حسن رهپیمایی‌ نرگسی

از نظر کیفی برای تمام این قطعات مهندسی معکوس انجام شد و از نظر جنس و طراحی با بهبود مواجه شده است‌. بسیاری از ابزارها به‌ ویژه برای خودروهای چینی را مهندسی معکوس کردیم و بهبود دادیم

به گزارش «اخبار خودرو»، خدمات پس از فروش که مهم‌ترین رکن آن تعمیرات است، اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از عواملی که سبب خرابی‌های بسیاری پس از تعمیر می‌شود، نبود ابزارمخصوص برای تعمیرکار در فرآیند تعمیرات است. هر خودروساز که محصولی را برای مونتاژ یا عرضه به بازاری ارائه می‌کند، باید برای آن ابزارمخصوص نیز تامین کند تا در خدمات پس از فروش مشکلی ایجاد نشود.

با شروع تحریم‌های ظالمانه علیه خودروسازی، شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران‌خودرو یا همان ایساکو به‌د نبال تولید ابزارمخصوص محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو رفت. زیرا ممکن بود این ابزارها به‌عنوان تهدیدی برای صنعت خودرو در نظر گرفته شوند، آن‌طور که مشخص است در تحقق این هدف موفق عمل کرد.

برای آگاهی بیشتر درباره ابزار‌مخصوص‌ها و تامین آن‌ها برای هرکدام از خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو با مدیر کیفیت شرکت ایساکو و همچنین حسن رهپیمایی‌ نرگسی مدیر این پروژه گفت‌و‌گویی داشتیم تا در این زمینه بیشتر بدانیم .

چرا به‌سمت تولید ابزار‌مخصوص‌ها رفتید؟ آیا در کشور تکنولوژی تولید آن وجود داشت؟ 

گروه صنعتی ایران‌خودرو محصولات عدیده‌ای را تولید می‌کند، برای آنکه این گروه صنعتی بتواند به مشتریان خود خدمات ارائه بدهد، نیاز به زیرساخت‌هایی دارد. این زیرساخت را می‌توان به چهار دسته مهم نیروی‌انسانی متخصص، آموزش، قطعات (لوازم‌یدکی) و ابزارمخصوص دسته‌بندی کرد. ابزار مخصوص مهم‌ترین رکن این زنجیره است، در گذشته نه‌چندان دور ابزار‌مخصوص از خارج کشور تامین می‌شد. برای تامین  آن‌ها نیاز به هزینه بالای ارزی و ریالی داشتیم، زیرا تکنولوژی تولید آن را نداشتیم. باتوجه به تحریم‌های ایجادشده و سال رونق تولید، برنامه‌ریزی و اقدام به طراحی و ساخت این ابزارها در داخل کشور کردیم. 

از چه سالی پروژه ساخت ابزار‌مخصوص آغاز شد و آیا داخلی‌سازی آن‌ها  موجب کاهش هزینه تامین می‌شود؟ 

از اواخر سال ۱۳۹۷ این پروژه آغاز شد. در شهریور سال جاری این پروژه به اتمام رسید و ابزارمخصوص خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شد. پیش از داخلی‌سازی این ابزارها از شرکت‌های خودروساز اصلی تامین می‌شدند. 

با استفاده از فرصتی که تحریم‌ها در اختیار ما گذاشت، برنامه تولید را اجرا کردیم. از نظر ریالی، در حدود ۱۳میلیاردتومان کاهش هزینه برای تامین ابزارهای مخصوص داشتیم و حتی در بعضی خودروها  یک‌دوم تا یک‌سوم قیمت نمونه خارجی آن این رقم کاهش داشته است. باید در اینجا ذکر کرد تولید و تامین آن‌ها یک‌سوم مدتی زمانی بود که برای خرید این قطعات از خارج صرف شد. تقریبا شش‌ماهه به نتیجه رسیدیم. 

ابزارمخصوص‌های تولیدشده توسط شما برای چه خودروهایی مورداستفاده قرار می‌گیرد؟

این ابزارها  برای خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو اعم‌از دانگ‌فنگ، خانواده هایما، سوزوکی، تندر۹۰، خانواده پژو شامل ۲۰۰۸، ۳۰۱، ۵۰۸ و...، خانواده سمند و سایر محصولاتی که ایران‌خودرو دارد، داخلی‌سازی شده و درصد پیشرفت آن صددرصد است و بین نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو نیز توزیع می‌شود.

روند تولید، تامین، توزیع و آموزش در مجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو صورت می‌گیرد. هم‌زمان با تامین هر ابزار آن را در نمایندگی‌ها و شکبه تعمیراتی توزیع کردیم. در کنار این موارد البته آموزش‌های فنی لازم به تکنسین‌های نمایندگی‌ها براساس دوره داده شده و می‌شود. 

چه تعداد ابزار‌مخصوص برای خودروهای مذکور را داخلی‌سازی کردید؟ 

در پاسخ به این سوال باید گفت ۳۶۴ آیتم ابزار‌مخصوص است که اگر از نظر تعدادی بخواهیم ‌آن‌ها را نام ببریم بالغ‌بر ۴۵ هزار قطعه می‌شود و در حوزه ابزارهای مکانیکی و الکترومکانیکی تولید و تامین شده‌اند.

آیا کیفیت این ابزارمخصوص‌ها مشابه نمونه‌های وارداتی است؟ 

از نظر کیفی برای تمام این قطعات مهندسی معکوس انجام شد و از نظر جنس و طراحی با بهبود مواجه شده است‌. بسیاری از ابزارها به‌ویژه برای خودروهای چینی را مهندسی معکوس کردیم و بهبود دادیم، بعضی از ابزارها را باز طراحی کردیم. ولی از نظر کیفی سعی داشتیم بهبود را اعمال کرده و آن را با اطمینان بالا در نظر بگیریم. اگر بعضی ابزارها نیز بین خودروها مشترک بوده آن‌ها را یکسان کردیم. دلیل این موضوع نیز کاهش تعدد ابزار و به‌موازات آن کاهش هزینه و زمان صرف‌ شده برای تعمیر است. 

با ارائه این ابزار‌مخصوص‌ها، خرابی پس از تعمیر چه مقدار کاهش می‌یابد؟ آیا این اقدام  سبب افزایش کیفیت می‌شود؟ 

این مورد ضرایب مختلفی داشته که بستگی به شرایطی مانند مقدار مراجعه مشتریان و... دارد. رشد کیفیت نیاز به زیرساخت‎هایی مانند ابزارمخصوص، ابزارعمومی و تجهیزات تعمیرگاهی و عیب‌یابی دارد. 
ابزار‌مخصوص مهم‌ترین پارامتر و تاثیر‌گذارترین بخش در زمینه افزایش کیفیت تعمیرات است، با استفاده از ابزار‌مخصوص خدماتی را که ارائه می‌دهیم، تضمین می‌کنیم. 

آیا برای توزیع ابزارمخصوص در شبکه تعمیراتی و نمایندگی‌ها تسهیلاتی برای خرید ارائه می‌شود؟ 

تمام این ابزارها بار اول به صورت رایگان به نمایندگی‌ها تحویل می‌شوند. این اقدام با هدف تجهیز و ترغیب نمایندگی‌ها به استفاده از این ابزارها و درنتیجه ارائه خدمات با‌کیفیت  است. خدمات با‌کیفیت برای ما  بسیار اهمیت دارد بنابراین  آن‌ها را به‌صورت رایگان در نمایندگی‌ها توزیع می‌کنیم. 

مواد اولیه تولید این ابزار از کجا تامین می‌شود؟ 

این ابزارها از فولادهای آلیاژی ساخته می‌شوند که منابع داخلی آن در کشور وجود دارد. همچنین مواد پلیمری برخی قطعات  نیز ساخت داخل است. 

اگر تعمیرگاه‌های سطح شهر نیاز به ابزار‌مخصوص داشته باشند  آیا به آن‌ها ارائه می‌شود یا فقط مخصوص نمایندگی‌هاست؟ 

وجه تمایز خدمات گروه صنعتی ایران‌خودرو با دیگران، ارائه خدمات استاندارد با چهار عامل زیرساختی است که پیش‌تر به آن اشاره کردم. در شرایط فعلی سیاست ما براین است که ابتدا نمایندگی‌های خود را تجهیز کنیم. در آینده به سیاست‌ها و وضعیت اقتصادی بستگی دارد. هدف این است مشتریان به نمایندگی‌ها( با‌توجه به شرایط اقتصادی) مراجعه و خدمات استاندارد دریافت کنند. بنابراین چنین  راهبردی را اتخاذ کردیم، درواقع هدف‌مان بیشتر بر جذب مشتری به نمایندگی متمرکز است. 

آیا برای ابزار‌مخصوص‌ها صادرات خواهید داشت؟ 

بله، اکنون به دنبال این موضوع هستیم، به همین‌دلیل برخی شرکت‌های خودروساز مانند دانگ‌فنگ و هایما و... را که در منطقه حضور دارند، شناسایی کرده و ابزار‌مخصوص‌های مورد‌نیاز آن‌ها را داخلی سازی کردیم و  به آن‌ها تحویل می‌دهیم. 

توصیه شما به مالکان محصولات ایران‌خودرو در زمینه تعمیرات چیست تا با کاهش خرابی پس از تعمیر مواجه شوند؟ 

اگر می‎‌خواهیم خودرو در فرآیند تعمیر دچار بازگشت به مرحله تعمیر مجدد نشود، از قطعات اصلی که ایساکو تامین می‌کند و به عاملیت‌های مجاز ایران‌خودرو تحویل می‌دهد، استفاده کنند. زیرا قطعات عرضه‌شده  کنترل‌کیفیت می‌شوند و  از تضمین تعمیرات برخوردارند. 
پس از این موضوع، روند تعمیرات و مهارت باز و بسته کردن آن مهم است، زیرا استفاده از ابزار‌مخصوص  منجر به کاهش خرابی می‌شود. 

در میان ابزار‌مخصوص‌هایی که ساخته‌اید، مهم‌‎ترین قطعه «های‌ تک» داخلی‌سازی شده که تاکنون در کشور ساخته نشده، کدام است؟

در این زمینه باید به کیت ابزار‌مخصوص مربوط به تعمیرات گیربکس اتوماتیک اشاره کنم. پیش‌تر این کیت‌ها از خارج تامین می‌شدند، مهم‌ترین قسمت خودرو گیربکس اتوماتیک است که تلورانس‌های تولید قطعات و خود گیربکس بسیار حساس است. با این تفاصیل فرض کنید در فرآیند تعمیرات گیربکس اتوماتیک از ابزارمخصوص برای تعمیر استفاده نشود. 

در این حالت راندمان کاری گیربکس کاهش یافته و سبب اخلال عملکردی می‌شود. ما روی قطعات گیربکس طراحی به‌شدت دقیقی انجام دادیم که تلورانس ابعادی، هندسی و متریال خاصی برای آن درنظر گرفتیم تا بعداز تعمیرات مشکلی برای مشتری ایجاد نکند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =