مهندس ناصر فرنیا، معاون‌فروش شرکت روغن فوکس ایرانیان

فوکس در کل دنیا ۵۸ سایت تولیدی دارد که از این تعداد، پنج واحد در آلمان، ‌۲۶ واحد در دیگر کشورهای اروپایی، ‌هفت کارخانه در آمریکای‌شمالی و جنوبی و ۲۰ مجموعه نیز در قاره‌های آسیا و آفریقا قرار دارند.

به گزارش «اخبار خودرو» ، فوکس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت خصوصی در زمینه تولید انواع روانکارهای موتوری و صنعتی دنیا، در ایران نیز خط تولیدی را احداث می‌کند. خبر سرمایه‌گذاری در ایران آن‌هم درشرایط سخت تحریمی که غول‌های نفتی را نیز از ادامه همکاری با شرکت‌های ایرانی برحذر داشته، نویدبخش اتفاقات خوب درصنعت روانکارهاست. درشرایطی که بزرگان تولیدکننده روانکار برای تامین مواداولیه و افزودنی‌های شیمیایی مشکلات بسیاری را پیش‌رو دارند،‌ شعبه ایران فوکس آلمان درحال ساخت یکی از پیشرفته‌ترین واحدهای روغن‌سازی در کشور است.

با مهندس ناصر فرنیا، معاون‌فروش شرکت روغن فوکس ایرانیان به‌گفت‌وگو نشستیم تا از جزئیات سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران و برنامه‌هایشان برای تامین بازار روانکارها دربخش‌های موتوری، صنعتی و گریس بدانیم.

از تاریخچه و چگونگی تشکیل شرکت فوکس بگویید و اینکه چه‌سهمی از بازار روانکارها دارد؟

شرکت فوکس، یک مجموعه خصوصی است که با ساختاری خانوادگی توسط رادولف فوکس درسال ۱۹۳۱میلادی برای تولید روغن‌موتور تاسیس شد و امروز بعد از ۸۸ سال از آغاز به‌کار این شرکت، ‌فوکس به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه مستقل تولیدکننده روانکار در دنیا شناخته می‌شود. البته بزرگ‌ترین تولیدکننده روانکار خصوصی در دنیا، تنها ویژگی فوکس نیست،؛ بلکه همکاری‌های مشترک فوکس با خودروسازان بزرگ دنیا برای تولید روغن‌های موتوری ویژه خودروهایی که قرار است درخط تولید خودروسازان قرار گیرند به‌علاوه فرموله کردن و تولید روغن‌های خاص صنعتی که دربرخی موارد امکان تولیدشان برای سایر شرکت‌ها مهیا نیست، از ویژگی‌های این مجموعه است.

شاید جالب باشد بدانید فوکس تنها درسال گذشته بیش از ۵۰۰ پروژه تحقیقاتی را با بودجه‌ای معادل ۵۲میلیون‌یورو توسط ۵۲۳ محقق دردنیا اجرایی کرده است تا به‌ارتقای دانش تولید روانکارها کمک کند. این پروژه‌ها در ۲۲کشوری که فوکس در آن‌ها شعبه و مرکز تحقیقاتی دارد، اجرایی شده است. حضور این تعداد محقق و دانشمند دربخش تحقیق و توسعه فوکس درسراسر دنیا باعث شده بسیاری از نوآوری‌های صنعت روانکاری از طرف فوکس به‌جهان عرضه شود.

آیا شرکت روغن فوکس ایرانیان نماینده انحصاری فوکس آلمان است؟

خیر؛ ما نماینده انحصاری نیستیم. ‌بلکه فوکس ایرانیان تنها شرکت تولیدکننده روانکار در ایران است که صددرصد سهام آن متعلق به‌شرکت فوکس بین‌الملل است و درحقیقت ما به‌عنوان شعبه ایران شرکت فوکس درحال فعالیت هستیم و از این لحاظ مختصات ویژه‌ای داریم.

شعبه فوکس آلمان بودن، ‌آیا تاثیری درکیفیت محصولات نیز داشته است؟

تولید هر روغنی با نام و نشان تجاری فوکس درایران براساس اصول و ضابطه‌های خاص بوده که این موضوع سیاست مدیران فوکس است. مدیران فوکس نظارت‌های سخت‌گیرانه‌ای روی شعبه فوکس در ایران و روش‌های کاری آن دارند.

آیا فوکس آلمان برنامه‌ای برای تولید محصولات خود در ایران دارد؟

درحال حاضر ما بخشی از محصولات موتوری را با رعایت استانداردهای لازم در ایران تولید می‌کنیم. اما آنچه مهم است سرمایه‌گذاری بزرگ فوکس برای ساخت کارخانه درایران است. 

فوکس در کل دنیا ۵۸ سایت تولیدی دارد که از این تعداد، پنج واحد در آلمان، ‌۲۶ واحد در دیگر کشورهای اروپایی، ‌هفت کارخانه در آمریکای‌شمالی و جنوبی و ۲۰ مجموعه نیز در قاره‌های آسیا و آفریقا قرار دارند.

جدیدترین و پیشرفته‌ترین واحدهای تولیدی فوکس در دنیا از سال گذشته در روسیه و چین و درسال جاری در ازمیر ترکیه احداث شده و واحدی که در ایران درحال احداث است، بیشترین شباهت‌ها را به فوکس ازمیر دارد و از تکنولوژی بالایی نیز در زمینه آزمایشگاه، تولید و انبارداری برخوردار است. البته ما بیش از ۱۵ سال است که در بازار ایران حضور داریم و بیشتر روی واردات محصولات صنعتی خاص و تولید برخی روانکارهای موتوری و صنعتی فعالیت می‌کردیم.

کارخانه فوکس ایران با هدف تولید چه‌محصولاتی و با چه‌ظرفیتی احداث خواهد شد؟

ساخت این کارخانه (بلندینگ) پیشرفته از زمستان سال گذشته در شهرک صنعتی اشتهارد آغاز شده و پس از بهره‌برداری، سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار تن انواع روانکارهای موتوری و صنعتی را با بالاترین کیفیت و استانداردهای جهانی تولید خواهد کرد. علاوه‌براین، تولید روغن‌های دنده و انواع ضدیخ‌های آلی و معدنی نیز در دستور کار تولید قرار دارند. با احداث این کارخانه امکان تولید محصولاتی که توان ساخت آن‌ها در داخل وجود نداشت، فراهم شده و پیشرفته‌ترین روغن‌های موتوری و به‌ویژه صنعتی در داخل کشور تولید می‌شود.

آیا تکنولوژی به‌کاررفته دراین کارخانه با دیگر مجموعه‌های تولیدی متفاوت است یا صرفا یک کارخانه به‌مجموعه‌های درحال ساخت روغن اضافه می‌شود؟

بیش از یک‌سال زیر نظر دفتر مهندسی پروژه‌ها در فوکس آلمان، نیازهای یک واحد تولیدی در ایران با توجه به‌شرایط و امکانات موجود مورد بررسی قرار گرفت و دراین مدت تحقیقات و بررسی‌های گوناگون توسط کارشناسان فوکس در آلمان، ترکیه و چین به‌عمل آمد تا الگوهای مناسب مورد استفاده قرار گیرد. 

ما در این کارخانه از نسل جدید مخازن، ‌میکسرها و حتی تجهیزات گرم‌کننده مخازن استفاده کرده‌ایم. دراین کارخانه هرمحصول از یک خط لوله منحصربه‌فرد برخوردار است و درمجموع می‌توان گفت ایجاد چنین خط تولید پیشرفته‌ای در ایران می‌تواند تحولی بزرگ را در تولید روانکارهای کشور رقم بزند و منشا تولید انواع روانکار با تکنولوژی روز دنیا درکشور باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

آخرین اخبار