نشست بررسی استاندارد یورو ۵ و همچنین تولید EMS در یک قطعه‌سازی عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو ايران

هرگونه خطای احتمالی در EMS های داخلی با به‌ روزرسانی نرم‌ افزار در نمایندگی‌ های پس از فروش رفع خواهد شد

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته نشست بررسی استاندارد یورو ۵ و همچنین تولید EMS در یک قطعه‌سازی عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران برگزار شد. طی این مراسم مدیران تحقیق و توسعه، مهندسی و بازرگانی این قطعه‌سازی از داخلی‌سازی ۸۰درصدی نرم‌افزار و صددرصدی سخت‌افزار EMS گروه خودروهای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ مطابق با استانداردهای بین‌المللی یورو۵ خبر دادند؛ سیستمی که ضمن کنترل مصرف سوخت سبب به حداقل رساندن آلایندگی ناشی‌از حرکت خودرو و بازدهی حداکثری موتور می‌شود.

این سیستم که در گذشته از طریق واردات تامین می‌شد، در صورت مواجهه با خطا مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد می‌کرد. حبیب هاشمی‌فرد، مدیر مهندسی این گروه صنعتی در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌ خودرو» درخصوص رفع چنین خطاهایی که اغلب با تعویض قطعاتی همچون سنسورها بروز می‌کردند، گفت: «سیستم مدیریت موتور بسیار پیچیده است و این احتمال وجود دارد با تغییر در مشخصات الکتریکی یا مکانیکی هر یک از سنسورها چراغ چک برای راننده روشن شود، برای رفع این مشکل نمایندگی‌های پس از فروش با بارگیری نرم‌افزار به‌روزرسانی‌شده ECU، این خطاها را درکوتاه‌ترین زمان ممکن رفع می‌کنند؛ کاری که در گذشته یا امکان‌پذیر نبود یا به کندی توسط دیگر تامین‌کننده‌ها انجام می‌شد.»

امین الله کرمان‌پور، مدیر تحقیق و توسعه

سرمایه‌گذاری ۱۵میلیون‌یورویی برای داخلی‌سازی EMS 

مجموعه متعددی از قطعات خودرو  را که شامل قطعات ریخته‌گری، آلومینیوم و آهن است، تولید می‌کنیم. مجموعه‌سازی این قطعات و تحویل آن‌ها به مجموعه‌هایی همچون شاسی خودروهای مختلف، تولید مجموعه تجهیزات و سامانه دوگانه‌سوز خودروهای داخلی و همچنین تامین مجموعه کامل EMS (سیستم مدیریت کنترل موتور) ازجمله اقداماتی است که این گروه صنعتی برای خط تولید خودروسازان بر عهده دارد.

در سال ۸۲ که با سیاست خودروسازان برای دوگانه‌سوز کردن خودروها وارد مرحله جدیدی شدیم، به‌دلیل نبود دانش فنی برای طراحی و تولید سیستم‌های مورد نیاز خودروهای دوگانه‌سوز اقدام به تاسیس شرکتی در یکی از کشورهای اروپایی کردیم که نتیجه آن کسب این علوم از شرکت‌های اروپایی و اعمال آن‌ها در داخل بود.

در کنار این اقدامات با توسعه گسترش صنعت الکترونیک خودرو، به بحث تامین کیت‌های الکترونیکی خودروهای گازسوز ورود کردیم و منجر به طراحی سیستم مدیریت مصرف سوخت موتورهای درون‌سوز یا مجموعه‌ای شد که به آن EMS یا ECU گفته می‌شود. مطالعات اولیه این طرح از سال ۸۵ آغاز و بعد از یک وقفه در سال ۸۸ از اواخر سال ۸۹ مجددا با ساختار تجاری و جدید شروع شد.

بعد از سه‌سال این طرح با سرمایه‌گذاری ۱۵میلیون‌یورویی و همکاری چندصد هزار مهندس در سال ۹۴ به مرحله تولید رسید و محصولات آن به‌صورت مستقیم در خط تولید گروه ایران‌خودرو مورد استفاده قرار گرفت. البته این مجموعه از سال ۹۵ به بعد حدود چهار پروژه دیگر را هم به سرانجام رساند و آخرین طرحی که انجام داده و توسط ایران‌خودرو هم مورداستفاده قرار گرفته، ارتقای سطح استاندارد آلایندگی از یورو چهار به یورو ۵ است که چند هفته گذشته توسط ایران‌خودرو رونمایی شد.

مجموعه فعالیت‌های طراحی و توسعه و انجام کالیبراسیون و تست‌های تاییدیه محصول EMS منطبق بر استاندارد یورو پنج نیز در داخل انجام شده است.

نکته حائز اهمیت در انجام تمام این فعالیت‌ها آن است که همگی با ‌انتقال دانش فنی از خارج به کشور و ایجاد بستر برای نوآوری انجام شده است. از همین رو، تمام دانش‌فنی و مالکیت معنوی این سبد کالا متعلق به قطعه‌ساز داخلی است و این دانش نیز در اختیار مهندس‌هایی قرار دارد که در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند و هرگونه تغییر یا درخواست جدید خودروسازان را به‌سادگی می‌توانند به مرحله اجرا در بیاورند.

حبیب هاشمی‌فرد، مدیر مهندسی

داخلی‌سازی صد درصدی سخت افزار EMS

سیستم مدیریت موتور ۱۶ قطعه دارد که مهمترین آن ECU یا کامپیوتر موتور و سیستم ضدسرقت است که ایموبیلایزر نام دارد. خوشبختانه موفق شدیم با تلاش متخصص‌های داخلی، جوانان نخبه و همکاری با دانشگاه‌های مختلف،‌ قسمت بزرگی از طراحی ECU را داخلی‌سازی کنیم، به‌طوری‌که در سال ۹۸ نسل چهارم ECU بالای ۸۰درصد داخلی‌سازی شده است. 

در این رابطه، نکته حائز اهمیت این است که ECU را خودمان با همکاری شرکت‌های معتبر اروپایی طراحی کردیم و رقیبی برای شرکت‌های بوش، ولئو و زیمنس است. ECU تولیدشده در داخل، نمونه کپی‌شده نیست، بنابراین هر تغییری را بخواهیم روی آن اعمال کنیم توسط متخصصان داخلی خودمان اعمال خواهیم کرد و نیاز به اجازه گرفتن از شرکت خاصی نیست. 

برای این کار نیز از سال ۹۵ به بعد شروع به داخلی‌سازی فرایند طراحی و تولید کردیم و موفق به انجام کارهای مختلفی را انجام شدیم. برای نمونه ECU سه بخش مشخص سخت‌افزار، ‌نرم‌افزار و کالیبراسیون دارد که طراحی سخت‌افزار آن را به‌صورت صد درصدی داخلی‌سازی کردیم. همچنین در بخش کالیبراسیون که نیاز به دانش بسیار بالای نرم‌افزاری، موتوری و خودرویی داشت نیز موفق به داخلی‌سازی صد درصد شدیم. 

علاوه بر این موارد درحال‌حاضر پروژه‌های مختلف را در ایران ازجمله کالیبراسیون موتور و کالیبراسیون خودرو را با همراهی نیروهای متخصص ایرانی انجام می‌دهیم. در کنار این اقدامات، اکنون داخلی‌سازی طراحی نرم افزار نیز به بیش از ۸۰درصد رسیده است که طبق برنامه‌ای که داریم تا پایان سال ۹۹ این ۲۰درصد را هم تکمیل خواهیم کرد.

درخصوص پروژه‌هایی که به‌تازگی در دوران تحریم انجام داده‌ایم نیز یکی از مهم‌ترین طرح‌های اجراشده پروژه ارتقا سیستم EMS از یورو۴ به یورو۵ است که توانستیم به عنوان اولین و تنها شرکت تولیدکننده EMS خودروهای گروه پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ را به استاندارد یورو پنج ارتقا دهیم. 

 برای انجام این کار نیز ۲میلیون دلار سرمایه‌گذاری شد. البته تمام ECU‌های تولید این شرکت قابلیت ارتقا به استاندارد یورو۵ را دارند. استاندارد یورو۵ دو وظیفه دارد که شامل کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی می‌شود. 

طبق استاندارد کاهش مصرف سوخت در خودروهای گروه ۲۰۶ حدود ۸درصد و کاهش مصرف سوخت آن نیز به‌طور میانگین ۳۰درصد است. پروژه بعدی نیز طرح کروزکنترل است که به‌عنوان سامانه تثبیت سرعت خودرو شناخته می‌شود، هدف آن نیز ایجاد راحتی برای راننده و کاهش مصرف سوخت است. 

دو خودرو ایران‌خودرو که شامل دنا و پژو۲۰۷ می‌شود، مجهز به این سامانه بودند اما در زمان تحریم به این علت که تامین‌کننده‌ها نتوانستند ECUهایی را که قادر به این سیستم باشد، وارد کشور کنند این خودروها دیگر با سامانه کروزکنترل تولید نشدند. 

از همین رو، پروژه‌ای تعریف شد که توانستیم در ۹ ماه و با سرمایه‌گذاری ۱.۲میلیارد تومانی و با استفاده از تجربه مهندسان داخلی این سامانه را با برنامه‌ریزی و گسترش توابع آن و صحه‌گذاری توسط مهندسان ایران‌خودرو به‌طور کامل داخلی‌سازی کنیم. 

درحال‌حاضر قادر به تحویل سامانه کروزکنترل برای ۲۰۷ هستیم. پروژه بعدی هم که در دست داریم طراحی ECU و EMS موتور ملی برای سه خودرو سمند، دنا و دنا پلاس هست که تا الان ۸۵درصد پیشرفت داشته است و تا خرداد ۹۹ تحویل به خودروساز خواهد شد. 

این امر در دو فاز برای موتور ملی تک‌سوز بنزینی و برای موتور دوگانه‌سوز یا بنزینی-گازسوز انجام خواهد شد. 

امید یادگاری، مدیر بازرگانی

ظرفیت تامین ۳۰درصدی؛ نیاز خط تولید ایران خودرو 

همان‌طور که گفته شد حدود ۵ سال است که بحث تامین سیستم EMS را شروع کردیم. تولید انبوه این سیستم از بهمن ۹۴ آغاز شد. در این سال از مجموع ۶۵۱هزار دستگاه تولید شده توسط گروه ایران‌خودرو توانستیم EMS ۲۰هزار دستگاه خودرو را تامین کنیم که حدود ۳ درصد از تولیدات کل این خودروساز بوده، این تامین قطعات برای موتور TU۵ پژو۲۰۶ صندوق‌دار انجام شده است. 

همچنین از سال ۹۶، تامین این قطعه روی موتور دوم TU۳ پژو ۲۰۶ هاچ‌بک شروع کردیم که در پایان این سال با ۵.۵درصد از تولیدات ایران‌خودرو نزدیک به ۴۰هزار دستگاه از EMS این خودروساز را تامین کردیم. در سال ۹۷ نیز با وجود کاهش تولیدات ایران‌خودرو به دلیل تحریم بی‌سابقه صنعت قطعه کشور، توانستیم به رشد قابل‌توجهی در تولیداتمان برسیم و EMS نزدیک به ۵۳هزار دستگاه را تامین کردیم و سهم‌مان از تولیدات ایران‌خودرو را به حدود ۱۳درصد رساندیم که نشان‌دهنده ظرفیت بالای شرکت است. 

تمام این موفقیت‌ها، نتیجه این است که از سال‌ها قبل با پیش‌بینی تحریم‌ها و ایجاد مشکلات بسیاری در صنعت قطعه برنامه‌ریزی کردیم و توانستیم ظرفیت بیشتری را از ایران‌خودرو برای تولید بگیریم.

در سال ۹۸ با توجه به کاهش تیراژ شدید مجموعه صنعت خودرو در کشور باز هم توانستیم سهم خود در تولید را تا ۱۴.۵ درصد افزایش دهیم. البته اگر تولید ادامه می‌یافت، سهم بیشتری می‌گرفتیم. به‌تازگی هم با توجه به این‌که تولید ایران‌خودرو حدود ۲ تا ۲.۵ برابر افزایش یافته است، امکان افزایش تولید را داریم. البته تمام این فعالیت‌ها زمانی انجام شده است که مشکلات بسیاری ازجمله کمبود نقدینگی از ابتدای سال ۹۸ بر صنعت قطعه سایه انداخت و باعث شد خیلی از سازنده‌ها با مشکل تامین نقدینگی مجبور به تعطیلی خطوط و حتی تعدیل نیرو شوند.

ما هم از این موضوع مستثنی نبودیم، اما خوشبختانه طی چندماه اخیر به‌خصوص یک‌ماه گذشته با افزایش تولید این مشکلات را کاهش دادیم و نیروهای بسیاری را دوباره به‌کار برگردانیم. اکنون هم باتوجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال۹۸ بتوانیم حدود ۱۶ درصد نیاز ایران خودرو در سیستم EMS را تامین کنیم. البته در حال حاضر EMS دو موتور را تامین خواهیم کرد و با اضافه‌شدن خودروهای جدید احتمالا سهم ما بیشتر خواهد شد.

اکنون آمادگی این را داریم که تا ۳۰‌درصد تولید ایران‌خودرو را بر عهده بگیریم. البته این امر مستلزم حمایت و دریافت تسهیلات موردنیاز است؛ موضوعی که با توجه به استقبال گروه ایران‌خودرو به نظر می‌رسد در مسیر تحقق است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =