ایران خودرو

گروه صنعتی ایران‌خودرو در سه‌حوزه میزهای خودکفایی وزارت صنعت معدن و تجارت شامل پروژه‌های داخلی ایران‌خودرو برای توسعه و تعمیق ساخت داخل ارتقای هم‌زمان کمیت و کیفیت تولید و همکاری با صنایع دفاعی، به‌دنبال افزایش عمق ساخت‌داخل محصولات خود است

درهفته‌ای که گذشت، مدیرعامل ایران‌خودرو از دستیابی شمارگان تولید روزانه این خودروساز به دو هزار دستگاه خودرو درپایان آذرماه خبر داد. فرشاد مقیمی با اشاره به‌افزایش تولید روزانه بدون‌کسری و عبور مستقیم از خط تولید به‌بازار از سه‌درصد درهفته اول مهر به ۵۸ درصد در آذرماه اعلام کرد: «خودروهای کسری‌دار نیز از ۶۵ هزار دستگاه درهفته نخست شهریور به‌حدود ۱۶ هزار دستگاه درنیمه آذرماه کاهش یافته است.»

وی با اشاره به‌اینکه تکمیل خودروهای دارای کسری دراولویت ایران‌خودرو در سه‌ماه اخیر بوده است، از افزایش تکمیل و تجاری‌سازی روزانه این خودروها خبر داد و گفت:‌ «تجاری‌سازی خودرو از ۹۳۰ دستگاه به‌صورت روزانه به دوهزار دستگاه رسیده است و طی هفته آتی تا دوهزار و ۵۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت تا به‌این ترتیب موجودی این خودروها در دی‌ماه به‌صفر برسد.»

این گزارشی از ماحصل تلاشی همه‌جانبه است که در ایران‌خودرو صورت گرفته، اما اتفاقاتی دراین گروه صنعتی درحال رقم‌خوردن است که فراتر از این‌هاست.

تولید روزانه ۲ هزار دستگاه می‌شود

تولید روزانه ایران‌خودرو درهفته‌های اخیر به‌یک‌هزار و ۷۰۰ دستگاه رسیده است که بنا به‌گفته مقیمی، درهفته جاری به دوهزار دستگاه افزایش خواهد یافت. این درحالی‌است که در شهریورماه تولید روزانه کم‌تر از یک‌هزار دستگاه بود. درکنار افزایش کمیت تولید، ارتقای کیفیت تولید نیز دردستور کار ایران‌خودرو قرار دارد.

همچنین توسعه محصول و افزایش شمارگان تولید محصولات دوگانه‌سوز از رویکردهای مهم ایران‌خودرو برای کاهش آلایندگی است که درهمین راستا، تولید و عرضه محصولات جدید دناپلاس توربوشارژ و ۲۰۷ پانوراما دردستور کار ایران‌خودرو قرار دارد.

تعقیب خودکفایی از سه مسیر

مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین اجرای نهضت داخلی‌سازی قطعات را از رویکردهای بسیار مهم این خودروساز توصیف کرده و بااشاره به‌میثاق‌نامه با تامین‌کنندگان برای افزایش ظرفیت تولید و حمایت از مشتریان و ذی‌نفعان گفته است: «گروه صنعتی ایران‌خودرو در سه‌حوزه میزهای خودکفایی وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل پروژه‌های داخلی ایران‌خودرو برای توسعه و تعمیق ساخت داخل، ارتقای همزمان کمیت و کیفیت تولید و همکاری با صنایع دفاعی، به‌دنبال افزایش عمق ساخت‌داخل محصولات خود است.»

براین اساس، درمجموع سه‌میز برگزارشده تخصصی تعمیق ساخت داخل، حدود ۸۵ قطعه از محصولات ایران‌خودرو توسط ۳۹ سازنده و با کاهش ارزبری سالانه ۱۲۷ میلیون یورو بومی‌سازی می‌شود.

بومی‌سازی ۳۲ قطعه با کاهش ۱۶.۷ میلیون یورو ارزبری

درراستای تحقق اهداف تعیین‌شده درجهاد خودکفایی،‌ تاکنون بومی‌سازی و تولید انبوه ۳۲ قطعه از مجموع قطعات هدف‌گذاری‌شده محصولات ایران‌خودرو ۱۶.۷ میلیون یورو کاهش ارزبری داشته است. از سوی دیگر، استفاده از توان فنی و مهندسی صنایع دفاع دردستور کار ایران‌خودرو قرار گرفته که دراین زمینه همکاری با هشت شرکت وزارت دفاع برای ساخت داخل قطعات و مجموعه‌های خودرو درقالب ۲۳ پروژه آغاز شده است.

مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین با بیان اینکه صیانت از تولید ملی و استفاده از قانون حداکثری از ظرفیت‌های داخلی از ضروریات فعلی ایران‌خودرو است، از تشکیل کمیته جایگزینی واردات برای جلوگیری از خرید خارجی «اقلام قابل‌ تامین از سازندگان داخلی» مورد استفاده در صنعت‌خودرو، در ایران‌خودرو خبر داده است.

وی دستاوردهای این خودروساز را که در ظل توجه به‌رهنمودهای مقام‌معظم‌رهبری محقق شده است، ماحصل همدلی مجاهدانه و بهره‌مندی از ظرفیت و استعداد ارزشمند داخلی و همراهی و مساعدت همیشگی کارکنان زحمت‌کش دانست و تاکید کرد: «رویکردی را برگزیده‌ایم که قطعا منافع پایداری را برای صنعت کشور رقم خواهد زد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =