طرح ترافیک

طرح کاهش آلودگی هوا چندی پیش در شورای ترافیک به تصویب رسید و اعضای شورای شهر تنها در نرخ گذاری عوارض آن نقش داشتند. اکنون باید دید با وجود انتقاداتی که به این طرح تازه وارد شده است، بازهم اعضای شورای به گران شدن طرح رأی میدهند و پرداخــت عارضه و هزینه را ضروری میدانند یا نه؟

طرح کاهش آلودگی هوا که به طرح ترافیک شــهرت دارد، موضوع تازه ای نیســت و بارها و بارها به صورت های مختلف به آن پرداخته شــده است. شــهرداری تهران اما اکنون خواســتار افزایش قیمت عــوارض ورود به طرح ترافیک است، خواســته ای که هنوز و قبل از اعلام وصول آن در شورای شهر تهران با واکنش شهروندان روبه رو شده است.

بسیاری از مردم می پرســند آیا اساسا این طرح در کاهش ترافیک و آلودگی هوا موثر بوده است یا نه؟

حمید ســیادت، کارشــناس ترافیک و معاون سابق حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در این باره پاسخ میدهد. یکی از اهداف اصلی طرح ترافیک، کاهش آلودگی هوا و حجم ترافیک در محدوده طرح اســت. هدفی که به طور مداوم زیر سوال اســت و وضعیت هوا نیز نشان میدهد چنانکه انتظار میرفت این طرح کارایی نداشــته است. با این وجود، شــهرداری درخواست افزایش 60 درصدی هزینه هــای ورود به طرح را داشــته، خواســته ای که با مخالفتهای جدی روبه رو شده است.

جزئیات اجرای طرح اهمیت دارد

حمید ســیادت در گفت وگو با  «دنیای خودرو» درباره ضرورت طرح کاهش آلودگی هوا در تهران گفت: « درباره ایــن مفهوم می توان از دو نــوع کلان و جزئیات سخن گفت.»

وی تصریح کرد: «این طرح هم مانند تمام طرحهایی که در حوزه مدیریت شهری به اجرا درآمده به بررسی های جزئی نیازمند است. این بررسیهای جزئی شامل، سیاست نرخ گذاری، کنترل ورودی ها و خروجی ها و چگونگی تداوم حضور خودروها در مناطق و ابزارهای کنترلــی مانند دوربین های پلاک خوان وابسته است.»

طرح ترافیک در تئوری موفق است

این کارشناس حوزه حمل ونقل تاکید کرد: « واقعیت این است بعد از بررسی های شهرداری و سازمان های مربوطه باید عنوان شود آیا این طرح در جزئیات موفق عمل کرده یا نه؛ اما ضرورت اجرای این طرح در شــرایط فعلی برای هیچ فردی پوشیده نیست.»

سیادت با بیان این که این طرح در کلیات باید در کشور و شهر پر از وسیله نقلیه عمومی مانند تهران به اجرا درآید، تاکید کرد: «طرح کنترل تــردد خودروها در خیابانها اهمیت دارد و در همه جای دنیا هم اجرا میشود و نباید دربــاره کلیت آن انتقاد کرد؛ بلکــه باید درباره چگونگی آن پرسید.»

به گفته این مدیر ســابق حمل ونقل ترافیک افرادی که وارد طرح ترافیک می شــوند، به نوعی به جامعه عارضه وارد میکنند و باید خســارت این عارضه را بپردازند و به تناسبی که در شهر تردد میکنند، هزینه کنند. این هزینه هم باید تماما صرف خرید وسایل نقلیه ای عمومی شود.» 

سیادت تاکید میکند تمام این موارد گفته شده صرفا روی کاغذ و تئوری وار است و اینکه چقدر و تا چه میزان در عمل چنین اتفاقی رخ میدهد، پرسشی است که شهرداری باید گزارش دنباله دار برای آن داشته باشد.

سیادت معتقد است اینکه طرح کاهش ترافیک در سال اول اجرای خود دارای کم وکاســتی و نواقص باشد، کاملا طبیعی است؛ زیرا توقع مدیران شهری بهبود روز به روز این طرح در دراز مدت است.

طرح کاهش آلودگی هوا چندی پیش در شورای ترافیک به تصویب رسید و اعضای شورای شهر تنها در نرخ گذاری عوارض آن نقش داشتند. اکنون باید دید با وجود انتقاداتی که به این طرح تازه وارد شده است، بازهم اعضای شورای به گران شدن طرح رأی میدهند و پرداخــت عارضه و هزینه را ضروری میدانند یا نه؟

البته این در حالی اســت که اجرای طرح کاهش در سال آینده با اما و اگر همراه اســت. چنان که محسن بندپی، اســتاندار تهران، گفته است وزارت کشــور و استانداری نســبت به ارزیابی عملکرد این طرح در سال ۹۸ اهتمام جدی دارد و علامت سوال جدی در کنار این طرح گذاشته شده است.

از ابتدا نیز مقرر بود این طرح به صورت آزمایشــی انجام شــود و پس از ارزیابی ادامـــــــــه پیدا کند. بنابراین برای سال آینده تصور نمیکنم طرح بـــه همین شکل ادامه پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =