مجید باقری ، قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش

گروه‌ خودروسازی سایپا یکی از خودروسازانی است که طی یک سال اخیر سعی کرده با افزایش تولید و رساندن تولید به بیش‌از 2هزار دستگاه در روز میزان تعهدات گذشته خود را پاس کند.

به گزارش «اخبار خودرو» ،گروه‌ خودروسازی سایپا یکی از خودروسازانی است که طی یک سال اخیر سعی کرده با افزایش تولید و رساندن تولید به بیش‌از 2هزار دستگاه در روز میزان تعهدات گذشته خود را پاس کند. در این بخش، مجید باقری؛ قائم‌مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش اظهار کرده که سایپا با سه دسته تعهد مواجه است و اگر بحث فروش فوری در میان نبود می‌توانست با سرعت بیشتری به پاس‌کردن تعهدات سال‌ گذشته خود بپردازد. ضمن این‌که این مقام مسئول سایپا درخصوص استراتژی جدید این شرکت می‌گوید: «تعهدی را که نتوانیم سر موعد خود در سال آینده پاسخگو باشیم، ایجاد نمی‌کنیم.» مشروح سخنان وی در ادامه می‌خوانید.

   روبه‌اتمام‌ بودن خودروهای متعهدشده با قیمت قدیم
تحویل خودروهایی که متعهد شده بودیم با قیمت قدیم به دست مشتریان برسانیم، تقریبا روبه‌اتمام است. پس از این‌که شرکای تجاری ما بدعهدی کرده و خارج از تمام پروتکل‌های مرسوم دنیا همکاری‌شان را یک‌طرفه قطع کردند، طبیعی بود ما خودروهایی را که مردم ثبت‌نام کرده بودند، نداشتیم و راهکار این بود از خودروهایی که در اختیار داشتیم، به مردم تحویل دهیم. اسم این طرح را «طرح تبدیل» گذاشتیم و متناسب با تقاضایی که داشتند اعم‌از ال‌90، ساندرو یا برلیانس، خودرو جایگزین تحویل مشتریان شد. بر این اساس، بخش قابل‌توجهی از این خودروها تبدیل و تحویل شد. بخشی از مشتریان نیز هنوز تصمیم نگرفتند خودروها را تبدیل کنند و امیدوارند همان خودروهایی که ثبت‌ نام کرده‌اند، روزی دوباره تولید شود. در این خصوص، درحال مذاکره با این دسته از مشتریانمان هستیم. یکی از کارهای ارزشمندی که گروه سایپا انجام داد، درخصوص خودروهای سراتو و چانگان بود؛ ما تعدادی از این خودروها را در اختیار داشتیم و با وجود این‌که به نقدینگی ناشی‌از فروش این خودروها احتیاج داشتیم، اما هوشمندانه به این جمع‌بندی رسیدیم که اولویت تخصیص این خودروها را به طرح تبدیل بدهیم. یعنی افرادی که استپ‌وی ثبت‌نام کرده‌ بودند، می‌توانستند به‌جای استپ‌وی از سراتو یا چانگان استفاده کنند. به‌هرحال طرح تبدیل یک طرح پویاست که همچنان هم ادامه دارد.

   صدور دوباره دعوت‌نامه برای جاماندگان تکمیل‌وجه
در مورد کسانی که ما نسبت به آن‌ها تعهد داریم، وقتی موعد تحویل می‌شود؛ برای آن‌ها دعوت‌نامه صادر می‌کنیم. از تاریخ دعوت‌نامه تا 30روز بعد حتی اگر یک روز خودرو را دیرتر تحویل مشتری بدهیم، جریمه بابت تاخیر پرداخت می‌کنیم. 
اما تعدادی از مشتریان هم بوده‌اند که زمانی که دعوت‌نامه برای آن‌ها صادر شده است، نسبت‌به تکمیل وجه اقدام نکرده‌اند. سایپا یا هر خودروساز دیگری چاره‌ای ندارد جز این‌که سراغ دعوت‌نامه بعدی برود. برای مشتریانی که در زمان دعوت‌نامه اقدام به تکمیل وجه نکرده‌اند، برنامه‌ریزی دوباره‌ای انجام خواهد شد. اما مترصدیم حجم تعهداتمان روند منطقی داشته باشد تا بتوانیم دوباره دعوت‌نامه برای این افراد صادر کنیم.
   استانداردهای یورو5 را اجرایی می‌کنیم
درخصوص افزایش استانداردها با دو موضوع مواجه هستیم؛ یکی با سازمان استاندارد است که تعامل گسترده‌ای با این سازمان داریم و موضوعات مختلف را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم. اما موضوعات مرتبط با سازمان محیط‌زیست بخش دیگری از بحث استانداردهاست. آن‌ها به ما وقت دادند از ابتدای سال آینده خودروهای ما باید با استانداردهای یورو5 باشد. درحال‌حاضر خودرو پراید151 ما استاندارد یورو5 را پاس می‌کند. برای بقیه خودروها هم برنامه‌ریزی بسیار دقیقی داریم. امیدواریم طبق جدول زمانی که با سازمان محیط زیست توافق کردیم به تعهداتمان عمل کنیم. در همین زمینه، با رئیس سازمان محیط‌زیست هماهنگی انجام شده و قرار است طی هفته‌های آینده بازدیدی از گروه خودروسازی‌ سایپا داشته باشند. همچنین قرار است از مجموعه‌ای از اقداماتی که در گروه خودروسازی سایپا در خصوص موارد محیط‌زیستی اتفاق افتاده دیدن کنند. هرچند دشوار است، اما تلاشمان این است که سال آینده را با استانداردهای جدیدی شروع کنیم.
   افت 2هزار دستگاهی تولید خودرو با اعمال تحریم‌ها
درخصوص تیراژ تولید ابتدا باید این مساله را بپذیریم که ما تحریم‌ شده‌ایم و در شرایط عادی نبوده‌ایم. واردات خودرو تحریم نشد، بلکه تولید خودرو تحریم شد. هدف‌گذاری تحریم‌ها رو اشتغال و واردات تکنولوژی بود. یعنی این‌که در تمام زیرساخت‌ها اگر قرار بود تولیدی انجام شود، تحریم‌ها وجود داشتند. اما اگر قرار بود واردات انجام شود، هیچ تحریمی در کار نبود. برای تولید یک خودرو همه قطعات مورد نیاز در یک کشور تولید نمی‌شوند و از زنجیره تامین جهانی تامین می‌شود. برای این بخش، با اعمال تحریم‌ها برای ما محدودیت ایجاد کردند و تولید ما از روزانه 2800 دستگاه خودرو به روزی 700 دستگاه خودرو رسید. اما با همت مهندساان، کارگران، شبکه تامین، قطعه‌سازان و مدیریت شرکت امروز دوباره تولیدات ما به حدود 2هزار دستگاه در روز رسیده است. این یعنی که ما روی تعهداتمان ایستاده‌ایم و تلاش می‌کنیم اگر حلقه‌های مفقوده‌مان هم از بین برود، تولید را بیش از این هم افزایش دهیم. طی سال گذشته تولید خودرو به‌شدت افت کرد و طبیعی است با این وجود تاخیر داشته باشیم. درحال‌حاضر اما تولید خودرو در سایپا به حدود 2هزار دستگاه خودرو رسیده است و درتلاشیم تا تاخیرها را جبران کنیم. شرکت زامیاد طی همین 9 ماه از رکورد تولید سال گذشته خود هم عبور کرد. ما تاخیر داریم، اما با افزایش تولید بازه زمانی تحویل را کوتاه کرده و جریمه‌ تاخیرها را نیز به‌صورت کامل پرداخت خواهیم کرد.

   تعهد اضافی برای سال آینده ایجاد نمی‌کنیم
به منظور جلب رضایت مشتریان سه‌دسته تعهد ایجاد شده؛ یک مورد خودروهای تبدیلی است. یعنی خودرو ساندرو تبدیل به سه تعهد شده است. مورد دوم طرح اتوخدمت در گروه سایپاست که مدیریت در حال تعیین تکلیف این بخش است. مورد سوم بحث تنظیم بازار است و سایپا در این خصوص ورود پیدا می‌کند و ماهانه 20تا 25درصد از محصولات تولیدی خود را به فروش فوری اختصاص می‌دهد. بنابراین، به‌طور قطع و یقین می‌توانیم بگوییم اگر پیش‌فروشی انجام می‌دهیم آن را زمانی اجرایی می‌کنیم که تعهدات قبلی‌مان پاس شده باشد. پس تعهدی را که نتوانیم سرموعد خود در سال آینده پاسخگو باشیم، ایجاد نمی‌کنیم. اما برای تعهدات معوق به یک بازه زمانی احتیاج داریم. چراکه تعهدات جدید دوباره در حال افزایش است. اگر بتوانیم منابع مالی کمکی از بانک مرکزی دریافت کنیم، توانایی این را داریم که تولید خود را از روزی 2هزار دستگاه به 2500 دستگاه برسانیم. نتیجه این کار این است که در اردیبهشت سال آینده تعهد معوق نداریم. ما پیش‌قراول مبارزه با تحریم بودیم، اما به اندازه‌ای فضای منفی در مورد خودروسازی کشور وجود دارد که نمی‌توانیم این واقعیت‌ها را به‌خوبی تبیین کنیم. بدین‌معناکه پیچیدگی‌های تحریم‌ برای ما وجود داشت، اما با همت جوانان توانستیم از تمام این سختی‌ها عبور کنیم و تولید را افزایش دهیم. 

   عرضه قطره‌چکانی نداشته‌ایم
انباشت خودرو در پارکینگ خودروسازی در شرایط نابسامان بازار را به‌شدت تکذیب می‌کنم. این فضای رسانه‌ای باعث شد دادستان تهران هم از پارکینگ هر دو خودروساز بازدید کند و یک تیم کارشناسی از همکاران ایشان ارزیابی کرده و اطمینان حاصل کردند که هدف از دپو خودرو در پارکینگ خودروسازان، عرضه قطره‌چکانی نیست. یک خودرو از 1500 قطعه تشکیل شده است؛ ما با توجه به تحریم‌ها، توانسته‌ایم به‌عنوان مثال 1495 قطعه را تامین کنیم، اما همچنان نیازمند برخی قطعات هستیم. این در حالی است که نمی‌توانستیم خطوط تولید را متوقف کنیم تا تمام این قطعات تکمیل شوند. منطق اقتصادی و فرآیند تولیدی از نظر حرفه‌ای ایجاب می‌کرد، تولید را ادامه دهیم و خودروهای ناقص را در پارکینگ نگه داریم تا زمانی‌که این قطعات مورد نیاز تامین شد، خودرو را تکمیل کرده و به بازار عرضه کنیم. در همین راستا، هفته گذشته اعلام کردیم 300هزارمین خودرو سایپا را به مشتریان تحویل دادیم. پیش از این 85هزار دستگاه خودرو ناقص داشتیم که درحال‌حاضر به صفر رسیده است. بنابراین، به هیچ‌وجه هدف از پارک‌شدن خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازی‌ها، کنترل بازار نبوده است. خوشبختانه مجموعه دادستانی هم این موضوع را بررسی کرد و صحبت‌های ما را تصدیق کردند.

   فروش‌فوری نداشته‌ باشیم، تامین تعهدات سرعت می‌گیرد
تلاش‌هایی در خصوص تامین نقدینگی انجام شده و جلساتی با حمایت‌های وزیر صنعت انجام شده است. اخبار امیدوارکننده‌ای در این خصوص اعلام شده است، اما منبع تخصیص آن‌ را نمی‌دانیم. اگر برای بازار تنظیم فروش فوری نکنیم، این خودروها را زودتر تحویل خواهیم داد. با این‌حال چاره‌ای نداریم تا با فروش فوری بازار را نیز از تراکم تقاضا برهانیم. به‌ویژه آن‌که برخی سوداگران با دلالای و واسطه‌گری حباب قیمت در این بازار ایجاد می‌کنند. بنابر این برای بی‌اثر کردن نقشاین افراد چاره‌ای جز فروش فوری نداریم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید عباس IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    0 0
    سلام پس تیبا دوگانه سوز چی شده. 10ماه پیش فروش فوری سایپا ثبت نام کردم ماشین تیبا دوگانه سوز قرار بود یک ماه تحویل بده اما هنوز تحویل نداد... از اخبار خودرو خواهش میکنم انتشار دهید تا همه بدانند که شرکت سایپا داره چه ظلم ی میکن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =