صنعت خودرو

مصوبه‌ ای در هیات‌ دولت به تصویب رسیده بود که خوشبختانه شورای پول‌ و اعتبار قرار است آن را اجرایی کند و جزئیات آن را بعد از به نتیجه رسیدن رسانه‌ ای خواهیم کرد. با این حال مصوبه در جریان است و امیدواریم تا قبل از پایان سال لحاظ نقدینگی و تسهیلات به خودروسازان و قطعه‌ سازان کمک شود

هرچند طی سال‌های اخیر خودروسازان دستیابی به ارتقای استاندارد آلایندگی موتور خودروها را هدف قرار داده بودند؛ اما به‌دلیل بازگشت تحریم‌ها و مشکلات بسیار در صنعت خودرو، دستیابی به فناوری، طراحی و همچنین کالیبراسیون این خودروها با تاخیر همــراه شد. 

حالا خودروسازان اعلام کرده‌اند از این پس توانایی تولید پیشرانه متناسب با استاندارد یورو۵ را دارند؛ موضوعی که این سوال را مطرح می‌کند باتوجه به کمبود نقدینگی شدید قطعه‌سازان آیا توانایی تولید قطعات این خودروها وجود دارد و پس از تولید مشتریان این صنعت باید با چقدر افزایش قیمت خودرو روبه‌رو شوند؟ موضوعی که مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درباره آن به «دنیای‌ خودرو» توضیح می‌دهد.

 به‌عنوان سوال نخست دلیل این‌که خودروسازان دستیابی به استاندارد یورو۵ را در صنعت خودرو هدف قرار دادند، چیست؟

همواره خودروسازان به‌عنوان متهم ردیف اول موضوع آلایندگی هوا معرفی می‌شوند، با این‌حال صنعت خودرو همواره پیشران بوده و در زمینه ارتقای کیفی استاندارد آلایندگی از صنعت نفت سبقت گرفته؛ گواه این موضوع نیز همین است که صنعت نفت هنوز موفق به ارتقای کیفیت بنزین‌های تولیدی به سطح استاندارد یورو۵ نشده است.

 با ‌توجه به این‌که افزایش غلظت آلاینده‌ها در فصول سرد سال موضوع جدیدی نیست، چرا خودروســازان زودتر به فکر ارتقای پیشرانه متناسب با یورو۵ نیفتادند؟

خودروسازان فعالیت در زمینه ارتقای سطح آلایندگی موتور خودروها را آغاز کرده بودند، با این‌حال در مسیر دستیابی به فناوری، طراحی پیشرانه و همچنین کالیبراســیون خودروها به دلیل بازگشت تحریم‌ها با مشکل مواجــه شده بــودند. از همین رو، زمان دستیابی به این فناوری افزایش یافت.

از موضوع توانایی خودروسازان برای تولید خودروهای متناسب با استاندارد یورو۵ که بگذریم، این سوال مطرح می‌شود آیا قطعه‌سازان هم توانایی تولید قطعات این خودروها را دارند؟

ارتقای پیشرانه خودروها به یورو۵ قرار نیست با تغییرات عمده‌ای همراه باشد که قطعه‌سازان نتوانند از تولید قطعات آن بربیایند یا با مشکلی مواجه شوند؛ چراکه پایه تولید پیشرانه‌ها از پیش‌تر یورو۵ بوده است.  اما EMS  یعنی سیستم الکترونیکی موتور که شامل  ECU و سنسورها، انژکتورها و غیره می‌شود، تغییر یافته، بعد از این هم بحث کالیبراسیون خودرو است که اهمیت می‌یابد. 

بنابراین، تغییر عمده‌ای در سطح قطعه رخ نخواهد داد. به‌طور کلی بحث‌های نرم‌افزاری، کالیبراسیون و چند قطعه است که اصلاح می‌شود. آمادگی برای این تغییرات از قبل بوده و هست.

قطعه‌ سازان به این دلیل که تغییرات ایجادشده بسیار محدود است، به‌راحتی می‌توانند قطعات مورد نیاز خودروسازان را تامین کنند. درحال‌حاضر هم قطعاتی متناسب با استاندارد خودرو یورو۵ در حال تولید است.

 با این شرایط، خودروسازان در تامین قطعات این خودروها ازسوی قطعه‌سازان با مشکلی مواجه نخواهند شد؟

تامین قطعات به‌خوبی انجام خواهد شد. تولید انبوه خودروسازان با پیشرانه یورو۵  شروع شده و از پیشرفت مناسبی هم برخوردار است.

 فکر می‌کنید چقدر زمان نیاز است تا تمام تولیدات خودروسازان با استاندارد یورو۵ انجام شود؟

تا پیش از پایان سال ۹۹، همه محصولات ایران‌خودرو به موتور یورو۵ مجهز می‌شوند که نخستین آن‌ها موتورهای رانا و خانواده پژو۲۰۶ خواهد بود. مابقی خودروها هم تا پایان همین سال به این استاندارد مجهز خواهند شد.

با ‌توجه به این‌که ارتقا، همواره با افزایش قیمت همراه خواهد بود، فکر می‌کنید چنددرصد بر قیمت خودرو باتوجه به تغییرات ایجاد شده افزوده شود؟

برخلاف صنایع دیگر که ممکن است تغییرات در آن‌ها با افزایش قیمت همراه باشد، اما ارتقای پیشرانه این خودروها منجر به گران‌شدن خودرو نمی‌شود. فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در صحبت‌های اخیر خود بر این موضوع تاکید داشت که از محل یورو۵ افزایش قیمتی برای خودرو رخ نخواهد داد.

 در شرایط فعلی شاهدیم قطعه‌سازان با مشکلات شدید کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند. فکر می‌کنید با این وضعیت قطعه‌سازان توان تامین قطعات چه تعداد خودرو را دارند؟

باتوجه به این‌که در قیمت تمام‌شده برای قطعه‌سازان برای تولید قطعات متناسب با موتور یورو۵ تغییری ایجاد نمی‌شود، بنابراین شاهد تاثیری درزمینه تامین این قطعات هم نخواهیم بود.  

ظرفیت تولیدکنندگان در تولید قطعات یورو۴ و یورو۵ ثابت است و طی چند سال گذشته قطعه‌سازان توان تامین قطعات روزانه ۶هزار دستگاه خودرو را داشتند و همچنان  هم آن ظرفیت به‌صورت بالقوه وجود دارد.  

فقط همین بحث‌های عمومی نقدینگی و مشکلات بانکی ناشی‌از تحریم‌ وجود دارد و البته نسبت‌به سال گذشته بهبودهایی حاصل شده است. درحال‌حاضر با کاهش مشکلات این صنعت هر یک از دو خودروساز، بیش از ۲هزار دستگاه خودرو در روز تولید می‌کنند. البته برنامه‌ریزی برای تیراژ بالاتر هم انجام شده است تا بازار به آرامش برسد و بتوانیم با توجه به این شرایط تولید را ادامه دهیم.

 باتوجه به این‌که کمبود نقدینگی برای قطعه‌سازان به نظر می‌رسد به معضلی لاینحل تبدیل شده، چه سیاستی برای رفع این مشکل اتخاذ شده است؟

مصوبه‌ای در هیات‌دولت به تصویب رسیده بود که خوشبختانه شورای پول‌واعتبار قرار است آن را اجرایی کند و جزئیات آن را بعد از به نتیجه رسیدن رسانه‌ای خواهیم کرد.  با این حال مصوبه در جریان است و امیدواریم تا قبل از پایان سال از لحاظ نقدینگی و تسهیلات به خودروسازان و قطعه‌سازان کمک  شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =