گروه صنعتی بارز

گروه صنعتی بارز و کویر تایر با اختلاف زیاد از دیگر تایرسازان داخلی در زمینه بازاریابی و فروش محصولات خود در فضای مجازی پیشی گرفتند.

 به گزارش «اخبار خودرو»،گروه صنعتی بارز و کویر‌ تایر با اختلاف زیاد از دیگر تایرسازان داخلی در زمینه بازاریابی و فروش محصولات خود در فضای مجازی پیشی گرفتند. اگرچه تایرسازان داخلی کمی دیر به فکر فروش و عرضه محصولات از طریق فضای مجازی و سایت‌های فروش‌و‌عرضه تایر افتادند اما بررسی و جست‌وجوهای صورت‌گرفته در ترند گوگل نشان از پیشی گرفتن بارز و کویر‌تایر از رقبای خود در این زمینه دارد. 
تا جاییکه میزان جست‌وجوی کاربران برای خرید تایرهای کویر در 15استان از دیگر رقبا پیشی گرفته و بارزی‌ها هم در 14استان کشور حرف اول را می‌زنند.کارزاری که گویا یزد‌تایر، ‌ایران‌تایر و دنا با اختلاف درآن از دو شرکت مذکور عقب افتاده‌اند و بی‌شک سیستم فروش‌ آن‌ها را در آینده و در شرایطی که بازار به ثبات لازم برسد، با چالش مواجه خواهد کرد.

  چرا حضور در فضای مجازی مهم است؟
در شرایطی که بازار سنتی برای تمام کالاهای مصرفی به آرامی جای خود را به فروش‌های اینترنتی می‌دهد،‌ تایر خودرو نیز از این روند جدا نخواهد ماند و به‌زودی با گذر از شرایطی که فاصله قیمتی بین نرخ‌های مصوب و بازار شرایط خوبی را برای نمایندگان تایرفروشان برای رسیدن به سود بیشتر فراهم کرده،‌ خریداران تایر اقبال بیشتری به برندهایی خواهند داشت که حضور پررنگ‌تری برای ارتباط مستقیم با مشتری‌های خود داشته‌اند. 
بی‌شک شرایط بازار تایر این‌گونه باقی نخواهد ماند و با حضور دوباره برندهای پرقدرت خارجی در  بازار ایران،‌ باید رقابت در زمینه فروش را در فضای مجازی و سایت‌های عرضه تایر دنبال کرد. 
آن‌هم با بودجه‌های ارزی که شرکت‌های خارجی هزینه می‌کنند و تایرسازان  ایرانی در‌صورت ورود دیرهنگام به این کارزار باید برای رسیدن به اهدافی که شرکت‌های خارجی برایشان سرمایه گذاری می‌کنند، هزینه‌های گزافی را پرداخت کنند.

  حضور در فضای مجازی الزاما تعطیلی نماینده‌ها نیست
شاید نخستین کسانی که با مطرح شدن تغییر رویه بازار نسبت‌به حضور تایرسازان در فضای مجازی موضع‌گیری کنند، نماینده‌های فروش باشند. 
یک برداشت اشتباه که نشان از ناآگاهی فعالان سنتی بازار لاستیک نسبت به شیوه‌های نوین فروش دارد.چراکه همین افراد می‌توانند با تغییر رویه فروش در شهر خود به سمت حضور در فضای مجازی بروند و همچنان حرف اول را در بازار منطقه‌ای خود بزنند.
   بیشترین جست‌وجو‌ها در سه‌ماه گذشته مربوط به چه برندهایی بوده است؟
«ثبت‌نام لاستیک بارز»،‌ «سایت لاستیک بارز»،‌ «خرید لاستیک پراید» و «خرید اینترنتی لاستیک پراید» بیشترین تعداد جست‌وجو را بین کلیدواژه‌های مرتبط با لاستیک داشته‌اند. نکته قابل‌توجه آنکه بیشترین دغدغه برای تامین تایر خودروهای پراید است و شرکتی می‌توانست از دیگران پیشی بگیرد که حداقل بر فروش اینترنتی این سایز کار می‌کرد.

  بررسی استانی محبوبیت تایرسازان ایرانی در فضای مجازی
گروه صنعتی بارز در پایتخت یکه‌تاز است. آمار جست‌وجوها برای  5عبارت «بارز»،‌ «کویرتایر»، «‌یزدتایر»،‌ «ایران‌تایر» و «لاستیک‌دنا» حکایت از محبوبیت 49درصدی بارز دارد. کویرتایر با 23درصد رتبه دوم و ایران‌تایر هم 15درصد در بین کاربران فضای مجازی محبوب است. رتبه چهارم با 11درصد در اختیار یزدتایر  است و لاستیک‌دنا تنها 2درصد از مجموع جست‌وجو‌ها را به خود اختصاص داده است.
در خراسان‌رضوی کویرتایر وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به سایر رقبا دارد. کویر در بین کاربران 62درصد محبوبیت داشته و بارزی‌ها در این بین 26درصد از جست‌وجو‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. رتبه سوم با 6درصد به یزدتایر رسیده و ایران‌تایر و دنا نیز به ترتیب تنها 4و 2درصد از مجموع جست‌.جو‌ها را ازآن خود کرده‌اند.
دراصفهان  نیز شرایط  به نفع کویرتایر است زیرا 60درصد جست‌وجو‌ها را به خود اختصاص داده است، ‌بارز 25درصد سهم دارد و ایران‌تایر، ‌یزدتایر و دنا به‌ترتیب 6،‌4و 2درصد از جست‌وجو‌ها را در اختیار دارند. در استان چهار‌محال‌و‌بختیاری 100درصد جست‌وجو‌ها متعلق به بارز است و دیگر شرکت‌ها هیچ سهمی ندارند. در لرستان نیز اوضاع به همین شکل است.گویا کرمانشاهی‌ها هم تنها به کویرتایر و بارز اقبال داشته‌اند و بارز با 66درصد پیشتاز است و کویر‌تایر هم 34درصد از جست‌وجو‌ها را دراختیار دارد. نتایج آماری حکایت از عملکرد خوب نماینده‌های بارز در استان مازندران دارند. محبوبیت کلیدواژه‌های مرتبط با لاستیک‌بارز در مازندران 57درصد است و کویر‌تایر 32درصد. ایران‌تایر و دنا هیچ سهمی ندارند و یزدتایر هم تنها 11درصد از جست‌وجوی نام 5شرکت را دراختیار دارد. ترند گوگل شاید ساده‌ترین راه برای آنالیز شرکت‌ها از عملکرد تیم فروششان در فضای آینده فروش تایر در ایران است. اگرچه خریدوفروش سهام بارز جزو کلیدواژه‌های پر‌جست‌وجو بوده اما بیشترین سهم از کلمات برای این برند تایرساز مربوط به فروش اینترنتی بارز و برای کویر‌تایر نیز  عبارت «کویر‌تایر فروش اینترنتی» بیشترین جست‌وجو را داشته است. در این شرایط به‌نظر می‌رسد مدیران فروش یزدتایر، ‌ایران‌تایر و دنا فاصله زیادی با حقیقت بازار و شرایطی که در آینده نزدیک با آن دست‌به‌گریبان خواهند شد، گرفته‌اند و بی‌شک در آینده باید هزینه‌های هنگفتی برای کم‌کردن این فاصله با رقبایی چون بارز،‌کویر و خارجی‌هایی که روزی به بازار ایران با بودجه‌های کلان تبلیغاتی   بازخواهند‌گشت بپردازند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =