کارلوس‌ گون

روز پنجشنبه گون دربیانیه‌ای اعلام کرد بالاخره می‌تواند به‌صورت آزادانه با رسانه‌ها در ارتباط باشد و در ابتدای هفته آینده ناگفته‌هایی را به‌زبان خواهد آورد.

به گزارش «اخبار خودرو»، بیش از یک سال پیش بود که در خبری غافلگیرکننده خبرگزاری‌های ژاپنی از بازداشت کارلوس‌گون، مدیر ائتلاف بزرگ رنو-نیسان-میتسوبیشی در این کشور خبر دادند. این خبر ناگهانی دنیای خودروسازی را در روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ تا حد زیادی دچار آشوب کرد. پس از آن نیز خبرهای زیادی درخصوص وضعیت نامناسب نگهداری گون در یک سلول انفرادی و مجبور کردن آن به‌امضای اسنادی به‌زبان ژاپنی منتشر شد که دستگاه قضای ژاپن را مورد انتقادات گسترده قرار داد. حالا در نخستین روزهای سال جدید میلادی خبر فرار این کارآفرین ۶۵ ساله به‌کشور آبا و اجدادی‌اش یعنی لبنان و بدل شدنش به‌یک مجرم بین‌المللی منتشر شده است. 

اما این نخستین‌بار است که او پس از بازداشت ناگهانی‌اش درفرودگاه هانه‌دا درنوامبر ۲۰۱۸ این فرصت را پیدا کرده که بدون محدودیت آن‌چه را که در سر دارد، به‌زبان بیاورد و شکی نیست که او حرف‌های زیادی برای گفتن به‌رسانه‌ها دارد.

درچنین وضعیتی کل میراث گون درمخاطره قرار دارد. اینکه آیا درآینده از او به‌عنوان مدیر کارآفرینی یاد می‌شود که نیسان را از نابودی نجات داد و یکی از بزرگ‌ترین ائتلاف‌های خودرویی را به وجود آورد یا به‌یکی دیگر از مدیران رده‌بالایی بدل خواهد شد که با سوءاستفاده از منصب خود دست به‌فساد سیستماتیک زده‌اند.

روز پنجشنبه گون دربیانیه‌ای اعلام کرد بالاخره می‌تواند به‌صورت آزادانه با رسانه‌ها در ارتباط باشد و در ابتدای هفته آینده ناگفته‌هایی را به‌زبان خواهد آورد.

طبق گزارش «فایننشال‌تایمز» مقامات لبنانی یک هفته پیش از فرار گون به‌بیروت از ژاپن خواستار آزادی او شده بودند. براساس گزارش رویترز یک شرکت امنیتی خصوصی‌ کار فرار گون از ژاپن را ترتیب داده و او پس از رسیدن به‌بیروت با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان دیداری داشته است. البته دفتر عون منکر هرگونه دیدار با کارلوس گون شده است. 

درهر صورت واضح است که باید منتظر حملات شدید کارلوس گون علیه مقاماتی درفرانسه و ژاپن باشیم. براساس گزارش نشریه ژاپنی «یومینوری» قرار است هشتم ژانویه (۱۸ دی) گون دربیروت در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کند. انتظار می‌رود گون دراین کنفرانس درباره موضوعات زیر صحبت کند:

سیستم قضایی ژاپن

گون درنخستین بیانیه‌اش که پس از فرار از ژاپن آن را به رسانه‌ها ایمیل کرد، نوشت: «من از عدالت فرار نکرده‌ام. من از بی‌عدالتی و آزار سیاسی گریخته‌ام.»

این احتمال وجود دارد که ظرف هفته‌های آتی حملات جدی‌تری را از سوی گون علیه سیستم قضایی و شیوه بازجویی ژاپنی‌ها شاهد باشیم. بازداشت گون بار دیگر نگرانی‌های همیشگی درباره منصفانه بودن سیستم قضایی ژاپن را مطرح کرد که در آن دادستان‌ها می‌توانند متهمین را بدون وکلای مدافع و تا زمان پذیرش اتهامات وارده، تحت‌فشار بسیار زیادی قرار دهند.

دربیانیه‌ای که گون درتاریخ ۳۱ دسامبر منتشر کرد، سیستم قضایی ژاپن را فریب‌کار نامید و گفت حقوق اولیه انسانی‌اش از جمله فرض برائت او زیر سوال رفته است.

وکلای مدافع گون برای ماه‌های متوالی اعلام می‌کردند اتهامات وارده به‌موکل‌شان بی‌اساس و نتیجه توطئه‌ و زد و بند گسترده میان مقامات ملی‌گرای نیسان، دادستان‌های ژاپنی و دولت این کشور است. براساس گفته‌های گون، هدف از بازداشت و متهم کردن او جلوگیری از نهایی شدن ادغام نیسان و رنو بوده که به‌باور ژاپنی‌ها موجب از بین رفتن استقلال این شرکت می‌شد. 

توطئه‌ درنیسان

در آوریل گذشته گون پیش از برگزاری یک‌ کنفرانس مطبوعاتی که قرار بود درآن گفته‌های خود را به‌زبان بیاورد، بازداشت شد و تنها موفق به‌انتشار یک ویدئویی شد که درآن برخی مدیران عالی‌رتبه نیسان را متهم به‌پاپوش دوختن برای خود می‌کرد. اگرچه درویدئوی اولیه نام این مدیران آمده بود، در نسخه منتشرشده آن نام مدیرانی که به‌گفته گون او را مخالف با منافع خود می‌دیدند، حذف شده بود.

گون در ویدئوی منتشرشده می‌گفت: «من درباره اندک‌مدیرانی صحبت می‌کنم که مشخصا به‌خاطر منافع و ترس‌های خودخواهانه خود ویرانی‌های بسیاری را به‌بار آورده‌اند. اسامی‌شان را می‌خواهید؟ خودتان آن‌ها را می‌دانید.»

حالا بعید نیست گون در نخستین‌کنفرانس خبری خود این اسامی را به‌زبان آورد. گون در این ویدئو همچنین مدیریت نیسان را به‌خاطر عملکرد ضعیف این شرکت مورد انتقاد قرار داد و گفت آن‌ها ضرورت ادغام با رنو را درک نمی‌کنند. 

مقامات فرانسوی

پیش‌تر «کارول گون» همسر کارلوس گون در مصاحبه‌های متعددی حملاتی را به‌حکومت و مقامات فرانسوی وارد کرده بود که هیچ‌اقدامی را برای کمک به‌همسر او که مدیرعامل رنو و شهروند فرانسه بوده است، انجام نداده‌اند.

او درمصاحبه‌ای با «ژورنال دو دیمانش» گفت «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به‌درخواست کمک او پاسخی نداده است. او در این مصاحبه گفت: «سکوت از شانزه‌لیزه کرکننده است. فکر می‌کردم فرانسه کشوری‌ است که در آن از فرض برائت حمایت می‌شود.

همه آن‌ها فراموش کرده‌اند کارلوس برای اقتصاد فرانسه و رنو چه کرده است.»  باید منتظر ماند و دید گون درکنفرانس مطبوعاتی خود به‌چه موضوعاتی شدیدتر حمله خواهد کرد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =