خودروسازی اروپا

اینکه بوریس جانسون تنها فرصتی ۱۱ ماهه را برای رسیدن به‌توافق درنظر گرفته سران کشورهای اروپایی را بر آن داشته که او تنها به‌دنبال رسیدن به‌توافقی حداقلی با اتحادیه اروپاست

با نزدیک‌ تر شدن مرحله پایانی برگزیت، اتحادیه اروپا در تلاش است تا به‌خوبی از پس پیچیده‌ ترین مذاکره درتاریخ خود برآید. در پایان ماه ژانویه اتحادیه اروپا و بریتانیا گفت‌ و گوهای خود را درخصوص آینده روابط بین دو طرف آغاز خواهند کرد و آن‌ طور که گفته می‌شود، صنعت‌ خودرو در مرکز این بحث‌ ها قرار خواهد داشت. این مذاکرات احتمالا بسیار سنگین‌ تر و پیچیده‌ تر از مرافعات سیاسی پیشین بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد بود و همه جزئیات از جمله تجارت و همکاری‌ های امنیتی را شامل خواهد شد. 

رضایت همگانی

رسیدن به‌یک توافق جامع به‌رضایت ۲۷ عضو باقی‌مانده دراتحادیه اروپا احتیاج دارد که هرکدام باید مصالح ملی خود را درخصوص این توافق احتمالی درنظر بگیرند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا با گفتن اینکه از برگزیت به‌عنوان فرصتی برای رهایی از قوانین دست‌وپاگیر اتحادیه اروپا بهره خواهد برد، مسیر رسیدن به‌یک توافق را هرچه دشوارتر کرده است. 

اینکه جانسون تنها فرصتی یک‌ماهه را برای رسیدن به‌توافق درنظر گرفته، سران کشورهای اروپایی را به‌این فکر انداخته که او تنها به‌دنبال رسیدن به‌توافقی حداقلی با اتحادیه اروپاست.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هفته گذشته گفت: «حالا ما پشت در خانه‌مان رقیبی داریم.  رقیبی که تمام تلاش خود را خواهد کرد که نشان دهد بیرون از خانه ما چه‌ چیزهایی دارد.» 

اکثر اعضای اتحادیه اروپا بر داشتن نظری یکسان درخصوص مذاکرات پیش‌ رو تاکید دارند. آن‌ها خواهان شکل دادن به‌ یک رابطه تجاری بدون‌ تعرفه و مالیات هستند و می‌خواهند از انسجام و وحدت بازار موجود محافظت کنند. به‌ علاوه آن‌ ها از استانداردهایی که تضمین‌کننده فعالیت درسطحی مشترک و یکسان است، حمایت می‌کنند. اما هریک از کشورها برای خود خط‌ قرمزهایی دارند که نمی‌توانند از آن‌ها عبور کنند. 

اولویت‌ بندی

درنگاه نخست به‌نظر می‌رسد اتحادیه اروپا با توجه به‌بازار بزرگی که دراختیار دارد، در هرگونه مذاکره دست بالا را داشته باشد. اما باید این نکته را درنظر گرفت که بریتانیا علاوه‌بر مسائل تجاری باید درخصوص سایر موضوعات همچون همکاری‌های امنیتی و قوانین هوایی نیز به‌توافق برسد.

سابین ویاند، مدیر بخش تجاری کمیسیون اروپا هفته گذشته دراین‌باره گفت: «تمام مسائل باید جوری هماهنگ شود که ما (اتحادیه‌ اروپا) بتوانیم قدرت اهرم خود را به‌حداکثر برسانیم.» اما ممکن است عجله بوریس جانسون برای نهایی کردن برگزیت، راهبرد تمام یا هیچ اعضای اتحادیه اروپا را  به‌خطر بیندازد. 

اگر زمان کافی برای مذاکره همزمان درخصوص تمامی مسائل نباشد، ممکن است اتحادیه اروپا مجبور به‌انتخاب و اولویت‌بندی شود که قطعا به‌ نارضایتی برخی اعضایش منجر خواهد شد.

اوروسلا واندرلین، رئیس کمیسیون اروپا درماه جاری گفت: «زمان بسیار کوتاه است. ما توجه ویژه‌ای را صرف آن مسائلی خواهیم کرد که درصورت بی‌توجهی تا پایان سال ۲۰۲۰، به‌لحاظ اقتصادی به‌خطر خواهند افتاد. این‌ها مسائلی هستند که ما دررابطه با آن‌ها فاقد یک چارچوب بین‌المللی هستیم یا نمی‌توانیم درخصوص‌شان به‌یک توافق‌نظر منسجم برسیم.» مساله اینجاست که با وجود کوتاه بودن فرصت، همه اعضا می‌خواهند از مصالح صنعتی و اقــــتصادی خود دفاع کنند. 

صنعت‌ خودرو

مقامات رسمی درآلمان، لهستان، اتریش، رومانی و جمهوری‌چک، مساله خودرو و قطعات یدکی مربوطه را از مهم‌ترین بخش‌هایی دانسته‌اند که نیاز به‌توجه و محفاظت بسیار دارد. درسال ۲۰۱۸ بریتانیا حدود ۱.۵ میلیون‌دستگاه خودرو را که به‌برندهای آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی تعلق داشتند به‌خاک خود وارد کرد که طبق بـــــرآورد موسسه بلومبرگ ارزش تقریبی آن به‌حدود ۳۹ میــــلیارد دلار می‌رسد. 

نیسان و تویوتا از جمله خودروسازانی هستند که درکنار برندهای مینی و رولزرویس ( متعلق به‌ گروه ب‌ام‌و )، بنتلی ( از گروه فولکس‌ واگن )، جگوار و لندرور ( متعلق به تاتاموتورز ) و برند واکسهال ( برند زیرمجموعه‌ گروه فرانسوی PSA ) درخاک بریتانیا به‌تولید محصولات خود مشغولند و هرگونه محدودیت درزمینه تعرفه‌ها می‌تواند زنجیره تامین بین‌المللی و پیچیده این خودروسازان را با پیچیدگی‌ هایی ناخوشایند رو به‌ رو کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =