محمد سیفی‌ نژاد ، مدیرعامل شرکت تجارت بین‌المللی و پشتیبانی کرمان‌خودرو

محمد سیفی‌نژاد: در طرح سرویس زمستانی ما به تمام خودروهای هیوندای موجود در ایران خدمات ارائه می‌شود؛ چه کرمان‌خودرویی باشند و چه نباشند

شروع فصل سرما با معضل آلودگی‌ هوا همراه است که عموما لاینحل خطاب می‌شود. اگر از کیفیت خودروها و سوخت‌ بگذریم، متهم سوم در زمینه ایجاد آلودگی هوا، برخی مالکان خودرو هستند.

مالکانی که نسبت‌به سرویس‌های دوره‌ای و البته آماده‌سازی خودروهایشان برای فصل سرما سهل‌انگاری می‌کنند. شاید آلودگی هوا برای رانندگان کم‌اهمیت باشد اما آماده‌سازی خودرو برای فصل سرد سال، اهمیت ویژه‌ای دارد. عدم آماده‌سازی خودرو در این فصل می‌تواند مشکلات فنی و هزینه‌های گزاف تعمیر را به مالک آن‌هم در شرایط اقتصادی فعلی تحمیل کند.

ازجمله برندهای محبوب وارداتی کشور، خودروهای هیوندای هستند. بسیاری از مالکان این خودروها باتوجه به افزایش قیمت قطعات و اجرت‌ سرویس تمایل چندانی برای انجام سرویس‌های زمستانی ندارند. به همین‌دلیل شرکت تجارت بین‌المللی و پشتیبانی کرمان‌خودرو به‌عنوان نماینده رسمی هیوندای در کشور برای مالکان این خودروها طرح سرویس زمستانی را آغاز کرده است.

هدف اصلی این طرح، آماده‎سازی خودرو برای مقابله با سرما و کاهش آلودگی هواست. برای آگاهی از جزئیات اجرای این طرح و شیوه ارائه آن با محمد سیفی‌ نژاد ، مدیرعامل شرکت تجارت بین‌المللی و پشتیبانی کرمان‌خودرو به‌عنوان شرکت ارائه‌دهنده خدمات پس‌ازفروش هیوندای در کشور به گفت‌وگو پرداختیم که بخشی از آن را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

هدف شما از اجرای سرویس‌های زمستانی چیست؟

هدف اصلی این طرح آماده‌سازی خودروها برای ورود به فصل زمستان است. باتوجه به این‌که امسال آلودگی هوا نسبت‌به سال‌های گذشته در اوایل آذرماه آغاز شد، بنابراین تصمیم گرفتیم طرح بازدید زمستانی را زودتر از موعد یعنی از ۲۳ آذرماه (به مدت دوهفته)تا ۶ دی‌ماه اجرا کنیم. البته در سال‌های گذشته این طرح در دی‌ماه اجرایی می‌شد.  

مهم‌ترین مزیت اجرای این طرح برای خودروهای هیوندای چیست؟

مهم‌ترین مزیت این طرح در نمایندگی‌ها انجام سرویس زمستانی برای خودروهای کرمان‌موتوری یا غیرکرمان‌موتوری است. یعنی هر خودروی هیوندای که در سراسر ایران درحال تردد است، می‌تواند با مراجعه به نمایندگی‌های ما از این سرویس بهره‌مند شود. 

 برای ترغیب مالکان به استفاده از این طرح چه برنامه‌ای دارید و چه سیستم‌هایی را بررسی خواهید کرد؟

در پاسخ به این سوال ابتدا باید گفت اگر زمان مراجعه مالکان برای انجام این طرح همزمان با سرویس دوره‌ای خودرویشان باشد، تخفیفاتی در نظر گرفته خواهد شد. همچنین در این طرح برای تعویض قطعاتی مانند فیلتر تهویه‌مطبوع و روغن‌موتور ۲۰ درصد تخفیف و برای تعویض فیلترهای روغن‌موتور و هوا ۱۰درصد تخفیف درنظر گرفته شده است.

به این موارد باید تخفیف ۲۰درصدی اجرت سرویس‌های ادواری را نیز اضافه کرد. همچنین بازدیدهایی مانند ضدیخ، لاستیک‌ها، تیغه برف‌پاک‌کن، چراغ‌ها و بررسی سیستم تهویه مطبوع به صورت رایگان انجام می‌شود.

سرویس زمستانی در تمام نمایندگی‌های ما در سطح کشور ارائه می‌شود. هدف از اجرای این طرح تشویق مشتریان به استفاده از قطعات اصلی در نمایندگی‌هاست. اگر مشتری هنگام مراجعه درخواست دیگری هم اعم‌از سرویس و بازدید داشته باشد، به آن‌ها نیز پرداخته خواهد شد.

تعویض فیلترهوا و روغن‌موتور دو پارامتر مهم درزمینه کاهش آلودگی هوا هستند. زیرا احتراق تولیدشده در پیشرانه خودرو رابطه تنگاتنگی با سیالات هوا و روغن دارد. اگر از یک فیلترهوای مرغوب در خودرو استفاده شود، علاوه‌بر افزایش طول عمر خودرو، این اقدام منجر به کاهش آلایندگی ناشی‌از احتراق نیز خواهد شد.

اگر هنگام بازدید از خودرو مشکلاتی وجود داشته باشد آیا به راننده اعلام خواهد شد؟ 

بله در صورت وجود هر مشکلی به مالکان اطلاع داده می‌شود. در نمایندگی‌ها نسبت‌به این موضوع بسیار حساس هستیم که تمام نکات لازم را هنگام پذیرش خودرو به مشتری اطلاع دهیم. همچنین نکات آموزشی درباره استفاده از آپشن‌ها (که شاید بسیاری از مشتری‌ها نسبت به آن‌ها آگاهی ندارند) آموزش داده خواهد شد. همچنین به مشتریان برای انجام سرویس‌های دوره‌ای منظم و استفاده از قطعات اصلی اطلاع‌رسانی می‌شود. 

 عدم انجام سرویس‌های دوره‌ای چه مشکلاتی را برای مشتری ایجاد می‌کند؟

ما بر این عقیده‌ایم که انجام سرویس‌های دوره‌ای برای سلامت خودرو به‌ویژه در شرایط کنونی که قیمت قطعات بسیار بالاست، امری ضروری خواهد بود. مشتری شاید در نگاه اول به دنبال صرفه اقتصادی در خرید قطعات و انجام سرویس باشد اما اگر به‌دلیل استفاده از قطعه نامرغوب، خودرو آسیب ببیند وی قطعا متحمل هزینه گزاف تعمیر خواهد شد. 
ازسوی‌دیگر عدم انجام سرویس‌های ادواری، باعث افزایش ضریب آلایندگی خودروها می‌شود.

 با توجه به ‌آن‌که یکی از اهداف شما در اجرای طرح زمستانی زودتر از موعد، کاهش آلودگی هواست، چه سیستم‌هایی مورد بازدید قرار می‌گیرند؟

خودروهایی که کرمان‌موتور وارد یا تولید کرده است، سطح آلایندگی یورو۵ به بالا را دارند. در این طرح، هنگام مراجعه عملکرد خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر پارامترهایی که مربوط به آلایندگی هستند، بررسی می‌شوند و درصورت نیاز عیب‌یابی الکترونیکی، تنظیم موتور و تعویض قطعات انجام خواهد شد.

 برای تعمیر و سرویس خودروهای هیوندای به مالکان توصیه می‌کنید به کجا مراجعه کنند؟

به مالکان توصیه می‌کنم برای انجام هرنوع سرویس به تعمیرگاه معتبر مراجعه کنند. تعمیرگاهی معتبر است که نخست به دانش و مهارت تکنسین آن اطمینان صددرصد باشد.
دوم‌؛ قطعاتی که در خودرو استفاده می‌شوند، قطعات باکیفیت (قطعات اصلی) باشند. سومین‌نکته این‌که ابزارمخصوص برای انجام هر نوع سرویسی را داشته باشند. در نمایندگی‌های ما این الزامات به‌طور کامل وجود دارند.

آیا برای تمام خودروهای هیوندای  قطعه دارید یا صرفا برای خودروهایی که خودتان آن را عرضه کردید، قطعات را ارائه می‌دهید؟ 

بیشترین تمرکز بر قطعات مدل‌هایی است که توسط شرکت ما به بازار عرضه شده، البته در این میان قطعات مشترک و پرمصرف سایر خودروهای هیوندای را نیز تامین می‌کنیم. 

 چه چالش‌هایی برای تامین قطعات خودروها دارید؟ 

چالش‌ها را باید به دو بخش خارجی و داخلی تقسیم کرد. قطعات اصلی را از شرکت مادر تامین می‌کنیم. هرچندکه در این میان تامین قطعه از خارج به‌دلیل شیوه واردات با افزایش هزینه همراه شده، اما تمام تلاش خود را بر تامین قطعات باکیفیت توأم با قیمت‌های رقابتی معطوف کردیم. چالش‌های داخلی نیز شامل ثبت‌سفارش، اخذمجوز و تخصیص ارز هستند. با این وجود تمام قطعات خودروها اعم‌از پرمصرف و کم‌مصرف را وارد و درشبکه نمایندگی‌های مجاز توزیع می‌کنیم.

 شیوه تامین و واردات قطعات چگونه است؟ 

عمده تامین قطعات خودروهای ما از طریق حمل دریایی انجام می‌شود اما به صورت منظم و هفتگی نیز حمل هوایی قطعات را داریم. اعتباری را نزد شرکت مادر ایجاد کرده‌ایم که درصورت نیاز شبکه‌های نمایندگی‌ می‌توانیم قطعه را طی سه روز به‌صورت هوایی تامین کنیم. درمجموع تامین قطعات از انبار منطقه‌ای شرکت هیوندای در خاورمیانه انجام می‌شود . 

 آیا حمل هوایی برخی قطعات با چالش و سختی مواجه است؟

بله، قطعاتی وجود دارند که حمل هوایی آن‌ها به‌دلیل خطرناک بودنشان ممنوع است. به‌عنوان مثال ایربگ، کمربندهای ایمنی و... به‌دلیل داشتن چاشنی احتمال انفجار آن‌ها وجود دارد، بنابراین به‌هیچ وجه  از طریق حمل هوایی وارد نمی‌شوند. 

 دوره‌های آموزشی شما برای شبکه‌های نمایندگی برچه اساسی است؟ 

ما براساس شیوه‌های آموزشی هیوندای بر آموزش شبکه نمایندگی‌ها کاملا تمرکز کردیم. قصد داریم از نظر دانش و مهارت شبکه نمایندگی‌ها را به جایگاهی برسانیم که ارائه خدمات به‌صورت یکسان برای مشتریان در سراسر کشور فراهم شود.

 دلیل عدم مراجعه مشتریان به نمایندگی‌ها چیست؟ 

دلیل‌اصلی عدم مراجعه مشتریان به نمایندگی‌ها، موضوع هزینه‌ است. برخی مشتریان تصور دارند مراجعه به نمایندگی‌ها سبب افزایش هزینه‌های سرویس و نگهداری خودرو می‌شود. ازاین‌رو برای سرویس به مکانیکی مراجعه می‌کنند که این افراد یا از قطعه نامرغوب یا شیوه سرویس غیراصولی بهره می‌برند.

این موضوع سبب افزایش استهلاک و خرابی خودرو خواهد شد و درنتیجه هزینه هنگفت تعمیر را به مالک تحمیل خواهد کرد. اگر هزینه‌های سرویس هنگام مراجعه به نمایندگی را با هزینه تعمیر ناشی‌از مراجعه به مکانیکی‌ها مقایسه کنید، متوجه خواهید شد صرفه اقتصادی در مراجعه به نمایندگی‌هاست.

 چند نمایندگی در کل کشور دارید؟ 

درحال‌حاضر با احتساب تعمیرگاه مرکزی، ۵۳ نمایندگی داریم که ۴۵ نمایندگی به‌عنوان فروش و خدمات پس از فروش  و ۸ نمایندگی درزمینه فروش در این شبکه فعالیت می‌کنند. 

 آیا شبکه نمایندگی شما توانایی ارائه خدمات به تمام خودروهای هیوندای موجود در کشور را دارد؟

بیش‌از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو هیوندای توسط نماینده‌های رسمی این شرکت در ایران طی چندسال گذشته وارد شده است. تعدادخودروهایی که کرمان‌موتور طی سه سال اخیر وارد یا تولید کرده نیز حدود ۳۰هزار دستگاه است. در حال حاضر به‌دلیل شرایط کشور، نمایندگی‌های مجاز با ظرفیت خالی مشغول فعالیت هستند.

اگر از تمام ظرفیت نمایندگی‌های هیوندای در ایران (که متعلق به سه شرکت است) به‌درستی استفاده شود و مشتریان با مراجعه به شبکه‌های نمایندگی نیازهای خدماتی خود را مرتفع کنند، شاهد خواهیم بود نمایندگی ها قابلیت ارائه خدمات به کلیه خودروهای هیوندای در ایران را دارند .

 آیا از قطعات ساخت داخل برای زنجیره تامین قطعات خودروهای خود استفاده می‌کنید؟ 

بله، ما درگروه خودروسازی کرمان، شرکت‌های قطعه‌ساز و مجموعه‌سازی داریم و برای برخی خودروهای خود از قطعات این شرکت‌ها استفاده می‌کنیم. قطعات پرمصرف خودروهای هیوندای را که حتی با خودروهای برندهای دیگر نیز مشترک هستند، شناسایی کردایم و درحال پیاده‌سازی برنامه‌ای برای ساخت داخل آن‌ها هستیم. این اقدام با هدف ارائه قطعات به بازار خدمات پس از فروش درحال اجراست. به‌عنوان‌مثال برخی قطعات هیوندای اکسنت و برخی قطعات خودرو هیوندای آی۲۰ از داخل تامین می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =