گران‌ترین دودرهای بازار ایران به انتخاب «دنیای ‌خودرو»

در این مطلب پنج خودرو کوپه‌ اسپرت و عملکردی را که باتوجه به تعدادشان از محبوبیت و جایگاه بی‌بدیل در بازار برخوردارند، مورد بررسی قرار داده‌ایم. 

طراحی منحصربه‌فرد، استایل فوق‌جذاب و پرفورمنس بالا، کوپه‌ها را به یکی از خاص‌ترین خودروهای هر بازار بدل کرده است. کوپه‌ها نیز مانند دیگر کلاس‌ها میان رده و اقتصادی نیز دارند، اما تکنولوژی و کیفیت ساخت بالا و دقیق، پیشرانه‌های قدرتمند و به‌کارگیری فناوری‌های جدید، دسته‌ای لوکس و گران از این دودرهای جذاب را ایجاد کرده تا در رده‌ای برابر با سدان‌های فوق‌لوکس قرار بگیرند.

البته خودروهایی مانند مرسدس‌بنز  SLS AMG، بنتلی کانتیننتال GT و فراری italiaی۴۵۸ که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند، جزو بی‌نظیر و کمیاب‌ترین دودرهای بازار ایران شناخته می‌شوند و رده قیمتی بیش‌از ۶میلیارد تومان را به خود اختصاص می‌دهند.

بر این اساس در این مطلب پنج خودرو کوپه‌ اسپرت و عملکردی را که باتوجه به تعدادشان از محبوبیت و جایگاه بی‌بدیل در بازار برخوردارند، مورد بررسی قرار داده‌ایم. 

«i۸»؛ابرهیبرید باواریایی ...۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان 

کمپانی ب‌ام‌و با طراحی و تولید i۸ به بخش سوپراسپرت‌های پرفورمنسی وارد شد. این خودرو کوپه که در سال ۲۰۱۳ در موتورشو بین‌المللی آلمان به نمایش درآمد، فلسفه و زبان جدید طراحی این خودروساز باواریایی را نشان می‌داد.

این خودرو کوپه جدید ب‌ام‌و که حدود چهارسال است به کشور وارد شده، باتوجه به استایل بسیار جذاب و هوشمندانه‌اش در میان اسپرت‌دوستان جایگاه خاصی را به‌دست آورد. 

درواقع i۸ یک ابرهیبرید در قالب خودرویی با تعداد بالا بوده و تکنولوژی ساخت آن تحسین برانگیز است. زیرا داراری یک موتور سه سیلندر به حجم ۱.۵لیتری موسوم به B۳۸A مجهز به فناوری تویین پاور توربو است که حداکثر ۲۳۱ اسب‌بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون‌متر گشتاور را تولید می‌کند تا در کنار یک موتورالکتریکی ۱۳۱اسب‌بخاری و ۲۴۹ نیوتون‌متری، این کوپه جذاب هیبرید باواریایی به یک سوپراسپرت جسور بدل شود و در مجموع ۳۶۲اسب‌بخار قدرت و ۵۶۹نیوتون‌متر گشتاور خروجی داشته باشد. 

گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی و اسپرت وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد زیرا در ۴.۲ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰کیلومتر برساعت می‌رسد. ساختار موتور میانی، قرارگیری موتورالکتریکی در محور جلو، بهره‌گیری از آلومینیوم در ساختار شاسی و همچنین استفاده از فیبرکربن، i۸ را به یکی از سریع‌ترین کوپه‌های عملکردی تبدیل کرده است. از آنجا که این خودرو هیبرید، اسپرت به نظر می‌رسد، بنابراین سیستم‌های الکترونیکی هوشمند در آن نصب شده‌اند تا رفاه سرنشینان را بهبود بخشند. 

ازجمله آنها باید به نمایشگر ۸.۸اینچی میان داشبورد، صندلی‌های اسپرت نسل جدید جلو به همراه گرم‌کن، روکش چرمی صندلی‌ها، چراغ‌های تطبیقی با LED، سیستم پایش نقاط کور به همراه شناسایی عابرپیاده، سیستم صوتی هارمن‌کاردون، وضعیت رانندگی اکوپرو، کامفورت(راحتی)، اسپرت و اسپرت‌پلاس، سیستم کنترل کشش دینامیکی، کنترل پایداری الکترونیکی، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ۶ایربگ و سیستم کنترل فعال صدا برای داشتن کابین آرام اشاره کرد. البته باتوجه به خاص بودن و تعداد محدود این خودرو، مدل ۲۰۱۶ آن سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است. 

«SL۵۰۰ » ؛ ستاره پرفروغ  اشتوتگارتی ... ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون  تومان

به جرأت می‌توان گفت یکی از بی‌نظیرترین کوپه‌های موجود در بازار کشور مرسدس‌بنز SL۵۰۰ است. به‌کارگیری المان‌ها با توجه به زبان جدید طراحی مرسدس‌بنز از جمله استفاده از خطوط تیز و برجسته استایلی تهاجمی برای این خودرو ایجاد  کرده البته پوزه کشیده و گرافیک خاص چراغ‌ها نیز چهره‌ای مرموز و خشن به ارمغان آورده است. 

پیشرانه قدرتمند، هندلینگ عالی، رانندگی متفاوت و پایداری بالا باعث می‌شود تا این خودرو کوپه پرفورمنسی مرسدس را در سطح بالاتری از رقبا قرار بدهد. موتور هشت‌سیلندر وی‌شکل به حجم دقیق ۴۶۶۳سی‌سی و اصلاحاتی در بخش محفظه احتراق و تایمینگ سوپاپ‌ها حداکثر توان را به ۴۳۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور را به ۷۰۰‌نیوتون‌متر رسانده تا با گیربکس ۷سرعته اتوماتیک قدرت را به محورعقب انتقال داده تا در ۴.۵ثانیه شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر را فراهم کند. 

فضای داخلی به لطف استفاده از چرم باکیفیت، قطعات آلومینیومی و غربیلک فرمان اسپرت AMG و دسته‌دنده اسپرت، پدال‌های شیفتر پشت فرمان و دریچه‌های کروی‌شکل سیستم تهویه مطبوع هیجان رانندگی را دوچندان می‌کند. به‌رغم اینکه SL۵۰۰ جزو دودرهای پرفورمنسی و اسپرت است، سیستم کمکی فعال رانندگی، سیستم تعلیق تطبیقی، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، سیستم افزایش ایمنی عابرپیاده و سیستم صوتی COMAND تعبیه شده است. 

یکی از ویژگی‌های خاص SL۵۰۰ ترمزهای با مواد اولیه سرامیک بوده که قدرت و عملکرد ترمزگیری را بهبود می‌بخشد و در کنار سیستم تعلیق تطبیقی سواری باکیفیت و دلچسبی در اختیار سرنشینان می‌گذارد. از آنجا که SL۵۰۰ تنها در تعداد محدود وارد کشور شده و با در نظر گرفتن پیشرانه قدرتمند و تکنولوژی ساخت بالای این کوپه باعملکرد بالا، بهانه‌ای است قیمت آن پایدار نباشد و در بازه قیمتی ۳میلیارد و ۳۰۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون قرار بگیرد. 

«گرن‌ کبریو»؛ نیزه‌دار خاص ایتالیایی ... ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون

مازراتی را باید به طراحی و تولید خودروها اسپرت مزین‌شده با ویژگی‌های لوکس تعریف کرد. البته تکنولوژی ساخت محصولات این برند اسپرت‌ساز ایتالیایی در انحصار کمپانی فراری بوده و این راز موفقیت مازراتی تا امروز است.

در میان خودروهای دودر به اصطلاح روباز یا همان کبریولت، گرن‌کبریو از جایگاه بسیار بالا و خاص‌تری برخوردار بوده و نسبت‌به رقیب سرسخت آلمانی خود یعنی ۹۱۱ از استایل کشیده‌تری بهره می‌گیرد زیرا با خطوط مواج روی بدنه و حجم‌های خاص، کاراکتری اسپرت و موقر را به‌وجود آورده است. شاید این مدل یکی از مناسب‌ترین کبریولت‌های ایران باشد، چراکه فاصله محوری بیشتر فضای کم برای سرنشینان عقب را برطرف کرده و یکی از سوپراسپرت‌های دو در لوکس با ظرفیت چهار سرنشین است.

ازآنجاکه نسخه MC از محصولات مازراتی به معنای خودرو اسپرت‌تر و عملکردی است، در نسخه MC مدل گرن‌کبریو شاهد ورودی‌های هوا درون‌سپر و حجیم شدن استایل بدنه به واسطه حجم خاص روی گلگیرها هستیم. ازسوی‌دیگر پیشرانه هشت‌سیلندر وی‌شکل به حجم ۴.۷لیتری اتمسفریک با ۳۲سوپاپ قدرتی برابر ۴۶۰اسب‌بخار و ۵۲۰نیوتون‌متر گشتاور خروجی دارد تا با گیربکس ۶سرعته از حالت ایستاده و توقف کامل در ۵ثانیه به ۱۰۰کیلومتر برساعت برسد.

لیست بلندی از آپشن‌های روز و سیستم‌های الکترونیکی، به‌گونه‌ای بوده تا در این زمینه مانند یک سدان لوکس باشد. مازراتی گرن‌کبریو MC حدود ۳میلیارد و ۶۰۰ میلیون بوده که قیمت به‌دلیل سوءاستفاده از این برند لوکس ایتالیایی قیمت این خودرو تا ۳میلیاردو ۹۰۰میلیون‌تومان نیز رسیده است. 
 

«۴C»؛ رادیکالی از فراری ... یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان 

ازآنجاکه هر کمپانی نسخه پرفورمنسی و اسپرت از محصولاتش را به بازار عرضه می‌کند، کمپانی آلفارومئو در نسخه Launch Edition   با نصب بادی کیت‌آیرودینامیکی و تغییراتی در بخش سیستم تعلیق بهترین سوپراسپرت خیابانی را به جهان معرفی کرده است.

موتور چهارسیلندر خطی ۱.۷لیتری مجهزبه توربوهای اصلاح‌شده کمپانی فراری، تغییرات اساسی در بخش اتاق احتراق و زمان پاشش و تایمینگ سوپاپ‌ها ۲۴۰اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰نیوتون‌متر گشتاور را با گیربکس ۶سرعته دوکلاچه به محور عقب انتقال می‌دهد تا لذت رانندگی با خودرو دیفرانسیل عقب را داشته باشید و حرکت نمایشی دریفت را برای اسپرت‌دوستان نیز تسهیل بخشد. 

به‌عبارت‌دیگر تجمیع استفاده از قطعات کربن و فیبرکربنی در ساختار شاسی و کابین وزن را تا حد چشمگیری کاهش داده تا در کنار پیشرانه کم حجم اما پرتوان، شاهد سوپراسپرتی با عملکرد بالا باشیم.

بر این اساس سیستم‌های رفاهی به‌روز در این خودرو استفاده نشده است و مهندسان آلفا تحت سرپرستی مهندسان فراری در بخش فنی متمزکر شده‌اند. این نسخه از ۴C شاید به تعداد انگشتان دو دست وارد کشور شده و پلاک ملی دریافت کرده‌اند تا با قیمت یک‌میلیاردی و ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیون تومانی خود جزو خاص‌ترین دو درهای ایران باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =