کد خبر: 227048
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
توگ

چندی پیش بحث تولید خودرو ملی آن هم از صفر تا صد در کشور ترکیه مطرح شد و سرانجام روز گذشته خبری جنجالی در فضای مجازی انتشار یافت که خودرو ملی ترکیه با نام TOGG توسط رئیس‌جمهور این کشور به صورت رسمی رونمایی شد.

به گزارش «اخبار خودرو» ، این برند تازه‌ تاسیس که مخفف عبارت Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu است، به‌عنوان نخستین کمپانی خودروساز ترکیه معرفی می‌شود. در این مراسم رونمایی دو محصول؛ یکی کراس‌ اوور الکتریکی و دیگری سدان خانوادگی به‌ نمایش در آمدند. 

چه شد که ترکیه به خودروسازی ورود کرد؟

جالب است بدانید کشور ترکیه برای اولین‌بار در دهه ۶۰ میلادی با تلاش جمعی از مهندسان این کشور طراحی و تولید شد اما به‌ دلیل مشکلات فنی هرگز به تولید دست نیافت. پروژه‌های ناموفق بسیار باعث شد زمینه برای مونتاژ خودرو در این کشور مساعد شود.

بر این اساس اواخر دهه ۶۰میلادی، با بازشدن پای کمپانی‌های مطرح جهان به ترکیه، موتور طراحی و تولید خودروی ملی را بار دیگر استارت خورد.

حضور کمپانی‌های خوشنام و صاحب‌سبک مانند تویوتا، هوندا، فورد و حتی مرسدس‌بنز در این کشور موجب شد با الگوبرداری فناوری‌ این خودروسازان توان ساخت خودرو در ترکیه شکل بگیرد.

حال باتوجه به این موضوع، آنچه گزارش‌ها نقل می‌کنند سرمایه‌گذاری ۳.۷ میلیارد دلاری برای ساخت خودرو داخلی و مبتنی‌ بر تکنولوژی‌ های الگوبرداری شده، صنعت خودرو ترکیه را از مونتاژکار به تولید کننده آن هم با حفظ استانداردهای روز جهانی بدل کرده است. موضوعی که اردوغان به آن اذعان دارد: «‌رویای ۶۰ ساله تحقق یافت».

طراحی به‌ واسطه پینین‌ فارینا

دو محصول پروتوتایپ(نمونه اولیه) کمپانی تازه‌تاسیس TOGG از استایل جذاب و اسپرت بهره می‌گیرند زیرا طراحی این دو محصول توسط بزرگ‌ترین مرکز طراحی خودرو یعنی پینین‌ فارینا ایتالیا انجام شده است. نکته مهم در طراحی دو محصول کراس‌اوور و سدان کمپانی TOGG این است که هر دو کانسپت‌ ساخته‌ شده پینین‌ فارینا هستند که در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به جهان معرفی شدند.

خودرو کراس‌اوور این برند تازه‌ تاسیس در واقع همان نسخه Pininfarina K۳۵۰ Concept است که با تغییرات جزئی و تناسبات واقعی‌تر نخستین خودرو بلندقامت ملی ترکیه لقب گرفته است. 

دومین خودرو ملی این کشور که برپایه سدان طراحی و تولید شده  است و نمونه پروتوتایپ آن نیز در کنار نسخه کراس‌اوور به نمایش درآمد، هیچ اطلاعاتی از آن دردسترس نیست، درواقع همان pininfarina h۶۰۰ sedan concept است که در سال ۲۰۱۷ ساخته شد.

این سدان TOGG از ظاهری جذاب و همچنین کارکتری موقر بهره می‌برد که در صورت تجهیز به پیشرانه‌ای قدرتمند می‌تواند در بازار با دیگر خودروها به رقابت بپردازد. فقدان آینه‌های جانبی و جایگزینی دوربین، یکی از موارد بسیار مهم در طراحی کراس‌اوور و سدان TOGG است.

علاوه‌بر این موارد، تصاویری از کابین هر دو خودرو منتشر شده که فضای داخلی دلنشین و بسیار مدرنی را نمایش می‌دهد زیرا فلسفه طراحی این فضا براساس راحتی و رفاه بیشتر سرنشینان است.

ادعا یا عمل؟ 

مطابق آنچه نشریات معتبر اعلام کرده‌اند، مدل کراس‌اوور TOGG در دو مدل ۲۰۰ و ۴۰۰اسب‌بخاری عرضه خواهد شد. قوی‌ترین مدل آن به دو موتورالکتریکی در محور جلو و عقب مجهز شده است تا در کنار چهارچرخ‌محرک بودن، ۴۰۰ اسب‌ بخار قدرت نیز تولید کند و در ۴.۸ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰کیلومتر برساعت برسد البته حداکثر پیمایش را تا ۵۰۰کیلومتر می‌رساند البته این عدد درحال‌حاضر تئوری است و در عمل باید هم‌تراز استانداردهای جهانی باشد.

مدل دیگر، از یک موتورالکتریکی بهره می‌برد که حداکثر ۲۰۰ اسب‌ بخار قدرت دارد و در ۷.۶ثانیه شتاب اولیه را خود را تثبیت می‌کند. پیمایش این مدل پایه به ۳۰۰کیلومتر می‌رسد، البته به‌ادعای مهندسان کمپانی TOGG باتری‌های لیتیوم-یونی آن ساخت ترکیه هستند و به‌ دلیل برخورداری‌از تکنولوژی شارژ سریع در ۳۰دقیقه باتری‌ها ۸۰درصد شارژ می‌شوند.

همچنین ادعای دیگر و البته غیرمعقول این است که موتورهای الکتریکی در ترکیه ساخته شده‌اند که البته فقط یک شعار بوده، زیرا توان طراحی و تولید موتورهای الکتریکی در انحصار کمپانی‌هایی است که تعداد آن‌ها به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

آنچه انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲ پنج محصول از TOGG در کلاس‌های متعدد کراس‌اوور، سدان و MPV تولید خواهد شد البته این کمپانی سالانه توان ۱۷۵هزار دستگاه را نیز دارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هاشم IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    3 0
    البته به پای ادعاهای پراید و تیبا نمیرسه
  • S500 IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    1 1
    چه کسی این متن مسخره رو نوشته..؟ چرا تا این حد غرض ورزی....؟ چون ما عرزه خودروسازی نداریم و پیکان و پراید سوار میشیم.... باید از پیشزفت دیگران ایراد بگیریم و بگیم کپی برداری هستش...؟ اگر شما راست میگین یکی مثل همین رو بسازین....... واقعا که شرم آوره.....
  • تموم شد IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    3 0
    بعد برقی همه میرن سمت ماشین پرنده
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    5 0
    میدونی در مورد کیا حرف میزنی، تورکها، تورکها بهترین و برترین تولید کننده در هر صنف هستند، بسه این چرندیات که نوشتین، از پرایدتون خجالت بکشین، حداقل صداتونو در نیارین از بی عرضه گی
  • مهندس مظاهری IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    سلام خدمت روزنامه دنیای خودرو و عوامل خوبش، بنده به عنوان مدرس دانشگاه در رشته مکاترونیک و فعال در زمینه تیونینگ خودرو، به دوستانی که خزعبلات نوشتن و انتشار دادن بگم! عزیزان سروران مطلب رو کامل بخونید، نیومده که نوشته باشه کپی کردن، بعدش هم گفته که از کانسپت پینین فارینا برگرفته شده که درست هم هست، بعد نیست خودتون هم ی مقدار تک بعدی بیین نباشید و ی جستجو کنید متوجه میشید روزنامه دنیای خودرو چی نوشته و منتشر کرده!!! بعدش در جواب دوست عزیزمون که نوشته ترک ها خوب میسازن آره تو قطعه آره ولی تو طراحی و تولید خودرو هیچ کمپانی برتر نیست چون الان همه بر سر تکنولوژی برقی هیبریدی و هیدروژنی یا همون فیول سل می جنگند پس هیچ کس برتر نیست! باتشکر فراوان از تیم خوب روزنامه دنیای خودرو و نویسنده این مطلب
  • علی IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    0 1
    جناب مدرس دانشگاه اگه اورزه داری یکی مثل مدل ترکیه ای بساز
  • ترابی نیا IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 1
    علی آقا عزیز مثل اینکه شما اصلا متوجه نیستی خودرو به چی میگن و خودروساز به چی میگن، مهندس کاملا حرفاش درست حالا کاری ندارم مدرس دانشگاه هست یا نه؟ اما وقتی ما خودروساز میشیم که ی تیم حرفه ای خوب از اروپایی ها و ژاپنی ها و آمریکایی ها تو واحد های R&D خودروسازی هامون داشته باشیم. بحث سر این تو این مطلب هم داره به این اشاره میکنه نه بحث سر این ایران میتونه بسازه نه بحث سر این ترکیه خودروی بدی ساخته. نه هیچ کدومش نیست ولی این جسارت و توانایی ترکیه را نشون میده که بلاخره بعد از 60 سال خودروساز شدن اون هم در حدی که از ما ایرانی ها جلو زدن. پس نه شما بلکه دوستان دیگری که در مورد این مطلب اظهار فضل داشتن باید بگم که کمی مطالعتون رو تو این زمینه بیشتر کنید تشکر ویژه از روزنامه دنیای خودرو
  • Moham@D IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    به قول ی آقای چه خبرتون؟؟؟ آقا جان در یک جمله، این مطلبی که میبنید نویسنده یا هر کسی که اون رو نوشته نیومده بگه ترکیه کپی کرده!! توروخدا ی مقدار ذهنتون رو از حالت بسته و منجمد خارج کنید. اومده گفته از کانسپت پنین فارینا استفاده شده که درست هم هست تمامی سایت ها نوشتن که پنین فارینا رفته ی قرارداد توپل نوشته با ترکیه که آخرش هم شد دو تا خودرو سدان و شاسی بلند. فقط جون مادرتون اونای که چرت و پرت میگید سر جدتون قسم ی بار با دقت بالا این مطلب روزنامه خوب دنیای خودرو رو از بالا تا پایین بخونید. مملکت رو دو تا مثل اون S500 و این علی آقا به این روز انداختن بسته کم خودتون به خواب بزنید فقط بلدید بیاید ادای کارشناس و مکانیک ها و آدم های حرفه ای در بیارید بسته جون مادرتون بسته به اراجیف گفتن خاتمه بدید ممنون از روزنامه ای خوب دنیای خودرو همیشه موفق و سربلند باشید
  • مهدی80 IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    علی خیلی دکتری، اورزه اینطوری نوشته میشه؟؟؟؟ دیگه کسی از تو نظر نخواست که بیای بی سوادیت رو هم به رخ بکشی. داداش اورزه این شکلی نیست، آقای بی سواد عرضه این شکلی آره هر وقت تونستی دیکته ات رو درست کنی اون وقت بیا در مورد ماشین جدید ترکیه نظر بده آفرین خسته نباشید به روزنامه دنیای خودرو
  • 68 بالاست IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    آقایون داداشم بگم من بچه کرجم، اون داداشمون که اومده اول... گفته و جنگ رو شروع کرده باید بگم... تو یکی بعد اون دو نفر دیگه ای که پشت تو رو گرفتن. تو و اون دو نفر دیگه باید بیاید نوکری کنید شما جوجه های چی میفهیمد من خودم 15 سال کارم تعمیر ای سی یو دیگ جلوی ما ماشین بازها دری وری و چرت و پرت و شر نگید اصلا فهمیدید اصل مطلب روزنامه دنیای خودرو چی بوده؟؟؟؟ داداشمون اومده گفته آقاجون ایران توانای ساخت ماشین به روز مثل اروپا نداره لااقل بیاید و ی ماشین مثل ترکیه بزنید کسی هم به ترکیه اهانت نکرده هرچند که ترک ها خیلی........ ولی خوب کسی بهشون اهانت نکرده پس دهن گشادتون رو ببنید و مثل مهندس مظاهری نظر بدید نظر درست به این میگن آره جوجه ماشین بازهای الکی پرچم روزنامه دنیای خودرو بالاست و دم همتون گرم ببخشید اگر دوستان بی ادبی کردن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =