نرم‌افزار کرایه تاکسی

مهر ماه وزارت کشور به تمام شرکت‌های تاکسیرانی‌ اینترنتی دستورالعمل تازه‌ای را ابلاغ کرد. طبق این دستور العمل شرکت‌ ها موظف بودند عوارض یک‌ و نیم‌ درصدی به حساب شهرداری واریز کنند و درمقابل از پرداخت ارزش افزوده معاف شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»، دستورالعمل تازه اما بدون حاشیه نبود و با اعتراض افراد مختلفی روبه‌رو شد. فعالان استارت‌آپی و کسب‌وکارهای اینترنتی، مدعی بودند پول دادن به شهرداری اقدامی ناصواب است و این رویه باعث می‌شود برخی از ادارات بخواهند به هر دلیلی از استارت‌آپ‌ها کسب درآمد کنند. در مقابل شهرداری‌، اخذ عوارض را حق مسلم خود دانست و ادعا ‌کرد بندهای ذیل این دستورالعمل می‌تواند تا حد زیادی امنیت شرکت‌ها و مسافرانی را که از این ناوگان استفاده می‌کنند، تامین کند. 

اما روز سه شنبه شهرداری تهران اعلام کرد، تاکسی‌های اینترنتی را از پرداخت عوارض حدود ۲درصدی معاف کرده است. اقدامی که واکنش منفی یکی از اعضای شورای شهر تهران و البته واکنش مثبت فعالان استارت‌آپی را درپی داشت. در ادامه سعی داریم تا جزئیات این ماجرا را بررسی کنیم. 

دستور مستقیم وزارت کشور، به شهرداری ایست داد 

سرپرست معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران صبح دیروز درباره علت حذف این عوارض دو درصدی اعلام کرد: «یکی از بندهایی که دستورالعمل وزارت کشور درباره آن تاکید داشت، این بود که تاکسی‌های اینترنتی باید بهای خدمات ۲درصدی به شهرداری تهران بپردازند. اما اکنون وزارت کشور به ما ابلاغ کرده است در اجرای این بند از تفاهم نامه دست نگه داریم.» 

یوسف حجت همچنین خبر داد تاکنون هیچ بهایی از شرکت‌های تاکسیرانی اینترنتی اخذ نشده و دریافت آن در آینده نیز بستگی به دستور مستقیم وزارت کشور دارد. 

اندرخم پیچ‌ و تاب اخذ عوارض از تاکسیرانی‌ ها 

در همین راستا رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره دستور وزارت کشور درباره حذف عوارض تاکسی‌های اینترنتی اعلام کرد: «همزمان با افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین ما در جلسات از وزارت کشور خواستیم تا شرکت‌ها را از دریافت عوارض معاف کند.»  

وی تاکید کرد: «ازسوی‌دیگر دولت هم خواستار عدم افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی شده بود، این دو عامل سبب شد شهرداری روز گذشته اعلام کند شرکت‌های تاکسیرانی اینترنتی را از اخذ عوارض یک‌ونیم‌درصدی معاف می‌کند.»  

الفت‌نسب درباره مدت زمانی که این معافیت ادامه دارد نیز تاکید کرد: «اعلام شده است در این برهه تا زمانی که تاکسی‌های اینترنتی افزایش قیمت ندهند، از پرداخت عوارض معاف هستند و این مساله تنها به همین برهه محدود است و نمی‌توان آن را تا سال آینده ادامه‌دار دانست.» 

وی اضافه کرد: «با وجود افزایش حدود ۵۰درصدی قیمت بنزین، طبیعتا احتمال افزایش بها وجود دارد، اما فعلا قیمت‌ها ثابت است.»  

به‌گفته الفت‌نسب یکی از مشکلاتی که تاکسیرانی‌های اینترنتی با این دستورالعمل داشتند، مساله اخذ عوارض بود به نظر می‌رسد فعلا رفع شده است و بعد از تپ‌سی و اسنپ، ماکسیم و دینگ هم قرار است به‌زودی پای میز مذاکره با شهرداری بنشینند. 

اقدام تازه شهرداری ضرر میلیاردی به شهر وارد می‌کند 

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که بهاره آروین، عضو کمیته مبارزه با فساد شورای شهر تهران به اقدام تازه شهرداری اعتراض کرد و بابت معافیت تاکسی‌های اینترنتی از پرداخت عوارض به شهردار تهران تذکر داد. 

او روز سه شنبه در صحن شورای اسلامی  شهر تهران اعلام کرد: «براساس دستورالعمل وزارت کشور اخذ ۲درصد بهای خدمات از شرکت‌های مذکور مهرماه ابلاغ شده و باید طی حداکثر یک‌ماه اجرایی می‌شد و خسارت تعلل شهرداری تهران در اجرای این دستورالعمل و عدم دریافت اطلاعات سفرها و اخذ ۲درصد بهای خدمات تا همین حالا بالغ‌بر ۱۰میلیاردتومان شده است.» 

این عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران همچنین تاکید کرده بود: «این اقدام هیچ سازگاری با اولویت‌های شورای شهر در جهت کاهش خودرومحوری و افزایش سفر با حمل‌ونقل عمومی ندارد و جای پرسش است در شرایطی که مردم هر روز در مترو و اتوبوس تحت فشار هستند چرا شهردار تهران باید به دنبال منافع شرکت‌های تاکسی اینترنتی باشد؟»

هرچند حذف عوارض تاکنون موافقان و مخالفان زیادی دارد اما به نظر تصمیم‌گیرنده نهایی درباره پرداخت یا معافیت وزارت کشور بوده و نهادهای ذی‌ربط اکنون باید دید تصمیم‌گیرنده نهایی درباره ادامه این روند چه نظری دارد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =