نیسان

بر اساس گزارش «فایننشال‌تایمز» که به‌نقل‌ قول‌های منابع آگاه تکیه دارد، نیسان درحال برنامه‌ریزی برای جدایی احتمالی از رنو فرانسه است.

به گزارش «اخبار خودرو»،بر اساس گزارش «فایننشال‌تایمز» که به‌نقل‌ قول‌های منابع آگاه تکیه دارد، نیسان درحال برنامه‌ریزی برای جدایی احتمالی از رنو فرانسه است. براساس آنچه تاکنون منتشر شده است، این برنامه شامل جدایی بخش مهندسی و تولید نیسان از شریک فرانسوی‌اش و همچنین اعمال تغییراتی درهیات‌مدیره نیسان می‌شود. 

  بررسی امکان جدایی 
براساس گزارش این نشریه از زمان فرار کارلوس گون، رئیس سابق هیات‌مدیره نیسان که به‌اتهام تخلفات مالی یک‌سال در بازداشت به‌سر می‌برد، این شرکت بر شتاب برنامه‌های خود برای جدا شدن از رنو افزوده است. نشریه «بلومبرگ» نیز گزارش داده مدیران ارشد نیسان با وجود نگرانی‌ها درخصوص از بین رفتن روابط این شرکت با شریک قدیمی خود درفرانسه، امکان جدایی از رنو را مورد بررسی قرار داده‌اند. براساس اظهارات یک منبع آگاه به‌بلومبرگ، از سال گذشته نیسان همواره مشغول بررسی مزایا و معایب برهم زدن ائتلاف خصوصا درزمینه مهندسی و فناوری‌های مشترک با رنو بوده است. این بررسی‌ها همگی پیش از فرار گون از ژاپن درهفته‌های اخیر انجام گرفته و براساس اظهارات این منبع همگی درسطح مقدماتی بودند و درنتیجه هیچ‌تصمیم قطعی‌ای دراین‌زمینه اتخاذ نشده است. با توجه به‌اینکه رنو بزرگ‌ترین سهامدار نیسان به‌شمار می‌رود و طرف فرانسوی ائتلاف درتلاش دائمی برای بهبود روابط خود با همتای ژاپنی است، معلوم نیست این جدایی احتمالی چگونه صورت خواهد گرفت. 

 پروژه‌های مشترک
به‌باور کارشناسان کلید بقای این همکاری می‌تواند احیای برنامه‌های مختلف برای انجام پروژه‌های صنعتی گوناگون باشد که به‌گفته منابع آگاه از زمان رویارویی دوشرکت با بحرانی که پس از بازداشت کارلوس گون به‌وجود آمده است، متوقف شده‌اند. براساس اظهارات منابع آگاه، دوشرکت درتلاش برای رسیدن به‌راه‌حل‌هایی برای مشکلاتی هستند که شراکت طولانی‌مدت و دیرپای آنان را فراگرفته و قصد انجام پروژه‌های صنعتی مشترک را دارند. یکی از کارمندان ارشد سابق رنو دراین‌باره گفته است: «مشکل به‌امروز برمی‌گردد که ما نمی‌توانیم چشم‌انداز مشخص و باثبات یا هدفی خاص را دراین همکاری مشاهده کنیم.» در دوران گون پیشرفت‌هایی دراین‌زمینه صورت گرفت که قرار است درسال ۲۰۲۰ به‌ثمر بنشیند. خودرو کراس‌اوور الکتریکی نیسان که براساس مدل کانسپت آریا ساخته شده، نخستین‌خودرویی خواهد بود که روی پلت‌فرم الکتریکی جدید و مشترک دو شرکت سوار خواهد بود و درسال ۲۰۲۱ نیز قرار است رنو خودرویی را با این سازه به‌بازار بفرستد. ژان دومینیک‌سنار هنگامی که به‌جای گون بر کرسی رئیس هیات‌مدیره رنو تکیه زد، شک و تردید‌هایی را درباره دوام مشارکت با نیسان مطرح کرد. درماه نوامبر نیز سنار در یک مصاحبه رادیویی به‌رنو و نیسان تنها چندماه فرصت داد تا اتحاد و پیوستگی خود را ترمیم کنند. او دراین مصاحبه با یکی از شبکه‌های داخلی فرانسه گفته بود: «اگر درسال ۲۰۲۰ به‌یک توافق جامع و درست درباره ائتلاف دست پیدا نکنیم، نتیجه‌گیری خواهم کرد که تیم‌های من شکست خورده‌اند.» طبق گزارش‌ بلومبرگ قرار است سنار ظرف هفته‌های آینده پروژه‌های مشترک متعددی را برای ائتلاف رنو و نیسان اعلام کند. 
  نقاب مضحک
اما براساس اظهارات منابع آگاه نزدیک به‌نیسان، حتی در دوران کارلوس‌گون نیز برخی مهندسان این شرکت از فشار و تاکید گون برای ترکیب کردن مهندسی و تولید دوطرف خرسند نبودند. 
درسال ۱۹۹۹ گون موفق شد نیسان را از ورطه نابودی نجات دهد و از آن زمان درمقام رئیس هردو شرکت ائتلاف میان رنو و نیسان را حفظ کند. بازداشت ناگهانی و غافلگیر‌کننده او درتوکیو درنوامبر ۲۰۱۸ دوخودروساز را به‌جدایی نزدیک کرد و از آن زمان بحث‌هایی درباره از بین رفتن ائتلاف شنیده می‌شود. گون درکنفرانس مطبوعاتی خود درهفته‌ گذشته در بیروت گفت: «چیزی که امروز می‌بینیم، نقابی مضحک از یک ائتلاف است که به‌وضوح با افرادی که درآن عضویت دارند، به‌جایی نخواهد رسید.» به‌گفته منابع آگاه شراکت نیسان با رنو به‌نقطه‌ای بحرانی رسیده که درآن بسیاری از مدیران ارشد نیسان، طرف فرانسوی ائتلاف را به‌عنوان مانعی برای پیشرفت شرکت خود می‌بینند. 
براساس گزارش فایننشال‌تایمز درصورت جدایی کامل نیسان و رنو از یکدیگر، این احتمال وجود دارد که هردو طرف شرکای جدیدی را جایگزین کنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =