ناوگان  حمل‌ و نقل عمومی

در حالی که بسیاری شهرداری را مقصر وضعیت فعلی، حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهر تهران می‌دانند صبح روز گذشته محسن هاشمی، آب پاکی را روی دست همه ریخت و سهم حمل‌ونقل عمومی از بودجه ۹۹ را ناچیز خواند.

به گزارش «اخبار خودرو»، «روزی نیست که احساس خفگی نکنم»، «تقریبا هر روز که سوار مترو می‌شم، سردرد دارم این‌قدر که شلوغه و پر سروصدا.»، «من تصمیم گرفته بودم، سوار اتوبوس نشم، یه بار با چشم خودم دیدم تو جمعیت، کیف یکی رو زدن.»، «ببین اصلا می‌تونی نفس بکشی؟» 

برای شنیدن این جملات کافی است یک‌بار مقابل در خروجی اتوبوس یا مترو بایستید تا با کسانی که از این وسایل‌نقلیه خارج می‌شوند، مواجه شوید. مردمی که حق‌طبیعی آنها استفاده از وسایل نقلیه عمومی باکیفیت است.

همچنان‌که مردم از کیفیت وسایل نقلیه‌عمومی شکایت داشتند، معضل گرانی بنزین و افزایش آلاینده‌های هوای تهران هم شدت می‌گرفت، دو اتفاقی که مردم را بیش‌از پیش مجبور به استفاده از وسایل نقلیه‌عمومی کرد. این‌بار آن‌هایی هم که پیش‌تر از تردد با وسایل نقلیه اجتناب می‌کردند به استفاده از این وسایل روی آوردند. 

جمع آمار مسافران قبلی و فعلی، این روزها وسایل نقلیه عمومی را به اماکن غیر استاندارد تبدیل کرده است. اما به‌نظر می‌رسد کارشناسان و مسئولان این روزها صدای مردم را شنیده‌اند و دست‌کم در حوزه وسایل نقلیه عمومی حق را به آن‌ها داده‌اند. 

مسئولان البته با پاسکاری توپ مقصر بین یکدیگر در تلاشند خود را از سهیم بودن در معضل حمل‌ونقل عمومی مبرا بدانند و تقصیر را به گردن تحریم و کمبود بودجه بیندازند. مقصرانی که بهارستان‌نشینان و بهشت‌نشینان بر آن تاکید دارند. 

سهم ناچیز حمل‌ و نقل عمومی تهران از بودجه 

در حالی که بسیاری شهرداری را مقصر وضعیت فعلی، حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهر تهران می‌دانند صبح روز گذشته محسن هاشمی، آب پاکی را روی دست همه ریخت و سهم حمل‌ونقل عمومی از بودجه ۹۹ را ناچیز خواند.  

او اعلام کرد: «سهم حمل‌ونقل  عمومی در بودجه سال آینده ناچیز و در حد صفر است. 

این بودجه قریب به ۲هزار میلیارد تومان که بیش از یک‌چهارم آن بودجه عمومی دولت است، حدود ۸۰ هزار میلیاردتومان برای یارانه نقدی در نظر گرفته اما از این مبلغ یک ریال هم به حمل‌ونقل  عمومی تخصیص داده نشده است.»

وی همچنین افزود: «سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص نمایندگان مردم تهران که وضعیت نامناسب تهران را از نظر آلودگی هوا و ازدحام شدید در مترو و اتوبوسرانی مشاهده می‌کنند، حتما متوجه شدند بودجه سال آینده بحران حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوای تهران را شدیدتر می‌کند، دست‌کم در لایحه بودجه به اندازه زیان تعطیلی پایتخت که روزانه بالغ بر هزارمیلیاردتومان برآورد می‌شود، اعتباری را برای حمل‌ونقل عمومی و محیط‌زیست منظور کنند.»

نقش تحریم را نادیده نگیرید 

نماینده مردم تهران، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره وضعیت بدهی‌ها و تعهدات دولت به شهرداری در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفت: «در روزهای اخیر و همزمان با مشاهده وضعیت مترو و اتوبوس، بارها تذکراتی درباره وضعیت حمل‌ونقل عمومی به مسئولان امر داده شد.»  

فاطمه ذوالقدر که به دلیل استفاده مکرر از وسایل نقلیه عمومی با مشکلات آن آشناست، تاکید کرد: «در برنامه ششم توسعه، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی یک مطالبه بوده و هست. 
در بخش‌های بودجه‌ای نیز نهادی مانع برای تجیهز ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیست.» 

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که مقصر وضعیت فعلی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی چه ارگانی است، ادامه داد: «ما دنبال مقصر نیستیم که بگوییم دولت است یا شهرداری، اصلی‌ترین مشکل این روزهای ما تحریم است. تحریم باعث شد اتوبوس و واگن به تعداد کافی به کشور وارد نشود و مشکلات این چنینی ایجاد شود. جلسات ما در کمیسیون‌های مربوطه ادامه دارد و امیدواریم هرچه سریع‌تر چاره‌ای برای این مساله پیدا شود.» 

روز گذشته، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور خبر داد امکان موقت واردات فوری اتوبوس در صورت درخواست شهردار تهران وجود دارد. این گفته‌ها در حالی مطرح شده است که اعضای شورای شهر تهران این اقدام را مبارک و البته تاحد زیادی هم ناممکن می‌دانند. باوجود تحریم و کسری بودجه باید دید در آینده مقصر نابسامانی حوزه ناوگان حمل‌ونقل  عمومی چه خواهد بود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

آخرین اخبار