکس‌واگن، فروش این جوینت ونچر به زودی با کاهشی قابل توجه روبه‌رو شد. در آوریل ۲۰۱۸ GAC-FCA چهارمین مدل جیپ را که در داخل چین مونتاژ می‌شد به نام گرند کامندر راهی بازار کردند. با این حال براساس گزارش GAC فروش مدل‌های شاسی بلند در سال ۲۰۱۸ با کاهشی ۳۹ درصدی به کمتر از ۱۲۵ هزار دستگاه رسید.

هیچ یک از طرفین گزارش مالی مربوط به جوینت ونچر GAC-FCA را منتشر نمی‌کنند. اما از تعداد نسبتا اندک فروش محصولات آن می‌توان نتیجه‌گیری کرد که سود چندانی عایدشان نمی‌کند.

هم PSA و هم FCA تولید محلی نسبتا کمی در چین دارند و با توجه به روند نزولی تقاضا در بازار چین نمی‌توان به بهبود وضعیت فروش آن‌ها امیدوار بود. این دو خودروساز به دنبال بهبود عملکرد خود در بازار چین احتمالا چاره‌ای جز تعطیلی برخی از کارخانه‌های تولیدی خود در این کشور نخواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =