آلودگی هوا

نماینده مردم تهران گفت : «درخصوص تعطیلی ادارات دولتی باید گفت در دستگاه‌های متعدد هم این نظر وجود دارد شاید اگر ادارات تعطیل شوند، بهتر باشد اما اراده اصلی برای تعطیلی تمام ادرات در دولت وجود ندارد.» 

یک هفته‌ است که آلودگی، آسمان شهر را تنگ در آغوش کشیده و نگرانی را به جان مردم انداخته است. زنان و مردانی که این روزها، تهران به تماشای چهره آن‌ها با ماسک سفید عادت کرده است، نگران سلامت خود، فرزندانشان و سالمندانی که اطرافشان زندگی می‌کنند، هستند. نگران اینکه اگر روند تصاعدی افزایش آلاینده‌های هوا ادامه داشته باشد، چه بلایی بر سر ریه، قلب و سلامت جسم و روحشان می‌آید؟ 

این نگرانی‌ها باعث شده است یک سوال واحد از مسئولان داشته باشند، پرسشی که این روزها به بارها حتی در فضاهای مجازی نیز پرسیده می‌شـــود: «چرا ادارات تعطیل نمی‌شوند؟»، «بالاخره باید منتظر تعطیلی بود یا نه؟» سوالاتی که ما این بار آن‌ها را از نماینده مردم تهران هم پرسیدیم. 

تعطیلی ادارات، شاید وقتی دیگر 

طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» درباره چرا عدم تعطیلی ادارات دولتی گفت: «روز گذشته با کارگروه مدیریت بحران استانداری تهران جلسه‌ای داشتیم و تصمیماتی درخصوص تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها در مواقع این چنینی گرفته شد.»

وی تاکید کرد: «درخصوص تعطیلی ادارات دولتی باید گفت در دستگاه‌های متعدد هم این نظر وجود دارد شاید اگر ادارات تعطیل شوند، بهتر باشد اما اراده اصلی برای تعطیلی تمام ادرات در دولت وجود ندارد.» 

از اصلی‌ترین شکایت‌های مردم این روزها این است که چون برخی اولیا شاغل تعطیل نیستند، مجبورند  فرزندانشان را با خود سرکار ببرند. سیاوشی در این باره گفت: «این را قبول داریم وقتی اولیا تعطیل نباشند، مجبورند فرزندانشان را با خود سرکار ببرند؛ اما چون تعطیلی ادارات تایید نشده و از طرفی هم بحث حقوق انسانی و سلامت افراد مطرح است، مقرر شده ادارات با مرخصی اولیا موافقت کنند.» 

موافق تعطیلی دانشگاه‌ها هستیم

این نماینده مجلس درخصوص تعطیلی دانشگاه‌ها در زمان آلودگی هوا نیز ادامه داد: «دانشجویان بسیاری در این روزها به ما مراجعه کردند و خواستار تعطیلی دانشگاه‌ها شدند، زیرا سلامت خود را در خطر دیدند.» 

وی تاکید کرد: «درخواستی که ما از مسئولان اجرایی داشتیم، این بود همراه با مدارس، دانشگاه‌ها هم تعطیل شوند.»

به‌گفته این نماینده مجلس، بسیاری از مسئولان دانشگاه‌ها اعلام کردند حدود 80درصد دانشجویان دانشگاه‌های تهران، شهرستانی هستند که با تعطیل شدن، به شهرهای خودشان بازمی‌گردند. 

سیاوشی همچنین علت عدم موافقت مسئولان دانشگاه‌ها با تعطیلات سراسری را نزدیک شدن به پایان ترم و ایام امتحانات دانشگاه‌ها خواند.

مقصر اصلی آلودگی هوا این روزها، خودروهای شخصی و فرسوده بودن وسایل نقلیه عمومی است. دو معضلی که اگر برطرف شوند احتمالا آلودگی  را از آغوش آسمان تهران جدا کند.

مسئولان شهری که یکی از متولیان اصلی حوزه حمل‌ونقل عمومی هستند، می‌گویند دولت یارانه‌های لازم برای تجهیز وسایل حمل‌ونقل عمومی را به آن‌ها پرداخت نمی‌کند.

سیاوشی در این باره گفت قرار است روز شنبه جلسه‌ای با حضور مسئولان شهری و اعضای هیات‌ دولت برای سامان دادن به موضوع حمل‌ و نقل عمومی در شهر تهران تشکیل و درباره وضعیت نامطلوب آن تصمیم‌ گیری شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =