صنعت‌ خودرو

آغاز دور جدید تحریم‌های بین‌المللی موجب شد روابط خودروسازان با شرکای تجاری خود مکدر شود و بسیاری از برندهای خارجی به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های کلان، بازار ایران را ترک کنند و مشکلات متعددی را برای شرکای ایرانی خود به‌وجود آورند.

به گزارش «اخبار خودرو» ، صنعت خودرو کشور که در یک‌سال گذشته روزهای پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است، این روزها نفس‌هایش به شماره افتاده و وضعیت چندان مناسبی ندارد. آغاز دور جدید تحریم‌های بین‌المللی موجب شد روابط خودروسازان با شرکای تجاری خود مکدر شود و بسیاری از برندهای خارجی به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های کلان، بازار ایران را ترک کنند و مشکلات متعددی را برای شرکای ایرانی خود به‌وجود آورند.
با این حال تلاش مستمر خودروسازان و تامین‌کنندگان قطعات در این ایام موجب شد تا بخشی از این مشکلات هموار شود و خودروسازان تعهدات معوق ناشی‌از مشکلات بین‌المللی را جبران کنند. حال به‌تازگی خبرهای امیدوارکننده‌ای از دو خودروساز بزرگ کشور به‌گوش می‌رسد که نوید احیای این صنعت دیرینه را به فعالان و علاقه‌مندان به آن می‌دهد. همکاری دو خودروساز بزرگ کشور یعنی گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا درزمینه تولید پلت‌فرم‌های مشترک موضوعی است که چندان تازگی نداشته و چند سالی است در مرحله طرح و ایده باقی ‌مانده اما طبق اعلام مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، گویا این طرح به فاز عملیاتی نزدیک شده و در آینده‌ای نزدیک باید شاهد عرضه محصولاتی مشترک از سوی ایران‌خودرو و سایپا باشیم.
این طرح که باهدف ارتقای ظرفیت تولید خودرو و تنوع سبد محصولات خودروسازان کلید خورده است، می‌تواند تحولی عظیم در صنعت و بازار خودرو کشور ایجاد کند که بدون وابستگی به سایر شرکای خارجی، منتج به تولید خودروهای اقتصادی و به‌روز شود. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود محصولات جدیدی که از سال آینده راهی بازار خواهند شد، سگمنت‌های گوناگونی ازجمله خودروهای سواری و ون را پوشش خواهند داد که می‌تواند نیازهای بازار را تا حد زیادی برطرف کنند.
پروژه داخلی‌سازی 301 بدون حضور پژو از مهم‌ترین اقداماتی است که از چند ماه گذشته آغاز و اکنون به مرحله نهایی نزدیک شده است، بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد یکی از محصولات تازه‌واردی که می‌تواند معادلات بازار خودرو را برهم بزند، همان 301 ایرانیزه شده است که با اتکا به دانش فنی مهندسان ایرانی، رویکرد تازه‌ای به صنعت خودرو کشور خواهد بخشید.
همچنین باتوجه به صحبت‌های مدیرعامل ایران‌خودرو مبنی‌بر تولید پلت‌فرم‌های مشترک، گمانه‌زنی‌هایی درخصوص فعالیت گروه خودروسازی سایپا درزمینه تولید محصولات سیتروئن بدون حضور این خودروساز فرانسوی نیز وجود دارد که می‌توان بخشی از آن را به پروژه 301 نیز مرتبط دانست. با این‌حال علاوه‌بر محصولات مشترک این دو خودروساز، طراحی و تولید محصولات جدید و ارتقایافته‌ای نیز در دستور کار خودروسازان قرار دارد که می‌توان در قالب فیس‌لیفت و به‌روزرسانی‌های گسترده محصولات فعلی مشاهده کرد.
به‌عنوان‌مثال سورن پلاس، رانا فیس‌لیفت و سمند ال‌ایکس‌پلاس ازجمله محصولات جدیدی هستند که می‌توان انتظار داشت در ماه‌های آتی با طیف وسیع‌تری از امکانات رفاهی و ایمنی به بازار عرضه شوند. از طرفی باتوجه به تصاویر منتشرشده از بازدید وزیر دفاع از مرکز تحقیقات سایپا، می‌توان گفت این خودروساز درنظر دارد برخی محصولات فعلی خود را که بر مبنای پلت‌فرم X200 شکل گرفته‌اند، ارتقا  و سبد محصولات خود را توسعه بدهد. ازجمله این تغییرات می‌توان به فیس‌لیفت کوییک و ساینا اشاره کرد که با امکانات جدید و ظاهر به‌روزرسانی‌شده در آینده به بازار معرفی شوند.
اما بخش دیگری از صنعت خودرو کشور که به تولید و مونتاژ خودروهای چینی اختصاص دارد، پس از اعمال تحریم‌ها با مشکلات جدی مواجه شده است. حال به‌تازگی خبرهای خوشایندی از این بخش به‌گوش می‌رسد که می‌تواند موجب جان گرفتن خطوط تولید خودروسازان و جلب رضایت مشتریان شود. از این رو زمزمه ورود برندهای جدید چینی نیز به گوش می‌رسد که سهم خودروسازان خصوصی از این اتفاق بیش‌از خودروسازان دولتی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =