استارت‌ آپ برتر خودرویی

هدف اصلی استارت‌آپ‌ها تغییر و تحول در هرصنعت است و دراین میان سهم کسب‌وکارهای این‌ چنینی از صنعت‌ خودرو طی یک‌سال گذشته، هر روز در حال افزایش بوده و این شرکت‌ها در تلاشند خودروها را مجهز به‌پیشرانه‌های جدیدتر و پاک‌تر، قابلیت احساس خطر بیشتر، امکان آدرس‌دهی آسان‌تر و درکل هوشمندتر کنند.

 به گزارش «اخبار خودرو»،هدف اصلی استارت‌آپ‌ها تغییر و تحول در هرصنعت است و دراین میان سهم کسب‌وکارهای این‌ چنینی از صنعت‌ خودرو طی یک‌سال گذشته، هر روز در حال افزایش بوده و این شرکت‌ها در تلاشند خودروها را مجهز به‌پیشرانه‌های جدیدتر و پاک‌تر، قابلیت احساس خطر بیشتر، امکان آدرس‌دهی آسان‌تر و درکل هوشمندتر کنند. به‌واسطه این خودروهای جدید، تفکر بسیاری از افراد و شرکت‌ها راجع‌به‌خودرو تغییر پیدا کرده و شاهد رویکردهای جدیدی در نحوه استفاده از خودروها هستیم. دراین لیست شرکت‌هایی را مرور خواهیم کرد که طی دوسال اخیر یا یک‌سال آینده تاثیر زیادی درصنعت گذاشته یا خواهند داشت.
 سنسورهای «AEye»
بسیاری از خودروهای مجهز به‌فناوری خودران یا حتی خودروهای متصل به‌شبکه، به‌سیستم‌های لیدار برای مسیریابی احتیاج دارند. اما حقیقت این است که لیدار به‌تنهایی کافی نیست. برای حل مشکلات این سیستم‌ها و کاهش سرعت پردازش تصویر و حتی مصرف زیاد برق لیدارها باید راه‌حلی پیدا کرد. شرکت «iDAR» یک سنسور پویا حالت جامد را همراه با یک دوربین حساس به‌نور کم با کیفیت و یک پردازنده هوش ‌مصنوعی برای سرعت بخشیدن به‌پیش‌بینی خودروها معرفی کرده است. براساس اطلاعات منتشرشده از سوی این کمپانی، «iDAR» می‌تواند سرعت تشخیص را تا ۱۰ برابر افزایش و به‌همین میزان مصرف را کاهش دهد. 
 خودروساز برقی «بایتون»
یکی از مهم‌ترین غرفه‌های نمایشگاه لس‌آنجلس سال ۲۰۱۸ را می‌توان متعلق به‌استارت‌آپ بایتون دانست. این شرکت خود را محدود به‌ورود به‌کسب‌وکار تولید خودرو نکرده است؛ بلکه ترجیح می‌دهد بستر حمل‌ونقل جدیدی را خلق کند. این شرکت محصولات خودرانی را طراحی کرده که محیطی همچون دفتر کار یا اتاق‌های جلسات متحرک دارند. به‌غیر از ظاهر جذابی که از فضای داخل و خارج این خودرو مشاهده کردیم، تفکری است که بایتون از آن برای طراحی داشبورد «M-Byte» بدون‌حضور هیچ دکمه فیزیکی استفاده کرده است. از سوی دیگر طراحان سعی کرده‌اند طراحی کاکپیت با ابعاد بزرگ شیشه صورت بپذیرد تا نور زیادی به‌داخل اتاق وارد شود.
 هوش ‌مصنوعی «DarwinAl»
صحبت کردن درمورد فناوری خودران بدون‌ورود به‌بحث هوش مصنوعی غیرممکن است؛ به‌خصوص هنگامی که پای یادگیری عمیق وسط باشد. تمام شبکه‌های عصبی که کمک می‌کنند دید دقیقی برای مسیریابی خلق شود یا حتی پردازش زبان طبیعی که برای دریافت دستورات سرنشین استفاده می‌شود، برای خلق یک چهارچرخ تمام‌خودران لازم است. اما برای پردازش این فناوری‌های پیشرفته حتی کامپیوترهای خانگی نیز دچار مشکل هستند؛‌ چه‌برسد به‌دستگاه‌هایی که درحال حاضر توان پردازشی آن‌ها درحد یک لپ‌تاپ است! «DarwinAl» به‌بهینه‌سازی الگوریتم‌های پردازشی کمک می‌کند تا توان پردازشی کم‌تری نیاز داشته باشند.
 دستیار هوشمند «Affectiva»

هدف استارت‌آپ«Affectiva» اضافه کردن یک همراه بااحساس به‌خودرو شماست. سیستم «Emotional AL» قابلیت‌ تشخیص احساسات انسانی گسترده‌ای همچون خشم و خواب‌آلودگی را از طریق دوربین نصب‌شده در داخل کابین دارد. این قابلیت می‌تواند به‌بسیاری از رفتارهای سرنشین و راننده پاسخ دهد. بااین اطلاعات خودرو می‌تواند به‌صورت خودکار دمای سیستم تهویه‌هوا را تنظیم یا موسیقی برمبنای حس و حال راننده پخش کند. درنهایت نیز می‌توان انتظار داشت سیستم‌های خودران بتوانند مساعد نبودن شرایط راننده (درمواقعی همچون حمله قلبی یا غش) را تشخیص دهند و او را به‌مراکز اورژانس برسانند.
 زیرساخت خودران «Carmera»
برای برقرار شدن فناوری خودران باید زیرساخت‌هایی را برای تضمین ایمنی این فناوری احداث کرد. استارت‌آپ کارمرا نوعی سیستم نقشه‌برداری دوربینی را برای فناوری خودران ارائه کرده که باعث می‌شود سنسورهای خودرو با عملکرد دقیق‌تری درجاده‌ها قدم بگذارند. درواقع این سیستم نقشه سه‌بعدی را به‌طور منظم به‌روزرسانی می‌کند که باعث می‌شود چهارچرخ خودران از دریافتی سنسورهای خود اطمینان پیدا کرده و با اعتماد بیشتر اقدام به‌فرمان‌دهی کند. کارمرا یکی از سه‌استارت‌آپی بود که دررقابت با استارت‌آپ‌های حمل‌ونقل لس‌آنجلس توانست حائز رتبه برترین ایده‌ها شود. چندماه پیش اعلام شد این شرکت برای احداث نقشه خود درشهر فلوریدا با تاکسی‌های ویجه (Voyage) همکاری خواهد کرد.
 هواپیمای برقی«X01»  
شاید درآینده نیازی به‌مسیرهای زمینی نداشته باشیم؛ چراکه استارت‌آپ «EVA» هواپیمایی با موتور برقی خلق کرده که تنها مخصوص حمل دونفر است؛ اما امکان نشست و برخاست عمودی دارد. نهایت سرعت آن ۴۰۰ کیلومتربرساعت و برای مسیریابی از رادار، لیدار و ۱۲ دوربین استفاده می‌کند تا به‌صورت تمام‌خودران با سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت حرکت کند. براساس اطلاعات منتشرشده از سوی مطرح‌کننده این طرح، ابعاد «X01» به‌قدری کوچک است که می‌توان به‌سادگی آن را درداخل فضای پارکینگ یک خودرو معمولی جا کرد (درحالت جمع‌شده ۲ متر در ۵ متر). زمان تولید آن مشخص نشده و حتی نمونه اولیه آن نیز ساخته نشده، اما قیمت برآوردشده برای آن، ۲۸۴ هزار دلار است.
 شبیه‌ساز «Metamoto»
برای ارزیابی نرم‌افزار خودران همیشه نباید دل به‌جاده‌ها زد و ممکن است خطاهای نرم‌افزاری (باگ) به‌قدری عمیق باشند که در یک‌لحظه‌ تصادفی وحشتناک را رقم بزند. این اتفاق ممکن است به‌قیمت شکست کل پروژه خودران باشد؛ بنابراین محیط‌های آزمایشگاهی برای تست نرم‌افزار نخستین گزینه‌ای است که هر شرکت فعال درحوزه خودران باید به‌سراغ آن برود. در دره سیلیکون استعدادهای نرم‌افزاری زیادی وجود دارد و به‌نظر می‌رسد بهترین آزمایشگاه‌های نرم‌افزار درهمین منطقه از ایالت کالیفرنیا قرار گرفته باشند. سرویس شرکت متاموتو نیاز خودروسازانی را برطرف می‌کند که به‌فکر آبروی خود و البته هزینه‌های پروژه هستند.
 ارتباطات بی‌سیم «Metawave»
«متاواوی» استارت‌آپی است که خدمات ارتباط بی‌سیم را با تاکید بر هوشمندسازی رادارها ارائه می‌کند تا خودران‌ها با ایمنی بالاتری مسیر را پیمایش کنند. دراین سیستم شرکت «وارلورد» (Warlord) تلاش می‌کند تا رادارها را دربحث تشخیص انسان، حیوان و اشیا درمحیط اطراف به‌کیفیت لیدار برساند. این کمپانی مدعی است در شهرهای شلوغ و درسرعت‌های بالا این سیستم قابلیت کارایی درهر نوع آب‌وهوایی را دارد. سیستم وارلورد از فرکانس‌های میلی‌متری استفاده می‌کند که دید دقیقی به‌سیستم هوشمندسازی خودرو می‌دهد. همچنین این سیستم توانایی تشخیص مسیرهای ترافیکی را دارد.
خودروساز برقی ریویان «Rivian»
بدون هیچ‌شکی برترین نمایش خودرویی استارت‌آپ‌ها را می‌توان در ریویان دید. این شرکت به‌شدت تلاش می‌کند وانت‌های برقی را برای مشتریان عادی عرضه کند که تسلا را به‌چالش می‌کشاند. طی برگزاری نمایشگاه لس‌آنجس آن‌ها از محصول «R1T» به‌عنوان یک وانت پنج‌سرنشینه و شاسی‌بلند «R1S» با هفت‌سرنشین رونمایی کردند. راویان اعلام کرده این خودرو علاوه‌بر ارائه سطح سوم فناوری خودران، قابلیت پیمایش ۶۵۰ کیلومتر را درحالت شارژ کامل باتری‌ها ارائه می‌کند. اما نکته جالب‌تر شتاب ۳.۲ ثانیه‌ای این خودرو برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت است. ظرفیت پایه باتری درنظرگرفته‌شده ۱۸۰ کیلووات‌ساعت است.
 خوانش تفکرات مغزی «Freer Logic»
اگر خودرو توانایی درک تفکرات شما را داشت چه‌می‌شد؟ «فری لوجیک» سیستم غیراتصالی را طراحی کرده که به‌وسیله سنسورهای «EEG/ECD» که در محل هدرست یا استراحتگاه سر نصب شده‌اند می‌توانند تا حد زیادی پردازش‌های مغزی را تشخیص دهند. درواقع بدون هیچ‌تماسی نورن‌های هدف شناسایی شده (Neurobiomonitor) تا فرکانس‌های مغزی از فاصله ۱۵ تا ۲۵ سانتی تحلیل شوند. این دستگاه توانایی تشخیص خستگی، خواب‌آلودگی، حواس‌پرتی، استرس، استراحت، بار شناختی و بسیاری از احساسات را با استفاده از فرکانس‌های مغزی دارد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =