شاسی‌ بلند‌

در ماه اکتبر فروش کلی خودروهای سواری سبک در چین برای شانزدهمین ماه متوالی رکود را تجربه کرد اما عرضه و فروش مدل‌های شاسی‌بلند و کراس‌اوور در همین ماه با رشدی تقریبا ۰.۱ درصدی به حدود ۸۷۰ هزار دستگاه رسید.

به گزارش «اخبار خودرو»، دولت چین با عملی کردن برنامه اعتبار کربن که از ابتدای سال جاری اجرایی شده در تلاش است تا میزان تولید سالانه خودروهای برقی در این کشور را تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۲ میلیون دستگاه برساند؛ در سال ۲۰۱۸ این رقم ۱.۲۷ میلیون دستگاه بود. اما برای خوردوسازان خارجی که در این بازار مشغول به کار هستند، اولویت اصلی یافتن شیوه‌هایی برای احیای فروش ضعیف در بحبوحه اقتصاد رو به رکود چین است.

راهبرد عمل‌گرایانه

تا اینجای کار راهبرد مورد اتخاذ آن‌ها برای به دست آوردن سهم بازار بیشتر عرضه هرچه بیشتر کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای بنزین‌سوز بوده است. چنین راهبردی کاملا منطقی به نظر می‌رسد. در سال‌های اخیر تقاضا برای مدل‌های کراس‌اوور و شاسی‌بلند بسیار بالاتر از سایر مدل‌ها بوده است.

در ماه اکتبر فروش کلی خودروهای سواری سبک در چین برای شانزدهمین ماه متوالی رکود را تجربه کرد و با کاهشی ۵.۸ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به  ۱.۹۳ میلیون دستگاه رسید. اما عرضه و فروش مدل‌های شاسی‌بلند و کراس‌اوور که تقریبا تمامی آن‌ها به صورت بنزین‌سوز عرضه می‌شود در همین ماه با رشدی تقریبا ۰.۱ درصدی به حدود ۸۷۰ هزار دستگاه رسید.

موفقیت فولکس‌واگن

این راهبرد در فولکس‌واگن که بزرگترین برند خارجی در چین به شمار می‌رود نیز درست از آب درآمده است. در اوایل سال ۲۰۱۸ برند فولکس‌واگن راهبردی را آغاز کرد که خود آن را «تهاجم شاسی‌بلندها» نامیده بود.

از آن زمان این برند ۵ مدل کراس‌اوور و شاسی‌بلند (ترامونت، تی-راک، تایرون، تارو و تی‌کراس) را که همگی در چین تولید شده‌اند در این کشور عرضه کرده است.

این محصولات به برند آلمانی فولکس واگن این امکان را دادند که تا اینجای سال عملکرد بهتری نسبت به سایر برندهای خارجی داشته باشد.

در ده ماه نخست سال فروش برند فولکس واگن در چین تنها ۰.۹ درصد کاهش داشت و این در حالی است که فروش کلی خودرو در این کشور نسبت به سال قبل ۱۱ درصد کاهش داشته است.

در ماه اکتبر نیز فولکس واگن موفق شد برای دومین ماه متوالی افزایشی را در فروش محلی خود به ثبت برساند و با رشدی ۷.۵ درصدی ۲۹۵ هزار دستگاه را در بازار چین بفروشد. همچنین فولکس‌واگن قصد دارد که ظرف چند ماه آتی جدیدترین کراس‌اوور جمع‌وجور خود را با نام تاکوآ در چین عرضه کند.

تقلید موفق آلمان‌ها

در حالی‌که این برند آلمانی مصمم است تا تعداد محصولات کراس‌اوور و شاسی‌بلند خود را برای چین افزایش دهد سایر خودروسازان خارجی نیز شروع به تقلید از راهبرد این شرکت در شتاب بخشیدن به معرفی محصولات مشابه کرده‌اند.

یک نمونه بارز از این خودروسازان جنرال موتورز است. این خودروساز دیترویتی چهارشنبه گذشته و دور روز پیش از آغاز به کار نمایشگاه سالانه در جنوب چین رویدادی را با نام «شب خانواده بیوک» در گوانژو برگزار کرد.

در این رویداد بیوک فروش نسخه‌های شش و هفت سرنشین شاسی‌بلند انکلیو را که در چین تولید می‌شوند به همراه نسخه جدید انویژن که با طراحی جدید عرضه شده آغاز کرد. در نمایشگاه گوانژو شورلت نیز فروش بلیزر هفت سرنشین را که نخستین شاسی‌بلند سایز متوسط این برند برای بازار چین است آغاز خواهد کرد.

سایر برندهای خارجی نیز مسیر مشابهی را پیش گرفته‌اند. به عنوان مثال کیا در نمایشگاه گوانژو از جدیدترین نسل کراس‌اوورهای KX۳ و KX۵ و همچنین مدل شاسی‌بلند اسپورتج رونمایی خواهد کرد.

در همین حال کمپانی‌های ژاپنی تویوتا و هوندا نیز قصد دارند هر کدام مدل‌های کراس‌اووری را (با نام‌های تویوتا وایلدلندر و هوندا بیریز) برای معرفی در رویداد گوانژو آماده کردند.

معلوم نیست که چه قدر طول می‌کشد تا بازار خودروهای جدید در چین بار دیگر به روند رشد خود بازگردد. اما از روندی که خودروسازان خارجی پیش گرفته‌اند مشخص است که آن‌ها به رونمایی از مدل‌های جدید شاسی‌بلند و کراس‌اوور در چین ادامه خواهند داد و رقابت را در این بخش از بازار دشوارتر خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =