لوئیس کامیلری

از زمانی که آقای کامیلری مدیریت فراری را برعهده گرفته سهام این شرکت بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته و ارزش بازار ۳۱ میلیاردی این شرکت بیش از کمپانی مادر سابق خود یعنی فیات کرایسلر است که سال گذشته ۳۳ برابر آن درآمد و ۱۰ برابر آن سودآوری داشت.

هنگامی‌که در ژوئیه سال گذشته لوئیس کامیلری به عنوان رئیس هیات مدیره فراری انتخاب شد، بسیاری از جمله خود کامیلری را شگفت زده کرد. حالا پانزده ماه پس از آن تاثیر حضور این مدیر ۶۴ ساله بر سازنده خودروهای اسپرت و لوکس ایتالیایی در حال مشهود شدن است.

کامیلری که در کشاکش ظهور خودروهای برقی و پیشرفت روزافزون فناوری خودران‌ها سکاندار فراری شده و در عین حال تلاش کرده تا پس از یک دهه ناکامیابی باری دیگر تیم فرمول یک فراری را به سکوی قهرمانی بازگرداند.

برند مصرفی لوکس

در روزهای اخیر این مدیر کهنه‌کار برنامه‌های خود را برای تبدیل کردن فراری به یک برند تولیدکننده کالاهای لوکس (از پوشاک گرفته تا تزئینات چرمی)‌ اعلام کرد، هدفی که پیشتر سرجیو مارشیونه آن را دنبال کرده بود اما نتوانست به آن دست پیدا کند.

پس از انتصاب کامیلری که بعد از مرگ ناگهانی مارشیونه صورت گرفت، بسیاری از افراد در صنعت خودروسازی بر این باور بودند که کامیلری گزینه‌ای موقت برای سمت مدیرعاملی فراری خواهد بود تا این‌‌که جایگزین شایسته‌ای برای مدیرعامل کاریزماتیک قبلی این برند یعنی سرجیو مارشیونه فقید پیدا شود.

لوئیس کامیلری که مدیری برون سازمان در هیات مدیره فراری بود، برای ۴۰ سال در صنعت تنباکو فعالیت کرده و هرگز در خودروسازی تجربه‌ای نداشت.

از زمان تصدی سمت مدیرعاملی کامیلری سعی کرده تا حد ممکن خود را از زیر ذره‌بین رسانه‌ها بیرون نگه دارد و بدون نشان دادن هرگونه علاقه به مصاحبه یا کنفرانس خبری، به اظهار نظر در نشست‌های فصلی فراری اکتفا کرده و تنها در روزهای اخیر برای معرفی برنامه‌ صنعتی جدید فراری در برابر خبرنگاران حاضر شده است.

آقای کامیلری در نخستین مصاحبه خود پس از مدیرعاملی اعلام کرده که داشتن سابقه مدیریتی در زمینه تنباکو درس‌های ارزشمندی را برای مدیریت فراری در اختیار او قرار داده زیرا این کار «مدیریت شرکتی را شامل می‌شود که در یک صنعت در حال تغییر و تحول فعال است و به دنبال یافتن این سوال است که چگونه در این گذار پیشتاز باقی بماند».

تفاوت‌های مدیریتی با مارشیونه

هنگامی که وضعیت سلامت مارشیونه خطرناک اعلام شد جان الکان رئیس هیات مدیره فیات کرایسلر و فراری از کامیلری خواست که سمت مدیرعاملی فراری را برعهده بگیرد.

کامیلری در مقام عضوی از هیان مدیره فراری به خوبی با این این شرکت آشنایی داشت و از آن‌جا کمپانی فیلیپ موریس از دهه ۱۹۷۰ یکی از اصلی‌ترین حامیان مالی تیم مسابقه قراری بود، کامیلری نسبت به این مارک تعلق خاطری پرسابقه داشت و آن‌طور که می‌گویند نخستین خودروی فراری‌اش را که یک مدل ۲۷۵ GTB بود در سال ۱۹۷۷ خریداری کرد.

او هیچ‌وقت به خبرنگاران نگفته که چند خودروی فراری دارد و تنها به گفتن «خیلی زیاد» بسنده کرده است.  تفاوت مدیریتی میان کامیلری و مارشیونه بیشتر از هرجایی در تیم مسابقه فرمول یک فراری مشخص می‌شود که فراری همواره به آن بالیده و زمینه‌ای برای آزمودن بسیاری از فناوری‌های مورد استفاده این شرکت محسوب می‌شود.

شیوه رفتاری آرام و حساب‌شده آقای کامیلری با لحن تند و تیز و خشن مارشیونه که از بدگویی کردن پشت سر کارکنانش هراسی نداشت بسیار متفاوت است؛ رویکردی که شاید سودآوری تیم مسابقه را بسیار بالا می‌برد اما در کسب نتایج موثر نبود.

در فصل مسابقات جاری فراری باری دیگر در رقابت با مرسدس باز ماند اما تیم مسابقه آن موفق شد برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ در سه مسابقه متوالی پیروز شود، نتیجه‌ای که کامیلری آن را به حال و هوای بهتر کارکنانش نسبت می‌دهد.

الکتریکی‌سازی و دیگر اهریمن‌ها

در حالی‌که تمامی خودروسازان با مساله الکتریکی‌سازی محصولات خود و استفاده از فناوری خودران روبه‌رو هستند، این تغییرات به طور خاص برای فراری و البته کامیلری بسیار مخاطره‌آمیز به نظر می‌رسد زیرا بعید به نظر می‌رسد که کسی حاضر باشد صدها هزار دلار را صرف خرید یک فراری الکتریکی خودران کند.

خودروهای برقی قطعات کمتری را نسبت به خودروهای با موتور درون‌سوز شامل می‌شوند و در نتیجه توان فراری را (که قبلا خودروهایی با صفر تا صد ۲.۴ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت تولید کرده) برای به رخ کشیدن قدرت موتوری‌اش به چالش می‌کشند.

فراری عرضه محصولات هیبریدی خود را آغاز کرده، در سال جاری نخستین محصول پلاگین هیبریدی خود یعنی SF۹۰ را  اهی بازر کرد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ از هر پنج محصول سه خودرو هیبریدی باشند. 

آقای کامیلری گفته که نخستین فراری تمام برقی بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ عرضه خواهد شد و قیمت آن به فناوری‌های پیشرفته مورد نیاز آن بستگی خواهد داشت.

از زمانی که آقای کامیلری مدیریت فراری را برعهده گرفته سهام این شرکت بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته و ارزش بازار ۳۱ میلیاردی این شرکت بیش از کمپانی مادر سابق خود یعنی فیات کرایسلر است که سال گذشته ۳۳ برابر آن درآمد و ۱۰ برابر آن سودآوری داشت.

فراری برای تامین ملزومات ضروری برای تبدیل شدن به یک برند مصرفی لوکس با کمپانی ایتالیایی آرمنی که در زمینه مد فعال است رایزنی کرده تا در خصوص تولید پوشاک با برند فراری اطلاعات لازم را به دست آورد.

آقای کامیلری هنوز چیزی درباره سایر محصولات لوکس احتمالی که با برند فراری عرضه خواهند شد چیزی به خبرنگاران نگفته ولی می‌توان انتظار داشت که هر محصولی که با نشان اسب فراری عرضه شود تا چه حد پرطرفدار و البته گران‌قیمت خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =