جگوار XJL

ماجرای خودروهای سفارتی بسیار داغ و پرحاشیه شده است. خودروهایی که پس از گذشت چندسال خدمت در سفارتخانه‌ها مجوز اخذ پلاک‌ملی دریافت می‌کنند و با ورود به مزایده‌ها به‌دست افراد می‌رسند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، در روزهایی که ممنوعیت واردات خودرو مشکلات فراوانی را برای بسیاری از شرکت‌های واردکننده به‌وجود آورده و افراد بسیاری را از کار بی‌کار کرده است، ماجرای خودروهای سفارتی بسیار داغ و پرحاشیه شده است. خودروهایی که پس از گذشت چندسال خدمت در سفارتخانه‌ها مجوز اخذ پلاک‌ملی دریافت می‌کنند و با ورود به مزایده‌ها به‌دست افراد می‌رسند. 
پس از آن داستان پرماجرایی را در بازار خودروهای لوکس و گران‌ تجربه می‌کنند که کمتر کسی از آن‌ها با خبر می‌شود. عمدتا این خودروها به‌صورت ویژه خریدوفروش و کمتر در مکان‌های عمومی ظاهر می‌شوند. اما در این میان گاهی اوقات عکس‌هایی از این دست خودروها در فضای مجازی منتشر می‌شود که حواشی بسیاری را با خود به همراه دارند.
نخستین موضوعی که در ذهن مخاطبان پس‌از دیدن تصاویر خودروهای خاص با پلاک‌ملی شکل می‌گیرد، درخصوص نحوه واردات و اخذ پلاک ملی است. زیرا در شرایط کنونی که حتی امکان واردات خودروهای بسیار معمولی و اقتصادی به کشور وجود ندارد، چگونه یک خودرو خاص که در زمان آزاد بودن واردات هم امکان واردات رسمی‌شان وجود نداشت، توانسته است به کشور راه یابد و پس از آن پلاک ملی دریافت کند؟
به‌تازگی تصویری از یک دستگاه جگوار XJL دارای پلاک ملی توسط مخاطبان روزنامه «دنیای‌خودرو» به‌دستمان رسیده است که نشان می‌دهد این سدان لوکس بریتانیایی پس از چندسال که در خدمت یکی از سفارتخانه‌ها بوده، اکنون پلاک ملی دریافت کرده و راهی خیابان‌های کشور شده است. این موضوع نشان می‌دهد پلنگ بریتانیایی زندگی ابدی در خاک ایران را آغاز کرده و با ارزشی میلیاردی راهی  خیابان‌ها خواهد شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت پیشنهادی برای این سدان لوکس بیش‌از 6 میلیاردتومان‌ عنوان شده، این در حالی است که ارزش جهانی این خودرو حدود 75 تا 90 هزار دلار برآورد می‌شود. 
البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد خودرو موردنظر نسل قبلی XJ بوده که دیگر روی خط تولید این خودروساز بریتانیایی نیست. پس با این حساب قیمت نمونه‌های کارکرده آن در بازار جهانی بسیار پایین‌تر از مبلغ اعلام شده خواهد بود.
پیش از این خودروهای خاص و کمیاب دیگری که قبلا در اختیار سفارتخانه‌ها بوده‌اند، با دریافت پلاک ملی راهی بازار آزاد شدند و برچسب‌های قیمتی میلیاردی را ازسوی دلال‌ها و افراد سودجو دریافت کردند. این امر ‌نشان می‌دهد خریدوفروش خودروهای سفارتی برای برخی افراد به تجارتی پرسود تبدیل شده و بستری مناسب را برای کسب منفعت بیشتر ایجاد کرده است.

   نگاهی به تاریخچه جگوار XJ
XJ نام سری‌ بزرگ جگوار است که به‌عنوان لوکس‌ترین محصول انگلیسی، حتی در کشور انگلستان شناخته می‌شود. این محصول برای نخستین‌بار در سال 1968 به بازار ارائه شد. نسل اول این محصول از برند لوکس انگلیسی در سه سری تولید شد که یک نمونه آن کوپه بود و نمونه‌های دیگر آن کوپه چهار در بودند. 
این سدان لوکس تا امروز پنج نسل را به خود دیده است که طی این سال‌ها بارها مورد بازبینی قرار گرفته و در سری‌های گوناگون راهی بازار جهانی شده است. خودرو موردنظر نیز نسل چهارم سری XJ به‌شمار می‌رود که یکی از ماندگارترین نسل‌های آن نیز شناخته می‌شود.
این سدان که با دو نسخه XJ و XJL به بازار عرضه می‌شود، دارای تیپ‌بندی‌های گوناگونی است که از تیپ‌های نسخه XJL می‌توان به Portfolio ،Supercharged و XJR اشاره کرد. 
تیپ پایه و تیپ XJL Portfolio مجهز به یک موتور شش سیلندر 3لیتری هستند که قادر است 340اسب‌بخار نیرو و حدود 450نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. 
گیربکس 8سرعته اتوماتیک و دیفرانسیل عقب به‌صورت استاندارد در این خودرو ارائه می‌شوند و سیستم چهار چرخ محرک به صورت سفارشی قابل‌خریداری است.
مصرف سوخت این سدان لوکس با دیفرانسیل عقب، در سیکل ترکیبی 14.41‌لیتر برآورد شده است. تیپ XJL Portfolio به‌همراه سیستم چهارچرخ‌محرک نیز در بزرگراه 11.40 لیتر سوخت مصرف می‌کند. 
تیپ XJ Supercharged یک موتور 8 سیلندر 5لیتری در اختیار شما قرار می‌دهد که قادر است 470‌اسب‌بخار نیرو و حدود 575نیوتون‌متر گشتاور تولید کند، این در حالی است که موتور تیپ XJR می‌تواند 550 اسب‌بخار نیرو و حدود 681 نیوتون متر گشتاور تولید کند. مصرف سوخت این موتورها در سیکل ترکیبی به ترتیب عبارتند از: 15.21 و 12.44 لیتر. تیپ XJR  این سدان زیبا قادر است طی 4.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه دست پیدا کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =