بازار خودرو

این روزها باتوجه به شرایط کلی اقتصادی و اجتماعی کشور، بازار خودرو نیز با چالش‌های شدیدی روبه‌رو است‌، حال در این میان این سوال برای مردم ایجاد می‌شود آیا خودرو گران خواهد شد یا ارزان؟

به گزارش «اخبار خودرو»، بسیاری هنوز هم نتوانسته‌ اند شوک قیمتی اخیر را  درک کنند و دل به امید کاهش قیمت‌ها دارند و عده‌ای دیگر گمان می‌کنند آنچه گران شد، دیگر ارزان نمی‌شود! اما واقعیت این است قیمت خودرو در بازار و شرایط فعلی ایران با پارامترهای گوناگونی در ارتباط است‌ که ازجمله‌آن‌ ها دلایل روانی و اقتصادی مهم‌ترین تاثیر را دارند.

با آغاز تحریم‌های ظالمانه آمریکا  و درپی‌آن جنگ اقتصادی و سیاسی، شرایط روانی ناپایداری در بازارهای کشور ایجاد شده  و هر روز پیش‌بینی‌ها و سیگنال‌های جهانی و داخلی بر بازار مصرف کشور و ذهن مصرف‌کنندگان تاثیر زیادی می‌گذارد.

در کنار این عوامل روانی،  واقعیات اقتصادی تحت‌تاثیر تحریم‌ها و مشکلات داخلی باعث شد قیمت‌ها  جهش بی‌سابقه‌ای را تجربه کنند. از‌ سوی‌ دیگر، دلالان و سرمایه‌های سرگردان یکباره به بازار خودرو حمله‌ ور شدند  و عاملی دیگر برای افزایش  قیمت پدید آمد  تا بازار خودرو کشور با یک شوک بی‌سابقه روبه‌رو شود.

سوالی که ابتدا به ذهن بسیاری خطور کرد این بود که با این قیمت‌ها چه کسی توان خرید دارد؟  یا بازار به  کدام سمت می‌رود؟ این بازار پر هیاهو در عمل به سمت‌و‌سوهای گوناگونی رفت که البته بی‌ثباتی آن برای عده کمی پر‌منفعت و برای  بسیاری پر‌ضرر بود.

با این حال به‌دلیل سیگنال‌ها و وضع قوانین، بازار گاهی به سمت رکود مطلق و گاهی رونق نسبی حرکت کرد  تا بتواند  خود را از مرگ نجات دهد. 

البته مشکلات با گذشت زمان افزایش می‌یابد، ازیک‌سو افزایش فشارهای جهانی‌، سرازیر شدن پول‌های سرگردان به بازار  و از سوی دیگر رشد هزینه‌های تولید ‌و ‌حمل‌و‌نقل و جهش یکباره ارز نیمایی نشان از این دارد بازار خودرو به‌سمت کاهش قیمت‌ها  حرکت نخواهد کرد. اما آنچه دوباره تصمیم‌گیری را برای خریداران دشوار می‌کند، شرایط اقتصادی پیش‌رو است که  بسیاری را به خرید تشویق و برخی را نیز از خرید منصرف می‌کند.

با این‌ حال بازار از هم‌اکنون سیگنال‌هایی را مبنی‌بر افزایش قیمت‌ها ارسال می‌کند، به‌عنوان‌مثال خودروسازان مدام اعلام می‌کنند به‌دنبال رشد هزینه‌ها به‌دلیل  افزایش نرخ دلار و بالارفتن هزینه‌های داخلی و بیرونی، شرایط موجود آنها را در فشار بی‌سابقه‌ای قرار داده است و دراین شرایط تنها راه بقای آنها افزایش قیمت‌هاست.

بنابراین شاید در آینده نه‌چندان دور با‌توجه به فشارهای جهانی، مشکلات داخلی صنعت و بازار شب عید در کنار سیگنال‌های مختلف، مشتریان به‌سمت بازار هجوم بیاورند، آن‌هم برای خودروهایی که موجود هستند‌، براین اساس، تحویل کوتاه‌مدت دارند و دارای تسهیلات ویژه فروش هستند.

 باتوجه به محدودیت عرضه برخی خودروها که شرایط کیفی و خدمات فروش بهتری دارند، قطعا تقاضای بالاتری پدید می‌آید و قیمت‌ها در بازار باز هم تغییر خواهد کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمسی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    3 3
    قیمت ها دست مافیای خودرو که با ایران خودرو وسایپا همکاری می کنند هستش

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =