بازار خودرو

برخی فعالان بازار معتقدند هفته گذشته همزمان با افزایش قیمت‌ در بازار خودروهای وارداتی، برخلاف انتظار میزان نقل‌ و انتقالات صورت‌ گرفته نیز با رشد نسبی همراه شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،با توجه به پیوستگی بازار خودروهای داخلی و وارداتی نوسان قیمت خودروهای داخلی تاثیر مستقیمی بر بهای خودروهای خارجی در بازار می‌گذارد. برخی فعالان بازار معتقدند هفته گذشته همزمان با افزایش قیمت‌ در بازار خودروهای وارداتی، برخلاف انتظار میزان نقل‌ و انتقالات صورت‌ گرفته نیز با رشد نسبی همراه شد. به گونه‌ای که در این مدت بسیاری از معاملات بازار به خودروهای خارجی اختصاص داشته که همین موضوع باعث شد کارشناسان بازار اعلام کنند که بازار خودرو از رکود خارج شده و به‌اصطلاح تکان خورده است.
از طرفی فعالیت دلال‌ها نیز دوچندان شده زیرا آنها درنظر دارند بازار برخی مدل‌های پرتقاضا را به‌صورت کاذب و غیرواقعی داغ کنند. از این‌رو شنیده می‌شود خودروهای کره‌ای اقتصادی که تا چند ماه گذشته قیمتی کمتر از نیم‌میلیارد تومان داشتند، اکنون در نزدیکی مرز یک‌میلیارد تومان قرار دارند و بار دیگر سودای شکستن رکورد در بازار آزاد را در سر می‌پرورانند. هیوندای سانتافه یکی از خودروهایی است که در حال حاضر برای نسخه‌های فول 6 رادار، قیمتی حدود 900 میلیون تومان را به خود می‌بیند. این در حالی است که هفته‌های گذشته قیمت این خودرو کمتر از 900 میلیون تومان بود. از ‌آن‌جایی که کیا سورنتو رقیبی دیرینه برای هیوندای سانتافه به‌شمار می‌رود، نوسانات قیمتی هر یک از این خودروها، تاثیر مستقیمی بر قیمت دیگری خواهد گذاشت. بر این اساس برخی کارشناسان و فعالان بازار معتقدند  افزایش یافتن قیمت سورنتو بار روانی و تاثیرگذاری در صعودی‌شدن قیمت سانتافه در بازار دارد. این در حالی است که تقاضا برای خرید این کراس‌اوور کره‌ای نیز با وجود نوسانات قیمت  همیشه وجود دارد. همچنین با رشد نرخ ارز و بی‌ثباتی بازار طی هفته گذشته، بار دیگر قیمت تویوتا راوفور مدل 2018 با افزایش چشمگیر همراه شد و رکورد بی‌سابقه‌ای از خود به‌جا گذاشت. 
اما در هفته جاری با تثبیت بازار خودرو، قیمت این کراس‌اوور ژاپنی در بازار تهران در محدوده یک میلیارد و 100 میلیون تومان آرام گرفت.
تویوتا C-HR هیبرید نیز از دیگر خودروهای وارداتی رکوردشکن محسوب می‌شود که فاصله خود را با مرز یک‌میلیارد تومان بسیار کم کرده است. این خودرو با تیپ استایل، قیمتی حدود 950 میلیون تومان دارد که به عقیده بسیاری از فعالان بازار، پرداخت چنین مبلغی در شرایط کنونی برای خرید این خودرو چندان منطقی به‌شمار نمی‌رود. 
البته به نظر می‌رسد این افزایش قیمت تنها مختص تویوتا C-HR هیبرید نبوده و دیگر هیبریدهای موجود در بازار نیز از این رویه پیروی کرده‌اند. به‌عنوان مثال لکسوس NX300h هفت کلید مدل 2017 با قیمت تقریبی یک میلیارد و 600 میلیون تومانی در بازار ارزش‌گذاری شده است. همچنین هیوندای سوناتا هیبرید تیپ +GLS با بهای 820 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. این در حالی است که رقیب هموطنش یعنی کیا اپتیما هیبرید که تعداد بسیار محدودی از آن به تازگی مجوز اخذ پلاک ملی دریافت کرده است، قیمتی حدود 890 میلیون تومان دارد که به عقیده فروشندگان خودرو در بازار، علت این اختلاف قیمت، پایین بودن تیراژ عرضه به بازار است.
در انتها نیز محصولات رنو در بازار با افزایش نسبی قیمت تثبیت شدند که بر این اساس بهای معاملاتی رنو کولئوس مدل 2018 حدود 930میلیون‌تومان و رنو تلیسمان مدل 2018 حدود 770میلیون‌تومان تخمین زده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =