خودروهای وارداتی

باتوجه به نوسانات نرخ ارز که از اوایل هفته گذشته در بازار شاهد آن بودیم، سیر صعودی قیمت خودروهای وارداتی اوج گرفته است و به‌رغم رکود بازار، بار دیگر قیمت برخی خودروهای پرطرفدار  با رشد قابل‌توجهی همراه شده.

 به گزارش «اخبار خودرو»، با‌توجه به نوسانات نرخ ارز که از اوایل هفته گذشته در بازار شاهد آن بودیم، سیر صعودی قیمت خودروهای وارداتی اوج گرفته است و به‌رغم رکود بازار، بار دیگر قیمت برخی خودروهای پرطرفدار  با رشد قابل‌توجهی همراه شده. این در حالی است که با شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند بازار و صنعت خودرو کشور نیز مانند چین و برخی کشورهای درگیر با این ویروس، دچار افت شدیدی شود. اما برخلاف انتظار شاهد هستیم همزمان با افزایش قیمت طلا و ارز، بازار خودرو نیز روند صعودی به خود گرفته و بار دیگر درصدد شکستن رکورد افزایش قیمت‌هاست.
پیوستگی بازار خودروهای داخلی و وارداتی نیز مزید بر علت شده زیرا نوسان قیمت خودروهای داخلی نیز تاثیر مستقیمی بر افزایش خارجی‌ها در بازار داشته است. برخی فعالان بازار معتقدند همزمان با افزایش قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی، برخلاف انتظار میزان نقل‌و‌انتقالات نیز با رشد نسبی همراه شده است. به‌گونه‌ای که هفته گذشته بسیاری از معاملات بازار به خودروهای خارجی اختصاص داشت که همین موضوع بستری برای ایجاد حباب کاذب قیمت‌ها را فراهم کرده است.
از طرفی فعالیت دلال‌ها دوچندان شده است و آن‌ها قصد دارند قیمت برخی مدل‌های پرتقاضا در بازار را به‌صورت کاذب و غیرواقعی بالا ببرند. این پدیده در بازار خودروهای مونتاژی نیز بارها دیده شده است و شاهد صعودی شدن نمودار قیمت آن‌ها در بازار هستیم. به‌عنوان‌مثال سیتروئن C3 که تا هفته‌های گذشته قیمتی در محدوده 400میلیون‌تومان داشت، اکنون با جهشی دور از انتظار مرزهای 500‌میلیون‌تومان را هم درنوردیده و 512 تا 517میلیون‌تومان در بازار ارزش‌گذاری می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد فعالیت دلال‌ها در فضای مجازی و پلت‌فرم‌های آنلاین خریدوفروش خودرو بی‌تاثیر نبوده و توانسته‌اند قیمت این محصول مونتاژی را به‌طرز چشمگیری افزایش دهند.
متاسفانه این افراد تنها به‌فکر منفعت‌های مالی کوتاه‌مدت هستند و به عواقب افزایش قیمت کاذب خودروها هرگز نمی‌اندیشند. این در حالی است که جهش قیمت یک محصول تاثیر غیرمستقیم بر نرخ سایر مدل‌های موجود در بازار داشته و می‌تواند هزینه‌های نگهداری کلیه خودروها را با افزایش همراه کند. زیرا با بالا رفتن قیمت خودرو، شاهد افزایش قیمت قطعات یدکی، افزایش هزینه‌های بیمه، عوارض و مخارج این چنینی هستیم که همگی می‌توانند درنهایت به ضرر دارندگان خودرو تمام شود. ازسوی‌دیگر دلال‌هایی که تنها به فکر افزایش قیمت خودروهایشان هستند، پس از فروش آن‌ها به ناچار باید هزینه بیشتری صرف خرید خودرو جدید کنند که بازهم درنهایت آن‌ها متضرر خواهند شد.
با بررسی جداول قیمتی خودروهای وارداتی در بازار آزاد درمی‌یابیم که هیوندای سانتافه‌فول 6رادار، قیمتی حدود یک‌میلیاردو117میلیون‌تومان داشته که نسبت‌به ماه گذشته بیش‌از 80‌‌میلیون‌تومان افزایش یافته است. از ‌آن‌جاکه کیا سورنتو رقیبی دیرینه برای هیوندای سانتافه به‌شمار می‌رود، نوسانات قیمتی هر یک از این خودروها، تاثیر مستقیمی بر قیمت دیگری خواهد گذاشت. بر این اساس برخی کارشناسان و فعالان بازار معتقدند میلیاردی شدن سورنتو بار روانی تاثیرگذاری هم در صعودی شدن قیمت سانتافه در بازار دارد. این در حالی است که تقاضا برای خرید این کراس‌اوور کره‌ای نیز با وجود افزایش شدید قیمت همچنان ادامه دارد. سورنتو 2017 درحال‌حاضر قیمتی حدود یک‌میلیاردو350‌میلیون‌تومان دارد.
 همچنین با افزایش نرخ ارز و بی‌ثباتی بازار طی روزهای گذشته، بار دیگر قیمت تویوتا راوفور مدل 2018 (الفطیم) با افزایش چشمگیر همراه شد و رکورد بی‌سابقه‌ای از خود به‌جا گذاشت و روز گذشته قیمت این کراس‌اوور ژاپنی در بازار تهران حدود یک میلیارد و 290 میلیون تومان اعلام شد. تویوتا C-HR هیبرید مدل 2018 تیپ لانچ نیز از دیگر خودروهای وارداتی رکوردشکن محسوب می‌شود که روز گذشته با قیمت یک‌میلیارد‌تومان در بازار خرید‌و‌فروش شده است. البته به‌نظر می‌رسد این افزایش قیمت تنها مختص تویوتا C-HR هیبرید نباشد و دیگر خودروهای هیبرید موجود در بازار نیز از این رویه پیروی کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال لکسوس NX300h هفت کلید مدل 2017 با قیمت تقریبی یک‌میلیاردو780میلیون‌تومانی در بازار ارزش‌گذاری شده است. همچنین هیوندای سوناتا هیبرید تیپ+ GLS با بهای 995میلیون‌تومان خرید‌وفروش می‌شود.
این قیمت‌ها نشان می‌دهند که خودروهایی که در بازه قیمتی یک میلیارد تومانی قرار داشتند، با افزایش 50 تا 80‌میلیون تومانی نسبت به ماه‌ گذشته همراه شده‌اند. خودروهای میان‌رده نیز که عموما شامل سدان‌های کره‌ای هستند، با افزایشی 30 تا 50میلیون‌تومانی بسته به نوع تیپ‌بندی و آپشن به بازار عرضه شده‌اند. حال باید دید با وجود شیوع ویروس کرونا در کشور، بازار خودرو در آستانه سال جدید چه تغییراتی به خود خواهد دید و آیا طبق روال در روزهای پایانی سال با افزایش تقاضا برای خرید خودرو مواجه خواهیم شد یا خیر؟!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =