بنزین سوپر

شناور نازل بنزین همیشه باید در فرآورده غرق باشد،در غیر این صورت می‌سوزد و هزینه خرید و تجهیز دوباره آن حدود ۲۲ میلیون‌تومان است. بنابراین فروش بیشتر یک یا دو لیتر بنزین به صرفه نیست

هوافروشی در نازل‌های بنزین تایید شد. خبری که صبح دیروز رئیس سازمان ملی استاندارد آن را اعلام کرد. نیروه پیروزبخت همچنین گفت در آبان‌ماه سال جاری، حدود ۵۱۰۰ مورد نازل جایگاه سوخت در سراسر کشور موردبازرسی سازمان ملی استاندارد قرار گرفت که از این تعداد حدود ۲۱۵مورد به علت کم فروشی مردود شدند.  او همچنین درباره بازرسی‌ها در ماه آذر تاکید کرد: «از  ۴۹۷۸ نازل جایگاه در سراسر کشور حدود ۱۶۳مورد پلمپ شدند.»  

رئیس سازمان ملی استاندارد علت این مردودی‌ها را وجود هوا در نازل‌های بنزین اعلام کرده است، هوایی که البته وجودش توسط دبیر اتحادیه جایگاه‌داران سوخت تایید نمی‌شود.  او روایت‌های ضدونقیضی در این باره دارد که با صحبت‌های رئیس سازمان ملی استاندارد در تضاد جدی است.

سرکشی فصلی سازمان ملی استاندارد از جایگاه‌ها 

همایون صالحی، به خبرنگار «دنیای‌ خودرو» درباره علت نظارت و سرکشی سازمان ملی استاندارد به پمپ‌بنزین‌ها گفت: «سازمان استاندارد گروهی را تشکیل داده است که هر ۳‌ماه به جایگاه‌های بنزین مراجعه می‌کنند.»  

وی تاکید کرد: «این افراد که همگی دارای گواهینامه سازمان استاندارد هستند، فعالیتشان فارغ‌از نظارت‌ها و بررسی‌های شرکت پخش فرآورده‌های نفت است که دست‌کم هر ماه به جایگاه‌ها مراجعه می‌کند. افراد گروه سازمان استاندارد، یک‌به‌یک نازل‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.» 

از نظر علمی وجود هوا در نازل‌ها اثبات‌ شدنی نیست

دبیر اتحادیه جایگاه‌داران بنزین سراسر کشور درباره احتمال وجود هوا در نازل‌های بنزین گفت: «واقعیت این‌است دیسپنسرها یا نازل‌ها یک شناور دارند، این شناور از داخل مخزن، بنزین می‌کشد و به مصرف‌کننده تحویل می‌دهد.» 

صالحی همچنین ادامه داد: «ما از مکش داخل تلمبه برای ارسال بنزین استفاده نمی‌کنیم و شناور داخل مخزن عامل ارسال بنزین است. بنابراین خط لوله‌ای که قرار است به مصرف‌کننده، بنزین برساند باید هنگامی که به پشت نازل می‌رسد، پر از فرآورده باشد.» 

به‌گفته صالحی، در این صورت احتمال این‌که لوله از بنزین خالی یا هوایی داخل آن باشد، از نظر علمی امکان‌پذیر نیست. 

هوا فروشی به قیمت ۲۲‌ میلیون‌ تومان ضرر 

دبیر انجمن جایگاه‌داران بنزین ادامه داد: «اگر بنزین داخل لوله‌ها تخلیه شده باشد که امری نادر است، دستگاه‌های نظارتی ما سریعا دستگاه را تعمیر می‌کنند.» 

به‌گفته وی جایگاه‌دار اگر بخواهد هوافروشی کند، شناور داخل دیسپنسر می‌سوزد. صالحی همچنین تاکید کرد: «شناور همیشه باید در فرآورده غرق باشد، اگر از فرآورده تهی شود، می‌سوزد و هزینه خرید و تجهیز دوباره آن هم حدود ۲۲میلیون‌تومان است. به گمانم چندان به صرفه نیست که جایگاه‌دار برای فروش یک یا دو لیتر بیشتر،به خودش ضرر ۲۲میلیونی برساند.» 

کاش نظارتی بر کیفیت بنزین هم بود 

صالحی درباره کیفیت بنزین و نظارت‌های سازمان ملی استاندارد ادامه داد: «ای‌کاش سازمان ملی استاندارد به کیفیت بنزین‌ها هم نظارت می‌کرد، فرآورده‌های ما گاهی اوقات‌ مشکلات جدی دارند و این تقصیر جایگاه‌داران و عوامل فروش نیست؛ بلکه به کیفیت تولید فرآورده از مبدأ بازمی‌گردد.»

به گفته وی، رنگ و بوی بنزینی که این روزها مصرف‌کنندگان آن را وارد باک بنزین خود می‌کنند، خود گویای کیفیت این فرآورده است.  طبق گفته‌های رئیس سازمان ملی استاندارد و دبیر جایگاه‌ داران سوخت، در یک‌ ماهه اخیر کمتر از نیم‌درصد نازل‌های جایگاه‌های سوخت پلمپ شدند، آماری که هرچند زیاد نبوده؛ اما دور از ذهن نیست طی روزهای آینده افزایش پیدا کند.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =