دونالد ترامپ

دونالد ترامپ در مصاحبه خود با شبکه سی‌ ان‌ بی‌سی درباره تصمیم اروپایی‌ ها در خصوص رسیدن به یک توافق تجاری اظهار خوش‌ بینی کرد و گفت:‌ «آن‌ ها چاره‌ ای غیر از این ندارند».

به گزارش «اخبار خودرو»، روز چهارشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا باری دیگر سران اتحادیه اروپا را به وضع تعرفه‌های سنگین روی واردات خودروهای تولیدی در این منطقه تهدید کرد. این بار دونالد ترامپ به سران اتحادیه اروپا گفت که اگر با آمریکا به یک توافق تجاری نرسند با منتظر وضع تعرفه‌های سنگین‌تر باشند. چندی پیش نیز توافق هسته‌ای کشورهای اروپایی به یکی از بهانه‌های ترامپ برای افزایش تعرفه بدل شده بود.

تهدید تکراری

ترامپ پیش‌تر نیز با هدف رسیدن به وضعیت بهتر در روابط تجاری بین اروپا و آمریکا تهدید‌های مشابهی را در خصوص افزایش تعرفه و عوارض مطرح کرده اما تاکنون چندین بار این تصمیم خود را به تعویق انداخته است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با جو کرنن گزارشگر شبکه سی‌ان‌بی‌سی که در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئيس صورت گرفت گفت: «من با رئیس جدید کمیسیون اروپا دیدار کردم که آدم فوق‌العاده‌ای است و با او گفت‌وگوی خوبی داشتم. اما به او گفتم ببین اگر ما چیزی گیرمان نیاید من مجبور می‌شوم که دست به کار شوم و منظورم از این وضع تعرفه‌های بسیار بالا روی ماشین‌ها و سایر چیزهایی است که آن‌ها تولید می‌کنند و وارد کشور ما می‌شود».

با پایان سال ۲۰۱۹ اورسولا واندر لین وزیر دفاع سابق آلمان جانشین ژان کلود یونکر رئیس پیشین اتحادیه اروپا شد و بدین ترتیب به نخستین زنی بدل شد که چنین پستی را عهده‌دار می‌شود.

امیدواری صنایع برای رسیدن به توافق

مایک منلی رئیس لابی صنعت خودروسازی اروپا (ACEA) و مدیرعامل فیات کرایسلر پس از اظهارات ترامپ گفت صنایع و کسب و کارها به این نیاز دارند و همواره امید داشته‌اند که از مواجهه و در افتادن با ترامپ پرهیز شود.

منلی در یک رویداد صنعت خودروسازی که در بروکسل برگزار می‌شد گفت: «به نظرم اگر سوابق دونالد ترامپ را در نظر بگیریم به نتایجی جدی دست پیدا می‌کنیم. اگر طرف‌های درگیر در مذاکرات مربوطه رویکردی جدی داشته باشند دست‌یابی به یک نتیجه دوستانه ممکن خواهد بود.»

او همچنین افزود: «بالا بردن نرخ تعرفه‌ها به نفع هیچ‌کس نخواهد بود».

ایالات متحده همچنین تهدید کرده که تعرفه‌های وارداتی روی کالاهای تولید فرانسه، از کیف‌دستی تا نوشیدنی را به میزان ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داد زیرا این کشور مالیاتی را روی خدمات دیجیتال اعمال می‌کند که به گفته مقامات واشنگتن می‌تواند به کمپانی‌های آمریکایی فعال در زمینه فناوری آسیب جدی برساند.

دونالد ترامپ در مصاحبه خود با شبکه سی‌ان‌بی‌سی درباره تصمیم اروپایی‌ها در خصوص رسیدن به یک توافق تجاری اظهار خوش‌بینی کرد و گفت:‌ «آن‌ها چاره‌ای غیر از این ندارند».

او همچنین در مصاحبه دیگری که در داووس با شبکه فاکس داشت اعلام کرد که تعرفه‌های مربوط به واردات خودروهای تولیدی اتحادیه اروپا می‌تواند تا ۲۵ درصد افزایش پیداکند.

ترامپ به ماریا بارتیرومو خبرنگار فاکس گفت: «در نهایت همه چیز بسیار ساده است زیرا اگر نتوانیم با اروپایی‌های به توافقی برسیم تعرفه واردات خودروهایشان را ۲۵ درصد افزایش خواهیم داد.»

ایالات متحده در ماه میلادی جاری موفق شد به فاز نخست توافق تجاری خود با چین دست پیدا کند و بدین ترتیب تا حدی از نگرانی‌های موجود درباره وضعیت بحرانی اخیر اقتصاد جهانی بکاهد.

توافق با بریتانیا

دونالد ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد که آمریکا پس از این به دنبال یک معاهده تجاری با بریتانیا باشد به سی‌ان‌بی‌سی پاسخ داد که او آماده عقد یک پیمان تجاری با بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا است.

او در ادامه گفت: «من و بوریس دوستان خوبی هستیم و او می‌خواهد ما یک توافق تجاری داشته باشیم و چنین چیزی از نظر من شدنی است».

بریتانیا قرار است تا پایان ماه ژانویه (۱۱ بهمن) بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود و بوریس جانسون نخست وزیر این کشور گفته که یکی از اصلی‌ترین مزایای خروج از این اتحادیه امکان رسیدن به توافق‌های تجاری منحصر به این کشور است که این شامل رسیدن به توافق با ایالات متحده نیز می‌شود.

ترامپ در ادامه به خبرنگار سی‌ ان‌ بی‌سی گفت: «ما گفت‌ و گو ها را آغاز کرده‌ ایم و همین حالا مذاکراتی با بریتانیا داشته‌ایم».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =