گلف «GTI»

ماموت‌خودرو که به‌عنوان نماینده رسمی فولکس‌واگن در ایران شناخته می‌شود، پس از عرضه دو محصول پاسات و تیگوان درصدد کامل‌ کردن سبد خودروهایش،‌هاچ‌ بک جسور این خودروساز آلمانی را به تعداد محدودتر از دو خودرو قبلی به کشور وارد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، هاچ‌بک‌ها تعریف مشخص و مهمی دارند و آن؛ خودرو اقتصادی و کارآمد برای مصارف روزانه است. این تعبیر از دیدگاه عام یعنی مناسب‌ترین گزینه برای خرید، اما این موضوع برای هاچ‌بک‌های پرفورمنسی (با عملکرد بالا) متفاوت است و تعریف دیگری خواهد داشت. این خودروها به‌دلیل نوع طراحی اسپرت، عملکرد بالا و تکنولوژی به‌کاررفته، در دسته خودروهای نسبتا گران‌ قرار می‌گیرند.

با شرح مختصری از ماهیت هاچ‌بک‌های پرفورمنسی باید گفت کمی بیش‌از یک‌سال است که فولکس‌واگن گلف GTI به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین هاچ‌بک‌های جهان با ۴۶ سال سابقه و حضور درخشان در سطح جهانی، پا به خیابان‌های ایران گذاشته است اما با اتفاقاتی که افتاده، به نایاب‌ترین‌ یا شاید خاص‌ترین خودرو بازار تبدیل شده است. این محصول موفق و محبوب بزرگ‌ترین گروه خودروسازی آلمان و جهان، زمانی به ایران آمد که شرایط اقتصاد و بازار بسیار نامساعد بود و به همین دلیل این خودرو حاشیه‌ساز شد.

فولکس‌واگن گلف GTI که به‌منظور تصاحب بازار هاچ‌بک‌های با عملکرد بالا عرضه شده، این روزها به خودرو چندصد میلیونی و رویایی جوانان بدل شده است تا ملاقات با آن در کشور به مثابه دیدن یک سوپراسپرت باشد! در این مطلب کوشیده‌ایم تا بدانیم دردانه فولکس‌واگن و ماموت‌خودرو (نماینده این برند در ایران) تحت‌تاثیر چه پارامترهایی قرار گرفته که جهش قیمتی دوبرابری را تجربه کرده و به بالاترین قیمت ممکن در بازار رسیده است!

نقدی بر طراحی محصول

لازمه حس تهاجمی و ظاهر اسپرت، صرفا با خطوط شکسته و حجم‌های ماهیچه‌ای نیست. این بخشی از ویژگی‌ زبان جدید طراحی فولکس‌واگن است که در مدل گلف GTI به‌خوبی نمود دارد. درواقع فلسفه طراحی گلف GTI استفاده از خطوط و فرم‌هایی است که ظاهری ساده اما در عین حال جذاب و فاقد پیچیدگی‌های فرمی را ایجاد کند.

بر همین اساس، چهره این هاچ‌بک با استفاده از خطوط برجسته و حجم‌ روی کاپوت و برآمدگی نسبی گلگیرها، چهره تهاجمی را به وجود آورده است که با طراحی خطوط قرمزرنگ داخل چراغ‌ها و امتداد آن روی جلوپنجره به این موضوع تاکید دارد. ضمن این‌که تناسبات عالی بدنه و خط برجسته افقی شخصیتی، پیکره تنومند و جذابی را برای گلف GTI به ارمغان آورده است تا در نمای عقب با وجود چراغ‌های نسبتا کشیده و با گرافیک خاص و خروجی دو اگزوز کروی شکل زیبایی محسوسی را به نمایش بگذارد.

همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری گلف GTI رینگ‌های ۱۸‌اینچی آلومینیومی مشکی‌رنگ با نوار قرمز است که اسپرت‌بودن خودرو را دوچندان می‌کند. فاصله محوری ۲۶۲۶ به همراه عرض ۱۷۹۹ میلی‌متری فضای کامل راحت را برای سرنشینان به وجود آورده است. در زمان ورود به کابین، زبان جدید طراحی فولکس بیشتر خودنمایی می‌کند و فضای مدرن و البته جذابی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد.

کلاستر مجموعه پنل ۱۲.۳اینچی در کنار صفحه نمایشگر ۹.۲اینچی به همراه فرمان اسپرت با روکش چرمی، دوخت اسپرت و پدال‌های شیفتر پشت فرمان، رانندگی هیجان‌انگیزی را القا می‌کند. با رعایت نکات ارگونومی و بهبود میدان دید، از نظر ارگونومی گلف GTI در سطح بالایی قرار دارد و از نظر ایمنی نیز مطابق استانداردهای روز جزو ایمن‌ترین‌ها شناخته می‌شود. 

ناگفته‌های گلف GTI در ایران

حدود ۱۸‌ماه است که از ورود هاچ‌بک اسپرت بزرگ‌ترین خودروساز جهان به کشور می‌گذرد. ماموت‌خودرو که به‌عنوان نماینده رسمی فولکس‌واگن در ایران شناخته می‌شود، پس از عرضه دو محصول پاسات و تیگوان درصدد کامل‌ کردن سبد خودروهایش،‌هاچ‌ بک جسور این خودروساز آلمانی را به تعداد محدودتر از دو خودرو قبلی به کشور وارد کرد.

از آن‌جا که رقابت میان خودروسازان بر سر آمار فروش بالاتر در سطح جهان مطرح است، فولکس‌واگن به لطف استراتژی فوق‌العاده‌ای که درراستای عرضه و فروش محصولات دارد، هدف از حضور سه محصول جدیدش در بازار ایران را بر مبنای مونتاژ قرار داده تا با همکاری‌‎های متعدد با ماموت‌خودرو بتواند در ادامه به‌صورت مستقیم تاثیرگذارترین راه را برای فروش در ایران به‌کار بگیرد. اما مدتی نگذشت که اعمال تحریم‌ها و قطع همکاری برخی کمپانی‌ها با خودروسازان، سبب شد فولکس‌واگن نیز صنعت خودرو کشور را ترک کند.

اما جالب است بدانید دو کمپانی سیتروئن و پژو که مدت‌هاست با خودروسازان داخلی همکاری دارند، با اعمال تحریم‌ها، اولین‌هایی بودند که از این صنعت مهم خارج شدند. این در حالی است که فولکس‌واگن به تعهدات خود پایبند بود و تا آخرین لحظات مقاومت کرد اما در نهایت به‌واسطه جبر تحریم‌ها و همچنین ممنوعیت داخلی واردات خودرو وادار شد ایران را ترک کند.

این مساله ازیک‌سو و ازسوی‌دیگر ممنوعیت واردات خودرو منجر شد گلف GTI با معضل جدی‌تری مواجه و نهایتا تعداد محدودی از آن موفق به گرفتن پلاک ملی و همچنین ورود به خیابان‌ها شدند. همین موضوع، زمینه را برای افزایش قیمت نامعقول و غیرقابل‌تصور گلف GTI مساعد کرد تا به‌عنوان گران‌ترین هاچ‌بک تازه‌وارد به ایران شناخته شود.

زیر پوسته GTI چه می‌گذرد؟

به جرأت می‌توان گفت فولکس‌واگن گلف GTI جزو قدرتمندترین هاچ‌بک‌های حال حاضر ایران است. هرچند هموطنش یعنی ب‌ام‌و ۱۲۵i نیز جدی‌ترین و سرسخت‌ترین رقیب آن با قدرتی معادل ۲۲۱ اسب‌بخار قدرت است. اما این موضوع گلف GTI را تضعیف نمی‌کند و پیشرانه چهارسیلندر خطی دولیتری مجهزشده به توربوشارژ قلب‌تپنده این هاچ‌بک جسور آلمانی را تشکیل می‌دهد تا به‌صورت اسمی ۲۳۰ Ps را که برابر ۲۲۷‌اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰‌نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. 

گیربکس ۶سرعته اتوماتیک دوکلاچه قدرت تولیدی موتور را به محور جلو می‌رساند تا شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر برساعت را در ۶.۴ثانیه طی کند. این در حالی است که ب‌ام‌و ۱۲۵i مجهزبه گیربکس ۸سرعته اتوماتیک ۰.۳ثانیه شتاب بهتری از گلف GTI را فراهم می‌کند تا باتوجه به دیفرانسیل عقب بودن آن رانندگی متفاوت‌تر و هیجان‌انگیزتری را تجربه کنید. ضمن این‌که کیفیت ساخت بسیار بالای قطعات و مونتاژ دقیق پیشرانه واقعا تحسین‌برانگیز است که کمترین استهلاک را با داشتن توربوشارژ داشته باشد. 

اما یکی از موارد مهم در هاچ‌بک پرفورمنسی فولکس‌واگن، سیستم پیشرفته قفل الکترونیکی چرخ‌های جلو برای افزایش پایداری و عدم لغزش سرپیچ‌هاست. به‌رغم این‌که موتور و گیربکس در محور جلو تعبیه شده و محور محرک نیز جلو بوده اما این سیستم بهترین فرمان‌پذیری و پایداری را برای گلف GTI به ارمغان می‌آورد.

با وجود این‌که ماموت‌خودرو ادعا می‌کند تمام محصولات به سفارش ایران بوده‌اند و با شرایط سوختی و جوی کشور سازگاری دارد، اما گیربکس ۶سرعته دوکلاچه به‌رغم شتاب بی‌نظیر و رانندگی فوق‌اسپرت و هیجان‌انگیز، مناسب شهرهای پرترافیک مانند تهران نیست و در درازمدت با استهلاک و خرابی‌های فراوانی روبه‌رو خواهد شد. با در نظر داشتن این‌که گلف‌های GTI وارد شده به کشور مناسب شرایط اقلیمی هستند، اما نسخه‌ای قدرتمندتر از GTI با نام پکیج‌پرفورمنس با توان ۲۴۲اسب‌بخاری نیز وجود دارد اما این مدل وارد کشور نشد. 

امکانات گلف

سیستم‌های الکترونیکی هوشمند بسیاری روی این گلف GTI نصب شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سیستم هشدار خستگی راننده، ترمز پارک برقی با عملکرد اتوهلد، کنترل پایداری الکترونیکی ABS، ASR و EDL، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک‌ها، سیستم پویایی کنترل شاسی با بهره‌گیری از حالت‌های مختلف رانندگی، سانروف پانورامیک، شیشه‌های سولار دودی، چراغ‌های تطبیق‌دهنده با شرایط جاده، سیستم تهویه مطبوع دوگانه با فیلتر ضدآلرژی، سیستم کروزکنترل و ۹ایربگ ایمنی برای سرنشینان اشاره کرد. این سیستم‌های الکترونیکی در کمتر خودرو هاچ‌بکی وجود دارد اما فولکس‌واگن با نصب آن‌ها برتری خود را به اثبات رسانده است.

ارزش و جایگاه واقعی؟

فولکس‌واگن گلف یکی از خودروهایی است که مسیر دشواری را پشت سرگذاشته، چراکه کمپانی فولکس‌واگن با هدف این‌که بعدها می‌تواند در ایران مونتاژ سه محصول تیگوان، پاسات و گلف ‌GTI را از سر بگیرد، به ایران آمد. بنابراین نسبت‌به تامین قطعات مدل‌های عرضه‌شده تا ۱۰سال متعهد شد. بر اساس بررسی‌‎های انجام‌شده، بسیاری از سایت‌ها و نشریات داخلی از مشکلات عدم تامین قطعات محصولات فولکس‌واگن در بازار ایران و عدم خدمات مناسب سخن می‌گویند. یکی از کارشناسان ماموت‌خودرو در این باره به «دنیای‌ خودرو» گفت: « درحال‌حاضر هیچ مشکلی در زمینه تامین قطعات و خدمات ارائه‌شده نداریم.»

وی با بیان این‌که هیچ‌گونه بازار سیاهی در لوازم یدکی و قطعات محصولات فولکس‌واگن وجود ندارد، افزود: «چراکه با خودتحریمی‌های داخلی همچنان کمپانی فولکس‌واگن هیچ‌چیز کم نگذاشته و اعتبار چندمیلیون یورویی را در اختیار ما قرار داده است.»

به‌گفته این کارشناس، سه محصول پاسات، تیگوان و گلف GTI به سفارش ایران بوده و حتی استاندارد Superhotcountry (محصول مناسب کشور گرمسیر) را دارد. وی ادامه داد: «مدل‌های گلف GTI موجود در ایران با مدل‌های عرضه‌شده در بازار جهانی متفاوت است و حتی در بحث قیمت نیز کمپانی فولکس‌واگن اعلام کرد اگر افزایش قیمت غیرمنطقی برای این هاچ‌بک جسور در ایران اعمال شود، مشتریان ایرانی اعتماد خود را نسبت‌به برند از دست خواهند داد و با این توجیه از افزایش قیمت غیرمنطقی جلوگیری کرد.»

به‌رغم این گفته‌ها اما برخی ابهامات پابرجاست؛ این‌که چرا در اوایل عرضه گلف GTI (در ۲۲خردادماه سال۹۷) همزمان با بازشدن سایت ماموت‌خودرو برای پیش‌فروش این خودرو، چند دستگاه از این مدل در نمایشگاه‌های پایتخت وجود داشتند و خریدار می‌توانست این خودروها را از نزدیک ببیند و آن را معامله کند.

در پاسخ به این موضوع کارشناس ماموت‌خودرو می‌گوید: «تمام مدل‌های فروخته‌شده با مراجعه به سایت بوده است، اما شاید پیش از آن برخی افراد این خودرو را خریداری کرده باشند.» 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    0 0
    واقعا مطالب خوبی رو منتشر می کنید عالی هستید، اما ای کاش کار ویدیویی هم انجام می دادید تا دیگر رسانه های بی ارزش چون ا...... مطالب مزخرف رو انتشار نکنند! به ویژه ویدیوهای چرتشون که ..با .. صدای آوانس شمع رو میشنونن آخ چرت و پرت گفتن هم حدی داره!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =