جلسه‌ با موضوع «پیشنهادهایی برای کاهش آلودگی هوای تهران» با حضور اعضای سازمان حفاظت از محیط‌زیست، دبیرکل کمیته آلودگی هوا، معاونت امورمجلس سازمان حفاظت محیط‌‌‌زیست و نمایندگان مردم تهران

روز گذشته جلسه‌ای با موضوع «پیشنهادهایی برای کاهش آلودگی هوای تهران» با حضور اعضای سازمان حفاظت از محیط‌زیست، دبیرکل کمیته آلودگی هوا، معاونت امورمجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست و نمایندگان مردم تهران برگزار شد.

در این جلسه به موضوعاتی ازقبیل نقش نهادهایی مانند شهرداری تهران، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان‌های مردم‌نهاد برای حل این معضل پرداخته شد. در ادامه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که متولی برگزاری این جلسه نیز بود، درباره نتایج  جلسه و پیشنهادهایی که متولیان، مسئولان و حتی نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد برای کاهش آلودگی هوا دادند، توضیحاتی ارائه کرد. 

«نه» به قوانین تازه در حوزه آلودگی هوا

بسیاری می‌گویند در حوزه کاهش آلودگی هوا باید قوانین جدیدی اتخاذ شوند زیرا قوانین قبلی بازدارندگی کافی را ندارند. طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» در این‌باره گفت: «یکی از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، بحث قوانین در حوزه آلودگی هواست. درواقع قوانین در حوزه مدیریت آلودگی هوا، متعدد بوده و متولیان بسیاری نیز در حوزه کاهش آلودگی هوا در کشور فعالیت دارند.» 

وی ادامه می‌دهد: «باتوجه به این قوانین نیازی به تصویب قانون جدید در این حوزه نیست. مشکل ما اکنون این است که قوانینی که در این حوزه تصویب کردیم، ضمانت اجرایی کافی ندارند.»  

اعمال سلیقه و نظر شخصی زیاد شود

نماینده مردم تهران درباره متولیان و نقش سازمان‌ها در حوزه آلودگی هوا نیز تاکید کرد: «واقعیت این‌است ناظران حوزه کاهش آلودگی هوا بسیار هستند و بودجه هم به‌صورت یکپارچه به یک دستگاه خاص برای کاهش آلودگی هوا پرداخت نمی‌شود، همین عوامل باعث شده‌اند تا اعمال سلیقه شخصی در این حوزه بسیار دیده شود.»

سیاوشی ادامه داد: «به‌عنوان‌مثال معاینه‌فنی در کشور ما متولی واحد ندارد. همچنین تعداد خودروهای فرسوده‌ای که در کشور تردد می‌کنند، بیش‌از 400‌هزار دستگاه است. حتی نصب فیلتر جذب دوده که مدتی پیش برای اتوبوس‌ها به‌صورت اجبار درآمده بود، لغو شد.» 

این نماینده مجلس معتقد است دستگاه‌های سهیم در حوزه کاهش آلودگی هوا اعمال‌نظر شخصی می‌کنند و قانون الزامی برای اشخاص ندارد و نهادها یا شرکت‌های خودروساز را ملزم به رعایت موارد زیست محیطی نکرده است. 

تخصیص بودجه یکپارچه به سازمان محیط‌زیست  

سیاوشی با اشاره به بودجه کاهش آلودگی هوا که این روزها بین نهادهای مختلف توزیع و همچنین پیشنهادهایی که در جلسه مطرح شده است، گفت: «در این جلسه، سازمان حفاظت محیط‌زیست درخواست کرد از این‌پس بودجه کاهش آلودگی هوا به‌صورت یکپارچه به این سازمان تخصیص داده شود. همچنین این سازمان از اختیاراتی در زمینه اعمال جریمه مقصران آلودگی هوا برخوردار باشد.» 

مشارکت‌های مردمی و حضور شورایاران 

نماینده مردم تهران تاکید کرد: «یکی دیگر از جنبه‌های تاثیرگذار در زمینه کاهش آلودگی هوا که این روزها نادیده گرفته شده، مشارکت‌های مردمی در این حوزه است. به‌زعم من در چند سال گذشته در حوزه مشارکت‌های مردمی برای کاهش آلودگی هوا قوی عمل می‌کردیم؛ اما این روزها جای خالی این امر به وضوح دیده می‌شود.» 

وی با اشاره به اینکه این وظیفه باید تقویت شود، افزود: «حضور و مشارکت مردم در این حوزه باید تقویت شود. در این جلسه پیشنهاد شد از شورایان برای انجام این وظیفه کمک بگیریم. در تهران حدود 100 شورایاری وجود دارد و هرکدام از آن‌ها می‌توانند پایگاهی برای تقویت مشارکت مردم باشند.»

به‌گفته این نماینده مجلس، متولیان در این جلسه پیشنهاد دادند اگر قرار است وظایفی در این حوزه به مردم واگذار شود، ابزارهای تشویقی برای ترغیب آن‌ها نیز در دستور کار قرار بگیرد.  

افزایش نظارت بر خودروسازان 

نماینده مردم تهران با اشاره به منابع آلودگی هوا در پایتخت تاکید کرد: «حدود 70 درصد آلودگی هوای تهران، عوامل متحرک مانند خودروها هستند که شامل خودروسازان و خودروسواران است.» 

وی ادامه داد: «راهکارهای کاهش آلودگی هوا پیش‌تر متوجه خودروسواران بود و به عدم حضور آن‌ها در خیابان‌ها محدود می‌شد. اما امروز روی صحبت ما با خودروسازان است.» 

سیاوشی تاکید کرد: «متاسفانه خودروسازان برای کاهش معضل آلودگی هوا همکاری ندارند، به‌عنوان‌مثال سازمان حفاظت محیط‌زیست، دستور توقف تولید خودروهای قدیمی برای سال آینده را صادر کرد؛ اما همچنان برای ثبت‌نام این خودروها فراخوان منتشر می‌کند.» 

به گفته این نماینده مجلس، سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید دارد نظارت‌ها بر خودروسازان و الزام آن‌ها به رعایت قوانین زیست‌محیطی بیشتر شود و البته ابزارهای قهری نیز در این میان وجود داشته باشد. 

نقش دولت‌الکترونیک در کاهش آلودگی هوا

وی با اشاره به نقش دولت الکترونیک و تاثیر آن در کاهش آلودگی هوا گفت: «یکی دیگر از موضوعاتی که در جلسه مطرح شد، بحث نقش دولت الکترونیک در کاستن‌از سفرهای شهری و کاهش آلودگی هوای تهران بود.» 

این نماینده مجلس تاکید کرد: «لایحه مدیریت یکپارچه خدمات اداری متاسفانه مشکلاتی داشت به‌همین‌دلیل در دستورکار مجلس قرار نگرفته است. احتمالا این لایحه می‌تواند تاحدودی از سفرهای غیرضروری برای انجام کارهای اداری در سطح شهر جلوگیری کند.» البته متولیان حوزه کاهش آلودگی هوا تنها به خودرو و مردم محدود نیست.

به‌گفته سیاوشی، مهاجرت به سبب خشکسالی ازجمله  عواملی است که سبب تجمع جمعیت در تهران و تجمیع آلودگی هوا شده است. این نماینده مجلس تاکید می‌کند برای رفع بحران آلودگی هوا در شهر تهران باید هرچه سریع‌تر اقدام عاجلی صورت بگیرد و پیش از آنکه مشکلات این حوزه پیچیده‌تر شوند باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

آخرین اخبار