خودروهای برقی

کم‌ رونق بودن بازار خودروهای برقی تنها محدود به‌ایالات‌متحده نیست. سال گذشته فروش خودروهایی مجهز به‌پیشرانه‌های مختلف متکی بر انرژی‌های جدید درچین که عمدتا برقی هستند با چهاردرصد کاهش به ۱.۲ میلیون‌دستگاه رسید.

به گزارش «اخبار خودرو»، خودروسازان درپی خواست قانون‌گذاران مبنی‌ بر تولید خودروهای پاک و بدون‌ آلایندگی با صرف میلیاردها دلار روی توسعه و ساخت خودروهای برقی درتلاشند تا به‌چنین هدفی دست پیدا کنند. فورد می‌گوید یک‌سوم محصولاتش تا سال ۲۰۳۰ الکتریکی خواهد بود. فولکس‌واگن به‌دنبال این است تا دوسال آینده سالانه یک‌ میلیون‌ دستگاه خودرو برقی به‌فروش برساند. ولوو نیز اعلام کرده تا سال ۲۰۲۵ نیمی از محصولاتش برقی خواهند بود.

تا پایان سال جاری میلادی نیز اکثر خودروسازان بزرگ جهان دست‌کم یک دستگاه مدل برقی را عرضه می‌کنند. اما خریداران چطور؟ این‌طور که به‌ نظر می‌رسد هنوز خریداران، خصوصا خریداران آمریکایی با این جریان همسو نشده‌اند. 

نگرانی‌ هایی برای خودروسازان  

به‌گزارش موسسه «ادموندز» به‌رغم آنکه درسال گذشته دربازار آمریکا ۴۵ مدل تمام‌الکتریکی و پلاگین-هیبرید جدید به‌بازار معرفی شد، تنها ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو سواری پلاگین-هیبرید به‌فروش رسید که این مقدار ۶.۸ درصد کمتر از فروش ۳۴۹ هزار دستگاهی این خودروها درسال ۲۰۱۸ بود.

این میزان تنها دودرصد از فروش ۱۷ میلیونی خودرو را دربازار ایالات‌متحده درسال ۲۰۱۹ تشکیل می‌دهد. گرچه هنوز آمار فروش ایالت کالیفرنیا اعلام نشده است؛ اما در سه‌چهارماهه نخست سال ۲۰۱۹، مجموع ۱۱۲ هزار و ۹۶۱ دستگاه خودرو برقی به‌فروش رسید که تنها ۵.۶ درصد بیشتر از میزان فروخته‌شده درسال قبل بود.

به‌گفته مارک‌ویکفیلد که اداره واحد خودرویی موسسه مشاوره «آلیکس‌پارتنرز» را برعهده دارد «تعداد مدل‌هایی که با باتری کار می‌کنند نسبت به‌سال قبل بیش از دو برابر شده؛ اما فروش خودروهای برقی چندان تفاوتی نداشته و این موضوع نگران‌کننده‌ای است.»

نگران‌کننده از این جهت که درحالی‌که خودروسازان بالاخره درباره خودروهای برقی رویکردی جدی اتخاذ کرده و مدل‌های الکتریکی جدیدی را در همه بخش‌های بازار عرضه می‌کنند، هنوز مشتریان همراه و همساز آن‌ها نشده‌اند. این موضوع صدها میلیارد پول سرمایه‌گذاری‌شده را به‌خطر می‌اندازد. 

دلایلی برای عدم‌ همسو شدن مشتریان

اما چرا این عدم‌هماهنگی وجود دارد؟ به‌گفته اریک‌ایبارا، تحلیل‌گر بازار درموسسه مالی «کلی‌بلک‌بوک» خودروسازان در سراسر جهان درتلاش برای یافتن پاسخ این سوال هستند.

برای این پرسش‌ پاسخ‌ های مختلفی وجود دارد:

نگرانی درباره گستره قابل پیمایش: خودروهای تمام‌برقی عموما با یک‌بار شارژ چیزی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مایل (۳۲۱ تا ۴۸۲ کیلومتر) را پشت‌سر می‌گذارند؛ اما ایستگاه‌های شارژ نسبتا نایاب و اندک هستند.

خودروهای پلاگین-هیبرید که درکنار موتور برقی خود دارای موتوری بنزین‌سوز هستند، برای کاستن از این نگرانی عرضه می‌شوند. اما عرضه دومنبع انرژی همزمان گران‌قیمت است و مدل‌های پلاگین-هیبرید نیز فروش خوبی ندارند. 

قیمت: خودروهای برقی هزاران‌دلار گران‌تر از مدل‌های متعارف و معمولی هستند و بسیاری از کشورها از جمله ایالات‌متحده درحال حذف یارانه‌های مربوط به‌خرید خودروهای برقی هستند و این موضوع وضعیت را برای این خودروها بدتر خواهد کرد. 

ظاهر: تسلا توانسته یک برند موفق درزمینه آموزش سبک زندگی با خودروهای برقی باشد؛ اما سایر خودروسازان همچنان درگیر این موضوع هستند که آیا خریداران خواهان نسخه‌های الکتریکی از طراحی‌های استاندارد هستند یا چیزی کاملا جدید می‌خواهند. 

قیمت ثابت بنزین: سال‌های زیادی است که در کشورهایی مانند آمریکا قیمت بنزین نسبتا ثابت مانده و این امر باعث شده مشتریان خودروهای بنزین‌سوز ضمن صرفه‌جویی روزانه، چندان راغب به‌خرید خودروهای برقی نباشند. 

وضعیت در سایر بازارها 

کم‌ رونق بودن بازار خودروهای برقی تنها محدود به‌ایالات‌متحده نیست. سال گذشته فروش خودروهایی مجهز به‌پیشرانه‌های مختلف متکی بر انرژی‌های جدید درچین که عمدتا برقی هستند با چهاردرصد کاهش به ۱.۲ میلیون‌دستگاه رسید. (این میزان کمتر از افت کلی بازار خودرو چین بود که با ۸.۲ درصد به ۲۵.۸میلیون دستگاه رسید.) 

کارشناسان افت فروش خودروهای برقی در این بازار را عمدتا ناشی از ‌کاهش یارانه‌های پرداختی دولت چین به‌خریداران خودروهای برقی می‌دانند که از ژوئن قبل آغاز شد. البته هنوز آمار نهایی فروش خودرو در بازار اروپا اعلام نشده اما انتظار می‌رود فروش خودروهای برقی دراین ناحیه نیز مایوس‌کننده باشد. 

به‌باور ویکتورایرل از موسسه تحقیقاتی «ای‌وی‌والیومز» که در سوئد به‌کار تحقیق دربازار مشغول است، با توجه به‌عملی شدن قوانین سخت‌گیرانه و اعلام جریمه‌های سنگین برای خودروسازانی که به‌دانش لازم برای خودروهای پاک دست پیدا نکنند، ‌انتظار می‌رود اوضاع فــــــروش خودروهای برقی بهتر شود. 

باتوجه به‌اینکه خودروسازان ارقام بسیار بالایی را روی خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، همچنان از دستیابی به‌بازاری مطلوب بی‌نصیب هستند؛ هرچند به‌نظر می‌رسد فاکتورهای موجود در بازار درحال تغییر هستند و با ارزان‌تر شدن خودروهای برقی، وضع قوانین محدودیت‌آور، گران شدن سوخت‌های فسیلی و از همه مهم‌تر بالا رفتن سطح آگاهی مردم درخصوص خسارت‌های ناشـــــــی از استفاده از سوخت‌های فسیلی می‌توان انتظار گرم شدن بازار خـــودروهای برقی را در آینده داشت. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

آخرین اخبار