پژو

نمایندگی‌های فروش پژو توسط این شرکت وادار شده‌اند که نسخه‌های الکتریکی این شرکت را در ویترین‌ها و مرکزهای فروشگاه‌های خود قرار دهند. نماینده‌های فروش نیز آموزش دیده‌اند تا خریداران را با توجه به هزینه کلی مالکیت به خرید نسخه‌های تمام الکتریکی یا پلاگین هیبرید مدل‌های این برند کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، خودروسازان اروپایی در تلاشند تا در سال جاری گذار به سوی رانشگرهای الکتریکی را به سرانجام برسانند. اما سوالی که همچنان به قوت خود باقی مانده این است که آیا خریداران نیز هماهنگ با این گذار گام برخواهند داشت؟ ریسک‌ بسیار زیادی در این خصوص  وجود دارد: اگر خودروسازان نتوانند میزان آلایندگی دی اکسید کربن ناوگان خود را به کمتر از میزان مشخص شده توسط اتحادیه اروپا یعنی ۹۵ گرم در هر کیلومتر برسانند، با جریمه‌هایی روبه‌رو می‌شوند که می‌تواند در مجموع تا میلیاردها یورو برسد.

این که آیا این اتفاق بیافتد یا نه تا حد زیادی به خریدارانی باز می‌گردد که تاکنون استقبال چندان گرمی از رانشگرهای پاک نشان نداده‌اند که شامل مدل‌های هیبرید متوسط تا پلاگین هیبریدها و تمام الکتریکی‌ها می‌شود. بسیاری از خریداران علیرغم عرضه مدل‌های الکتریکی مختلف همچنان هنگام خرید رانشگرهای دیزلی و بنزین‌سوز متعارف را ترجیح می‌دهند. 

تلاش پژو

در پژو که بزرگترین برند گروه PSA و اهرم اقتصادی آن به شماره می‌رود نشانه‌های اولیه دست‌کم براساس آمار عملکرد این برند در اروپا که ۴۰ درصد کل فروش آن را تشکیل می‌دهند، خوش‌بینانه به نظر می‌رسند.

پژو با در نظر گرفتن هدف ۹۳ گرم در هر کیلومتر در حال عرضه کردن نسخه الکتریکی‌شده پرطرفدارترین مدل‌هایش است که این با عرضه نسخه‌های الکتریکی هاچ‌بک کوچک ۲۰۸ و شاسی‌بلند جمع‌وجور ۲۰۰۸ آغاز شد و در ادامه رانشگرهای هیبریدی شاسی‌بلند جمع‌وجور ۳۰۰۸ (مدل‌های دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل) و نسخه‌های پلاگین هیبرید ۵۰۸ (دو مدل فست‌بک چهار-در و استیشن واگن) را نیز دربرگرفت. 

نقش سایر برندهای PSA

این واضح است که هیچ ضمانتی وجود ندارد که گروه PSA فرانسه در مجموع با تمام برندهایش بتواند به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند. برندهای این گروه فرانسوی محاسبه اهداف مورد نظر خود را در میزان آلایندگی به صورت جمعی محاسبه می‌کند و در نتیجه با وجود این‌که خط تولید پژو در سطحی گسترده الکتریکی‌شده برندهایی مانند سیتروئن با تنها یک مدل پلاگین هیبرید و اوپل با یک مدل الکتریکی و یک مدل پلاگین هیبرید می‌توانند میانگین آلایندگی را تا سطح نامطلوبی افزایش دهند.

اخیرا بنووا پیکانده، رئیس فروش خودروهای جدید در فرانسه که بزرگترین بازار فرانسه به شمار می‌رود در رویدادی در اسپانیا اعلام کرد که ۱۵ درصد از سفارش‌های مشتریان برای مدل ۲۰۸ از آغاز ماه ژانویه برای نسخه الکتریکی آن بوده است. این در حالی است که رقم پیش‌سفارش‌ها نزد نمایندگی‌های فروش برای این نسخه ۲۷ درصد بوده است. هرچند ممکن است تمام این پیش‌سفارش‌ها به خرید نیانجامند زیرا بسیاری از خریداران نهایی کردن پیش‌سفارش‌های خود را به تست خودروها منوط می‌کنند. 

آموزش نمایندگی‌ های فروش

نمایندگی‌های فروش پژو توسط این شرکت وادار شده‌اند که نسخه‌های الکتریکی این شرکت را در ویترین‌ها و مرکزهای فروشگاه‌های خود قرار دهند. نماینده‌های فروش نیز آموزش دیده‌اند تا خریداران را با توجه به هزینه کلی مالکیت به خرید نسخه‌های تمام الکتریکی یا پلاگین هیبرید مدل‌های این برند کنند.

برای به دست آوردن هزینه‌های کلی مالکیت ارقام مربوط به خرید اولیه یا قیمت لیزینگ آن را به همراه مخارج مربوط به تعمیر، ثبت و سوخت با هم جمع و میانگین آن‌ها برای مدت عمر مفید خودرو محاسبه می‌شود.

ارقام مربوط به سفارش‌های مدل‌های الکتریکی پژو با رقم‌های مورد نظر ژان فیلیپ ایمپارتو که اکتبر گذشته در مصاحبه‌ای با اتوموتیو نیوز اعلام کرده بود، مطابقت دارند. اگر این میزان از تقاضا برای کل سال ادامه داشته باشد پژو خواهد توانست به اهداف خود دست پیدا کند، خصوصا به خاطر این‌که هدف پژو برای میزان آلایندگی ۴۹ گرم در هر کیلومتر مورد تائید برای اعتبار فوق‌العاده اتحادیه اروپا است.

میزان آلایندگی مورد نظر پژو برای مدل‌های پلاگین هیبریدش ۲۹ یا ۳۰ گرم در هر کیلومتر اعلام شده است. پیکانده گفته که پژو انتظار دارد که مدل‌های پلاگین هیبرید ۱۵ تا ۲۰ درصد فروش مدل ۳۰۰۸ و ۲۰ درصد فروش مدل ۵۰۸ را به خود اختصاص دهند.

برای درک اهمیت این ارقام باید بدانیم که مدل‌های ۲۰۸، ۲۰۰۸، ۳۰۰۸ و ۵۰۸ در مجموع ۶۵ درصد از فروش برند را در فرانسه تشکیل می‌دهند. موفقیت در رسیدن به اهداف آلایندگی می‌تواند یک جنبه منفی نیز داشته باشد و آن این که فروش تعداد زیادی از خودروهای پرهزینه و کم سود الکتریکی می‌تواند به حاشیه سود این شرکت آسیب برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =