کروز

کروز در سه‌سایت تولیدی خود بیش از یک‌هزار قطعه با شماره‌فنی متفاوت تولید می‌کند که در تامین ۴۱ مدل خودرو داخلی نقش مستقیم دارد

با گذشت حدود یک‌سال‌ونیم ازآغاز دوباره تحریم‌های زورگویانه آمریکا علیه کشورمان و نیز تحریم مستقیم صنعت‌خودرو که موج منفی و تاثیرات بسیاری برزنجیره تامین خودروسازان داشت، قطعه‌سازانی هستند که دست از تلاش نکشیدند و با وجود همه مشکلات به‌تامین قطعات و خارج‌شدن خودروهای موجود درکف پارکینگ‌ها پرداختند. یکی از این قطعه‌سازان شرکت صنایع تولیدی کروز است که به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده قطعات درکشور سعی درتوسعه صنعت‌قطعه‌، اشتغال‌زایی و خودکفایی اقتصادی در کشور را دارد و درحقیقت با حرکت جهادی درداخلی‌سازی قطعات پیشرفته، کمک بزرگی به‌نگهداری و تولید صنعت‌خودرو داخلی کرده است.

وابستگی خودروهای داخلی به‌قطعات کروز 

شرکت صنایع تولیدی کروز درتامین قطعات خودروهای ایران‌خودرو، سایپا، گروه بهمن و... نقش به‌سزایی دارد. دراصل کروز در سه‌سایت تولیدی خود بیش از یک‌هزار قطعه با شماره‌فنی متفاوت تولید می‌کند و می‌توان گفت تقریبا هیچ خودرو مونتاژی نیست که حداقل از یکی‌ از مجموعه‌قطعات این قطعه‌سازی استفاده نکند.

کروز در گستره عظیمی از خودروهای مونتاژی و حدود ۴۱ مدل خودرو داخلی نقش مستقیم دارد و تامین‌کننده اصلی نیازهای صنعت‌خودرو کشور است. قطعات این بنگاه اقتصادی درخودروهایی از قبیل پژو ۴۰۵، ۲۰۶، رانا، تیبا، برلیانس، کاپرا، دانگ‌فنگ و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کروز با تعمیق داخلی‌سازی قطعات و رسیدن به‌خودکفایی درساخت بسیاری از قطعات های‌تک و پیشرفته خودرو موجب کاهش واردات شد و آن‌ها را با همان کیفیت و قیمت ارزان‌تر به‌تولید انبوه رساند.

حضور موثر در میزهای تعمیق ساخت داخل

کروز با حضور موثر در اقتصاد مقاومتی و در شرایطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت توسعه ساخت‌داخل در صنایع به‌ویژه صنعت‌قطعه‌ را با هدف کاهش واردات و ارزبری دردستور کار خود قرار داده بود، با شرکت درمیزهای تخصصی تعمیق ساخت‌داخل قطعات خودرو که توسط وزارت صمت برگزار شد، سعی در رسیدن این صنعت به‌خودکفایی دارد.

برای مثال شرکت «ایسکرا» از شرکت‌های زیرمجموعه کروز، با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و دستگاه‌های پیشرفته و همچنین با کمک جوانان و مهندسان نخبه توانسته بیش از ۵۰ درصد از اجزای استارت و دینام خودرو شامل یوک، جازغالی و اساتورپک را داخلی‌سازی کند و مانع از خروج سالانه بیش از سه‌میلیون دلار ارز از کشور شود.

درحال‌حاضر مجموعه‌محصول شرکت ایسکرا دربازار داخلی به‌عنوان بهترین قطعه و بالاترین سطح کیفیت نسبت به‌رقبای خود شناخته می‌شود. علاوه بر آن از شرکت ایسکرا می‌توان به‌عنوان اولین‌صادرکننده استارت و دینام به‌خارج از کشور نام برد؛ چراکه چندی‌پیش قراردادی بین شرکت‌های ایسکرا و LLC Pramo-Electro روسیه منعقد شد که به‌موجب آن انواع قطعات استارت و دینام شامل آرمیچر، سلونوئید، لاستیک‌اینسرت، مجموعه یوک و استاتورپک به‌روسیه صادر می‌شود و گواه آن است که کیفیت قطعات تولیدی این قطعه‌ساز درحدی است که قابلیت صادرات را نیز دارد.

سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیاردتومانی

قطعه‌سازی کروز درسه‌دهه فعالیت خود با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزارمیلیاردتومانی در این امر، کمک بزرگی به‌صنعت‌خودرو کرده است. چراکه سبب کاهش ارزبری و حفظ سالانه ده‌ها میلیون‌دلار ارز شده است. از دیگر دستاوردهای کروز می‌توان به‌اشتغالزایی برای بانوان اشاره کرد که این موضوع کمک بزرگی به‌جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی کرده و موجب پیشروی همپای استانداردهای جهانی دراین بخش شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =