بیمه‌

براساس اعلام بیمه‌ مرکزی جمهوری‌ اسلامی‌ ایران، هرسال طبق صورت‌ های مالی حسابرسی‌ شده سال گذشته شرکت‌ های بیمه‌ ای، نسبت توانگری شرکت‌ ها اعلام می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، درزمان خرید پوشش‌ های بیمه‌ ای، از جمله بیمه‌ های خودرو (شخص‌ ثالث و بدنه) باید فاکتورهای مهمی درنظر گرفته شود تا هنگام دریافت خسارت، بیمه‌گر با کمترین مشکلات مواجه باشد. یکی از مهم‌ترین موضوعات درانتخاب شرکت‌ بیمه‌، توانگری مالی این شرکت‌ هاست که هرساله براساس آماری از سوی بیمه‌ مرکزی اعلام می‌شود.

دراین آمارها توانگری شرکت‌های بیمه‌ای درسطوح یک تا پنج دسته‌بندی می‌شود که سطح یک بالاترین میزان از توانگری و سطح پنج کمترین توانگری شرکت را نشان می‌دهد. این درحالی‌است که در کنار سطح توانگری شرکت‌ های بیمه‌ای، فاکتورهای دیگری چون میزان تخفیف روی انواع بیمه‌ها، تعداد کارگزاری‌ها و خدمات سیار پرداخت خسارت و مواردی از این دست می‌توانند روی انتخاب شرکت‌ بیمه‌ای تاثیرگذار باشند.

کدام بیمه‌ ها درسطح یک قرار دارند؟

براساس اعلام بیمه‌مرکزی جمهوری‌اسلامی‌ایران، هرسال طبق صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سال گذشته شرکت‌های بیمه‌ای، نسبت توانگری شرکت‌ها اعلام می‌شود. براساس آنچه در آذرماه سال جاری از سوی این سازمان اعلام شد، شرکت‌های بیمه آسیا، دانا، البرز، پارسیان، ملت، سامان، نوین، پاسارگاد، کارآفرین، میهن، کوثر، بیمه ما، سرمد، تعاون، اتکایی ایرانیان، حکمت صبا، تجارت نو، زندگی خاورمیانه، امید، ایران معین، آسماری و اتکایی امین درسطح یک «توانگری» قرار گرفته‌اند.

براین اساس این بیمه‌ها هنگام پرداخت خسارت توانایی بیشتری درمقایسه با سایر بیمه‌های کشور دارند. آنچه عملکرد این شرکت‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، عددی است که از سوی بیمه‌مرکزی به‌عنوان نسبت توانگری اعلام می‌شود. دراین میان بیشترین رقم به‌ترتیب مربوط به‌بیمه زندگی خاورمیانه با عدد ۲۶۶۵، اتکایی امین با نسبت ۱۰۱۷، اتکایی ایرانیان با نسبت ۷۹۱، حکمت صبا با نسبت ۴۰۵ و تجارت نو با نسبت ۳۰۰ است. 

بیمه‌ های سطح یک با نسبت توانگری کمتر از ۲۰۰

این درحالی‌است که سایر بیمه‌ها برخلاف انتظار گرچه درسطح یک قرار دارند، اما نسبت توانگری آن‌ها به‌کمتر از ۲۰۰ می‌رسد. بیمه ملت با نسبت ۱۹۴، بیمه ما با نسبت ۱۷۴ و بیمه پاسارگاد با نسبت ۱۵۷ دراین بخش قرار گرفته‌اند. کمترین نسبت دراین بخش مربوط به‌بیمه میهن با نسبت توانگری ۱۰۱ است. بعد از آن نیز بیمه امید با نسبت ۱۰۶، سامان با نسبت ۱۱۵، کارآفرین با نسبت ۱۱۷، پارسیان با نسبت ۱۲۰ و کوثر با نسبت ۱۲۶ قرار گرفته‌اند. 

پنج بیمه درسطح ۲ توانگری

در آمار اعلام‌شده از سوی بیمه‌مرکزی هیچ‌یک از شرکت‌های بیمه‌ای درسطح ۳، ۴ و ۵ قرار نگرفته‌اند؛ اما سطح ۲ شامل شرکت‌های ایران، رازی، سینا، دی و آرمان می‌شود. این شرکت‌ها درسال ۹۸ (براساس صورت‌حساب مالی ۹۷) از نسبت توانگری کمتر از ۱۰۰ بهره‌مند شده‌اند.

به‌این ترتیب بیمه رازی با نسبت ۷۱، بیمه سینا با نسبت ۹۰، بیمه آرمان با نسبت ۷۱ و بیمه دی با نسبت ۸۱ در این جدول قرار گرفته‌اند. این درحالی‌است که بیمه ایران به‌عنوان بزرگترین بیمه دولتی کشور، درسطح ۲ توانگری با نسبت ۷۱ قرار گرفته است که این بیمه را در رده بیمه‌های رازی و آرمان قرار می‌دهد.  

افت ۱۰۰ رقمی پاسارگاد در سطح توانگری

با نگاهی به‌آمار منتشرشده، باید درنظر گرفت برخی بیمه‌ها از سال ۹۱ تا ۹۸ با افت در نسبت توانگری و برخی دیگر با افزایش دراین سطح روبه‌رو بوده‌اند. بیمه ایران دراین سال‌ها با افت ۲۶عددی در این نسبت مواجه شده و از عدد ۹۷ درسال ۹۱ به‌عدد ۷۱ در ۹۸ رسیده است. بیمه البرز از عدد ۱۵۹ در سال ۹۱ به‌عدد ۱۲۲ درسال ۹۸ رسیده است. بیمه پاسارگاد نیز جزو بیمه‌های خصوصی است که درسال‌های اخیر درکنار فراز و نشیب بسیاری که داشته با افت حدود ۱۰۰ رقمی درنسبت توانگری مواجه شده است.

نسبت توانگری این بیمه از ۲۵۱ درسال ۹۱ به‌رقم ۱۵۷ درسال ۹۸ رسیده است. کارآفرین، دی، میهن و کوثر نیز در این چندسال با افت مواجه بوده‌اند و به‌ترتیب از نسبت توانگری ۱۲۰، ۱۰۲، ۱۶۷ و ۵۰۱ درسال ۹۱ به‌اعداد ۹۰، ۸۱، ۱۰۱ و ۱۲۶ دست یافته‌اند. درادامه نیز شرکت‌های آرمان، ما، تعاون، اتکایی ایرانیان، امید، ایران معین، آسماری، و اتکایی امین نیز با افت در نسبت توانگری مواجه شده‌اند.

افزایش سطح توانگری؛ تنها در ۶ شرکت بیمه‌ای

در این میان تنها شش‌شرکت بیمه توانسته‌اند با افزایش سطح توانگری دراین مدت مواجه شوند که شامل بیمه‌ نوین، سامان، پارسیان، معلم، دانا و آسیا می‌شود. بیمه نوین در این سال‌ها از نسبت توانگری ۸۶ به ۱۳۷ رسیده است. این درحالی است که شرکت سامان نیز از رقم ۱۰۸ به ۱۱۵ دست یافته است. درادامه چهار شرکت پارسیان، معلم، دانا و آسیا نیز به ترتیب از نسبت توانگری ۶۷، ۳۵، ۶۳ و ۵۵ درسال ۹۱ به‌عدد ۱۲۰، ۷۷، ۱۲۱ و ۱۴۵ رسیده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =