ایران‌ خودرو و سایپا

اما نکته مشترک صورت‌های مالی این دو خودروساز افزایش درآمدهای آن‌ها طی ۹ماه از سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده است. این مورد هم از یک‌سو ناشی از افزایش قیمت خودرو در بهمن‌ماه سال گذشته و از سوی‌ دیگر حاصل رشد تولید، فروش و عرضه آن‌ هاست

به گزارش «اخبار خودرو»، گزارش ۹ماهه دو خودروساز بزرگ جاده‌مخصوص در حالی منتشر شده است که درمجموع این دو شرکت به‌واسطه قیمت‌گذاری دستوری، افزایش هزینه‌های تولید ازجمله قیمت مواداولیه و قطعات اعم‌از داخلی و خارجی، قطع همکاری شرکای خارجی، توقف تولید بسیاری از محصولات مشترک و... زیانی ۱۱هزار و ۲۴۷میلیارد تومانی را تجربه کرده‌اند. بخشی از این مشکلات به‌دلیل بازگشت تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز رقم خورد و برخی دیگر نیز حاصل خودتحریمی‌ها و دخالت‌های بالادستی بوده که موجب شده است در پایان آذرماه سال جاری زیان خالص ایران‌خودرویی‌ها به ۷هزارو۹۹۴ میلیارد تومان و زیان شرکت سایپا به ۳هزاو۲۵۳ میلیارد تومان برسد.

افزایش درآمدهای غول‌های جاده مخصوص

اما نکته مشترک صورت‌های مالی این دو خودروساز افزایش درآمدهای آن‌ها طی ۹ماه از سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده است. این مورد از یک‌سو ناشی‌از افزایش قیمت خودرو در بهمن‌ماه سال گذشته است که در صورت‌های مالی سال ۹۸ ایران‌خودرو و سایپا به‌خوبی خود را نشان داده و ازسوی‌دیگر حاصل رشد تولید، فروش و عرضه آن‌هاست.

درآمد سایپایی‌ها با رشد ۵۶ درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته به ۱۰هزارو۵۴۶ میلیارد تومان رسیده و ایران‌خودرویی‌ها نیز با رشد ۴۵درصدی به ۲۲هزار میلیارد تومان درآمد دست پیدا کرده‌اند. 

بهای تمام‌شده؛ همچنان رو به افزایش

بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی این دو خودروساز نیز به همان نسبت افزایش درآمدها افزایش داشته، این درحالی است که میزان تولید نیز نسبت‌ به سال گذشته افت داشته است. بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی شرکت سایپا بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی شرکت ایران‌خودرو نیز ۲۵هزار میلیارد تومان بوده است.

میزان تولید خودروسازان طبق صورت‌های مالی

طبق صورت‌های مالی شرکت‌ ایران‌خودرو، این شرکت در۹ماه سال جاری در مجموع ۲۶۰هزار و ۵۳۴ دستگاه انواع خودروهای سواری را تولید کرده که سهم حدود ۵۰درصدی از کل بازار خودروهای سواری را به دست آورده، این در شرایطی است که ایران‌خودرویی‌ها در مدت مشابه سال گذشته با تولید ۳۰۳هزار دستگاه خودرو سواری، سهم ۴۳درصدی از بازار خودروهای سواری داشته‌اند. در مجموع تولید کل بازار خودروهای سواری با کاهش ۲۶درصدی مواجه شده و تولید ایران‌خودرو هم ۱۴درصد در این بخش کاهش داشته است.

همچنین طبق صورت‌های مالی شرکت سایپا این شرکت در مجموع ۲۹۹هزار و ۳۹۱ دستگاه انواع خودرو را تولید کرده است. از این رقم سهم تولید خودروهای سواری این شرکت ۲۷۴هزار و ۶۴۱ دستگاه خودرو بوده است. به این ترتیب، شرکت سایپا در پایان آذرماه سال جاری بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای سواری در کشور بوده و سهمی حدود ۵۱درصد از بازار را به خود اختصاص داده است.

میزان تولید ایران‌خودرویی‌ ها به تفکیک خودروها

طبق برنامه تولید ایران‌خودرویی‌ها امسال قرار بر این بوده است شرکت در حدود ۳۸۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند. ایران‌خودرویی‌ها طی ۶ماه نخست امسال، به‌طور متوسط ماهانه ۲۵هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این رقم از نیمه دوم به‌شدت افزایش پیدا کرده و طی سه ماه از پاییز این شرکت به ترتیب ۲۴، ۳۷ و ۴۸ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است.

ادامه این روند طی سه‌ماه پایانی سال می‌تواند برنامه اصلاحی شرکت را پوشش دهد. طی ۹ماه، در مجموع ۵۶هزار دستگاه خودرو پژوپارس در این شرکت تولید شده است که نشان از تحقق ۷۳درصدی برنامه‌های ایران‌خودرو دارد.

همچنین از ۸۲ هزار دستگاه پژو۴۰۵ پیش‌بینی‌شده، ۶۱هزار دستگاه تولید شده است. علاوه بر این، ایران‌خودرویی‌ها طی ۹ماه از سال جاری، ۶۵هزار دستگاه خودرو ۲۰۶ و ۲۰۷، ۵هزار دستگاه رانا، ۳۶هزار دستگاه خودرو انواع سمند، ۲۰هزار دستگاه دنا، ۲هزار دسنگاه وانت آریسان، یک‌هزار دستگاه تندر، ۴هزار دستگاه هایما (برنامه ایران‌خودرو تولید ۹هزار دستگاه هایما در سال ۹۸ است)، ۱۲۰دستگاه سوزوکی (۱۲۰ دستگاه سوزوکی پیش‌بینی شده تولید شده است) و ۲هزار دستگاه خودرو دانگ‌فنگ تولید کرده است.

درمجموع این شرکت تا پایان آذرماه سال جاری ۶۸درصد از برنامه‌ اصلاحی خود را محقق کرده است.

میزان تولید ایران‌ خودرویی‌ ها به تفکیک خودروها

برای سایپایی‌ها خانواده پراید همچنان پرفروش‌ترین محصول این شرکت است. این محصول، سهمی ۴۶ درصدی از مجموع تولیدات شرکت سایپا به خود اختصاص داده است. درمجموع، ۱۴۰هزار دستگاه خودرو پراید طی سال جاری در سایپا تولید شده است.

همچنین خانواده تیبا نیز سهمی ۱۹درصدی از تولیدات سایپا داشت و این شرکت ۵۷هزار دستگاه خودرو تیبا طی ۹ ماه از سال جاری تولید کرده است. همچنین تولید محصول ساینا در سایپا به ۳۹هزار دستگاه خودرو رسیده که سهم ۱۳درصدی از کل تولید را داشته است.

همچنین سایپایی‌ها با تولید ۲۴هزار دستگاه خودرو کوییک، ۳هزار دستگاه سراتو، ۴۲۳ دستگاه آریو، ۹۵۵ دستگاه تندر۹۰، یک‌هزار و ۹۵۶ دستگاه ساندرو، ۱۸۹ دستگاه انواع برلیانس، حدود ۵هزار دستگاه چانگان و بیش از ۲۵هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری سبک و سنگین درمجموع بیش از ۲۹۹هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. البته سایپایی‌ها برای سال آینده بسیاری از این محصولات را تولید نخواهند کرد و گفته می‌شود چند محصول ازجمله خودرو رهام به سبد محصولات این شرکت اضافه خواهد شد.

افت ۷۰درصدی تولید خودروسازان بخش خصوصی

همچنین طی ۹ماه از سال جاری سایر شرکت‌ های خودروسازی چیزی حدود ۲۹هزار دستگاه انواع خودرو را تولید کرده‌اند که در مقایسه با ۹ماه ابتدایی سال گذشته شاهد افت ۷۰درصدی تولیدات شرکت‌های خصوصی سبک و سنگین در کشورمان هستیم. شرکت‌های بخش خصوصی طی ۹ماه از سال ۹۷، درمجموع حدود ۹۷هزار دستگاه خودرو تولید کرده بودند.

همچنین در بخش واردات نیز کاهش ۸۷ درصدی را شاهد بوده‌ایم. درمجموع حدود ۱۸۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده که البته این رقم مربوط به خودروهایی است که از قبل در انبارهای گمرک موجود بوده است و طی سال‌ جاری ترخیص شده‌اند. چرا که طی ۹ماه از سال ۹۷ در مجموع حدود ۱۴هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =