روغن پایه

توقف ۱۵ روزه عرضه روغن‌ پایه در بورس،‌ قیمت ماده‌ اولیه تولید روغن‌ موتور را تا ۱۵ درصد افزایش داد. 

به‌گزارش « دنیای‌ خودرو» ‌افزایش ناگهانی قیمت روغن‌ پایه تولید داخل از یک‌سو و عدم‌توازن بین عرضه و تقاضای این محصول، ادامه رقابت تولیدکنندگان بخش‌خصوصی با پالایشگاه‌داران تولیدکننده روغن‌موتور را سخت کرده است. تا جایی‌که تنها در یک مورد،‌ توقف ۱۵ روزه عرضه روغن‌پایه دربورس قیمت هرلیتر از آن را تا ۱۵ درصد افزایـــش داده است.

بررسی داده‌های آماری درسایت بورس کالای ایران حکایت از تقاضای یک‌هزار و ۶۱۰ تنی برای روغن‌پایه «SN۵۰۰» و عرضه ۵۰۶ تنی آن دارد. اما با یک توقف ۱۵ روزه میزان تقضا از سوی تولیدکنندگان بخش‌خصوصی روغن‌موتور از ۲۷۶ تن به سه‌هزار و ۴۵۰ تن افزایش یافته و ‌این درحالی‌است ‌که میزان عرضه همان ۵۰۶ تن باقی مانده است. 

همین امر باعث شده قیمت هرکیلو روغن‌پایه درروز بیست‌ و چهارم ماه جاری از پنج‌هزار و ۸۵۰ تومان به‌شش‌هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یابد و البته بخش عمده‌ای از خریداران با دست خالی به‌ کارخانه‌ های خود بازگردند.

 اگرچه عرضه روغن‌پایه چهارروز بعد نیز دربورس انجام شد، ولی بازهم عدم‌توازن بین حجم عرضه و تقاضا قیمت‌ها را همچنان در اوج نگه داشت. تا جایی‌که روغن‌ پایه «SN۵۰۰» در بیست‌ و هشتمین روز از دی‌ماه با حداکثر قیمت شش‌هزار و ۴۰۰ تومان به‌فروش رسید؛ ولی میزان عرضه ۵۰۶ تنی نتوانست کفاف درخواست یک‌هزار و ۱۰۴تنی را بدهد.

همین اتفاق برای روغن‌ پایه «SN۱۵۰» نیز درحال رخ دادن است و از نهم دی‌ماه تا به‌امروز این روغن‌پایه در بازار عرضه نشده و مشخص نیست با حجم بالای نیازی که طی این مدت ایجاد شده است، با شروع عرضه باید منتظر چه‌واکنش قیمتی بود.

اگرچه تحلیل‌گران بازار براین باورند که توقف دوهفته‌ای عرضه روغن‌ پایه در بورس باعث رقم خوردن این اتفاق و بالارفتن قیمت‌ ها شده است؛ اما به‌ نظر می‌ رسد پالایشگاه‌ داران با درپیش گرفتن روند منظم عرضه روغن‌پایه دربورس سعی در اصلاح قیمت‌ها دارند. 

اقدامی که می‌تواند چراغ نزدیک به ۲۰۰ شرکت بخش‌خصوصی تولیدکننده روغن‌موتور با بیش از ۱۰هزار کارگر را روشن نگه دارد و از بیکاری کارگران و تعدیل نیرو در این شرکت‌ها جلوگیری کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =