واردات تایرهای سنگین

حذف الزام نمایندگی رسمی  برای واردات انواع تایر به کشور که از ابتدای سال گذشته اجرایی شد، ‌ارائه خدمات پس از فروش به خریداران لاستیک‌های خارجی را متوقف کرده است.

 همه چیز از اوایل سال گذشته آغاز  شد، زمانی‌که بازار با کمبود تایرهای باری-اتوبوسی مواجه شد و دولت  برای جبران کمبودهای به وجود آمده، ‌الزام داشتن نمایندگی رسمی از برندهای خارجی برای شرکت‌های واردکننده تایر را برداشت تا هر تاجر و شرکت واردکننده‌ای بتواند بی‌واسطه یا با‌واسطه اقدام به واردات تایرهای باری-اتوبوسی کند. البته این تصمیم شامل‌حال واردکنندگان تایرهای سواری نیز شد.

به گزارش «دنیای‌ خودرو» ‌این روزها هر برند شناخته‌شده تایر در دنیا برخلاف گذشته تنها یک نماینده رسمی و متولی خاص برای واردات ندارد. بر‌اساس تصمیم سال گذشته وزارت صمت هر تاجری می‌تواند ا قدام به واردات تایر به کشور کند. به‌این‌ترتیب هر برند توسط چند تاجر بزرگ و حتی خرد به کشور وارد می‌شود و به دلیل مشخص نبودن نماینده رسمی ،‌کسی ارائه خدمات پس از فروش به خریداران را متـــقبل نـمی‌شود.

نکته اینجاست با این کار حجم واردات قاچاق نیز به کشور افزایش یافته و دریافت گواهی ارائه خدمات پس از فروش از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برخلاف گذشته ملاک ادامه فعالیت و واردات و ترخیص تایر از گمرک نیست. 

درحالی که طی سال ۹۶ و قبل از آن واردات تایر به کشور تنها به شرط دریافت گواهی ارائه خدمات پس از فروش از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وارائه آن به گمرک کشور انجام می‌شد و شرکت‌هایی که به‌دلیل شکایت زیاد ازسوی مشتریان و ارائه خدمات نامناسب،‌ موفق به دریافت این گواهی نمی‌شدند، امکان واردات و فعالیت در این حوزه را نداشتند.

حتی در گذشته که دولت هنوز شرط الزام داشتن نمایندگی رسمی را برای واردات کالا به کشور حذف نکرده بود، به‌راحتی کالاهای قاچاق در بازار شناسایی می‌شدند و این امکان برای مصرف‌کننده و سازمان‌های نظارتی وجود داشت تاکالاهایی را که به‌صورت غیر‌رسمی به کشور وارد شده است، به‌دلیل نداشتن کارت گارانتی و برچسب اصالت تشخیص دهند. اما حالا که شرط نمایندگی برداشته شده است و هر تاجری می‌تواند نسبت‌به واردات یک برند مشخص از تایر چه به صورت خرید مستقیم از کارخانه مادر یا نماینده آن در دیگر کشورها اقدام کند، به هیچ عنوان امکان شناسایی و تشخیص کالای اصیل از قاچاق وجود ندارد.

البته شرکت‌هایی نیز که تا پیش از این به صورت رسمی اقدام به واردات تایرمی کردند، به‌دلیل ورود تایرهای مختلف حاضر به ارائه خدمات پس از فروش نیستند. به همین دلیل شرایط این روزهای بازار تایرهای خارجی را باید روزهای مرگ ارائه خدمات به مشتری دانست. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =