موتورسیکلت‌ برقی

با نگاهی به بازار موتورسیکلت‌ها و اسکوترهای برقی درمی‌یابیم طی ماه‌های گذشته قیمت این وسایل نیز افزایش قابل‌توجهی داشته‌ است. از همین‌رو اکنون برای خرید یک اسکوتر برقی باید حداقل مبلغی حدود ۱۴میلیون‌تومان پرداخت کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از افزایش قیمت بنزین، توجه‌ها بر وسایل‌نقلیه‌ برقی به خصوص موتورسیکلت‌های برقی متمرکز شده است، از همین‌رو انتظار می‌رود میزان تقاضا برای خرید این دسته از موتورسیکلت‌ها افزایش یابد.اما نکته‌ای که درخصوص موتورسیکلت‌های برقی وجود دارد، نوع باتری مورداستفاده در آن‌هاست که از توان و کشش کافی برای پیمودن خیابان‌های شمالی و جنوبی شهری مانند تهران که اختلاف ارتفاع قابل‌توجهی دارند، برخوردار نیستند. درواقع می‌توان گفت موتورسیکلت‌های برقی موجود در کشور توانایی حمل سرنشین اضافه و قابلیت باربری در خیابان‌هایی که دارای شیب نسبتا زیادی هستند را ندارند و نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان وسیله‌ای تجاری استفاده کرد.

از سوی‌دیگر در صورت استفاده از باتری‌های لیتیومی، بهای تمام‌شده موتورسیکلت‌های برقی افزایش چشمگیری خواهد داشت که باتوجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، صرفه اقتصادی ندارند.

همچنین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موتورسیکلت‌سازان داخلی، عدم حمایت دولت در تخصیص تسهیلات به‌منظور ترویج استفاده از موتورسیکلت‌های برقی است.

برخی کارشناسان معتقدند در صورت حمایت دولت و تخصیص وام‌های بلندمدت به موتورسیکلت‌سازان، می‌توان سهم قابل‌توجهی از این بازار را به موتورسیکلت‌های برقی اختصاص داد.

از سوی دیگر در صورت ارائه تسهیلات بانکی می‌توان شاهد تسریع و تسهیل خرید از سوی مصرف‌کنندگان باشیم. اما با این حال به‌دلیل نبود زیرساخت لازم جهت شارژ موتورسیکلت‌های برقی در پارکینگ‌ها و معابر عمومی، استفاده از موتورسیکلت‌های برقی توسط پیک‌ها و افرادی که از این طریق اقدام به کسب درآمد می‌کنند نیز چندان توجیه ندارد.

قیمت بالای موتورسیکلت‌های برقی یکی دیگر از مواردی است که موجب می‌شود خریداران کمتر به انتخاب گزینه‌های موجود در بازار بپردازند. ازسوی‌دیگر مشکلات احتمالی درخصوص خدمات پس از فروش و قیمت بالای باتری موجب می‌شود مصرف‌کنندگان اقدام به خرید موتورسیکلت‌های بنزینی ارزان‌ کنند.

با وجوداینکه درحال‌حاضر تنوع مدل در بازار موتورسیکلت‌های برقی بیش از سال‌های گذشته شده است، اما همچنان میزان تقاضا برای خرید آن‌ها به نحوی نبوده که موتورسیکلت‌سازان نیز این برای رفع مشکلات موجود اقدامات جدی‌تری داشته باشند. همچنین نبود سیاست‌های کلی درخصوص توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط وسایل برقی، از دیگر مشکلاتی است که باعث می‌شود این روزها کلان‌شهرهایی نظیر تهران با معضل آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم کنند. زیرا طبق آمار منتشرشده در اواخر تابستان سال جاری، موتورسیکلت‌ها در صدر جدول متهمان آلودگی هوای کلان‌شهر قرار دارند.

با نگاهی به بازار موتورسیکلت‌ها و اسکوترهای برقی درمی‌یابیم طی ماه‌های گذشته قیمت این وسایل نیز افزایش قابل‌توجهی داشته‌ است. از همین‌رو اکنون برای خرید یک اسکوتر برقی باید حداقل مبلغی حدود ۱۴میلیون‌تومان پرداخت کرد. همچنین اگر قصد خرید موتورسیکلت برقی با باتری لیتیوم‌-یونی را داشته باشید، باید مبلغی بیش‌از ۳۰‌میلیون‌تومان را پرداخت کنید.

به‌عنوان‌مثال درحال‌حاضر اسکوتر برقی کویر ES۲ ۱۵۰۰ که یکی از پرفروش‌ترین نمونه‌های موجود در بازار است، با قیمتی حدود ۱۲میلیون‌و۵۰۰ تا ۱۴میلیون‌تومان در بازار خریدوفروش می‌شود. این اسکوتر با بهره‌گیری از باتری سربی-اسیدی، توانایی پیمایش مسافتی حدود ۴۵کیلومتر را دارد.

موتورسیکلت برقی SOCO TS نیز یکی از نمونه‌های گران‌ است که با قیمتی حدود ۳۰ تا ۳۵میلیون‌تومان در بازار خریدوفروش می‌شود. این نمونه با بهره‌گیری از باتری‌های لیتیوم-یونی قابلیت پیمایش مسافتی حدود ۸۰ کیلومتر را دارد. در صورتی که این موتور مجهز به دو پک باتری باشد، این مسافت به ۱۶۰ کیلومتر افزایش می‌یابد. از نمونه‌های ارزان‌تر می‌توان به موتورسیلکت برقی نوین‌سیکلت اشاره کرد که در محدود قیمتی ۱۲ تا ۱۵میلیون‌تومان قرار می‌گیرد.

با این تفاسیر می‌توان گفت بسیاری از افرادی که قصد کسب درآمد از طریق موتورسیکلت را داشته باشند، با پرداخت مبالغی به مراتب کمتر، دارای موتورسیکلتی بنزینی شوند و می‌توانند بدون دغدغه مسافت پیمایش، به ارائه سرویس بپردازند. درحال‌حاضر ارزان‌ترین‌ موتورسیکلت‌های بنزینی موجود در بازار در محدوده قیمتی ۱۱‌میلیون‌تومان قرار دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =