خودرو

ممنوعیت واردات خودرو به کشور تبعات بســیاری برای واردکنندگان بخش خصوصی به همراه داشته و موجب بیکاری بسیاری از نیروهای انسانی شاغل در این شرکت ها شده است.

 به گزارش «اخبار خودرو»،تقریبا دو ســال از ممنوعیت واردات خودرو به کشور می گذرد و هر روز شــاهد کوچکتر شدن فضای رقابتی در این حوزه هســتیم. ممنوعیت واردات خودرو به کشور تبعات بســیاری برای واردکنندگان بخش خصوصی به همراه داشته و موجب بیکاری بسیاری از نیروهای انسانی شاغل در این شرکت ها شده است. پس از مصوبه ششم دی 96 هیات وزیران، ورود خودرو به مناطق آزاد کشور نیز تابع ضوابط واردات فنی خودرو به کشور شد. از همین رو شاهد برهم خوردن نظم بــازار و افزایش بی رویه قیمتها در این مناطق بودیم. حال مدتی اســت خبرهایی از آغاز فرآیند ترخیص خودروهــای مانده در گمــرکات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ســازمانهای مناطق آزاد کشور به گوش می رســد. پس از آنکه تصاویری از ترخیص خودروهای مانده در گمرک منطقه آزاد اروند منتشــر شد، به تازگی یک از مخاطبان تصاویر جدیــدی از خودروهای وارداتی موجود در گمرک جزیره کیش را برای ما ارســال کرده که نشــان می دهد در گمرک منطقه آزاد کیش نیز احتمالا چنین اقدامی صورت می گیرد. از همین رو با پیگیری های انجام شــده توســط خبرنگار روزنامــه دنیای خــودرو، دریافتیــم تنها بخشــی از خودروهایی که ثبت سفارش آنها در سال 2017 و اوایل 2018 صورت گرفته اســت و همچنین دارای نمایندگی رسمی هستند، موفق به اخذ مجوز ترخیص و شماره گذاری شده اند.

اما نکته جالبی که در این باره مطرح است، اینکه عمدتــا یک برند خــاص که اکثر محصــولات آن در رده هاچبک های لوکــس قرار می گیرند، توانســته اند مجوز ترخیص از گمرک جزیره کیش را دریافت کنند. طبق مصوبه هیات دولت، تمام خودروهای سواری غیر از آمریکایی ها، بدون الزام به رعایت محدودیت حجم موتور 2500 سیســی که تا تاریخ 31 مرداد ماه 97 برای آنها توسط ســازمانهای مناطق آزاد تجاری- صنعتی قبض انبار صادر شده اســت، با رعایت مقررات مناطق مذکور، برای شــماره گذاری و تردد در محدوده مجاز تعیین شده برای مناطق آزاد مجاز به ترخیص هستند. درخصوص خودروهای موجــود در گمرک جزیره کیش نیز گفته می شــود طبــق روال باید تمــام خودروهای ترخیص شــده؛ پالک منطقــه آزاد کیــش دریافت و در محدوده قانونی این جزیره تردد کنند. یک منبع آگاه در گمرک جزیره کیش به خبرنگار روزنامه دنیای خــودرو از ترخیص خودروهــای مذکور برای دریافت پلاک خبر داد. حال باید دید که آیا این خودروها می توانند به خاک اصلی کشور وارد شوند یا خیر؟ براساس این گزارش، طی روزهای گذشته مراحل بازرسی خودروها توســط ارزیابان گمرک جزیره کیش در حال انجام است و تعــداد قابل توجهی باتری نــو به منظور اســتفاده در خودروهــای مانده در گمرک که بخشــی از آنها بیشاز 3سال است خوابیده اند، سفارش گذاری شد. پیش از این نیز برخی خودروسازان خصوصی برای تسهیل در فرآیند ترخیص قطعات منفصله خودروهای مونتاژی خود، اقدام به وارد کردن بخش قابل توجهی از محموله های حاوی قطعات یدکی از طریق گمرکات مناطق آزاد کشور کرده بودند. در حال حاضر برخی شرکت های واردکننده می توانند با استفاده از قوانین اصلاحی جدید برای ترخیص برخی خودروهای دپوشده در گمرکات مناطق آزاد کشور، اقدام کنند. از آنجاکه فرآیند وارد کردن خودرو در مناطق آزاد کشور نســبت به خاک اصلی کشــور متفاوت است، هر شخص میتواند سالانه یک دســتگاه خودرو وارد کند، به همین خاطــر بســیاری از خودروها دپوشــده در گمرکات این مناطق شخصی هستند و توسط شــرکت یا برند خاصی وارد نشده اند. بیشترین تعداد خودروهای ترخیص شده در مناطق آزاد به اروند اختصاص دارد که طی روزها گذشته موفق به ترخیص و دریافت پلاک منطقه آزاد اروند شده اند. هزینه انبارداری هر خــودرو با توجه به مدت دپو خودرو به صورت جداگانه محاسبه می شود. به عنوان مثال هزینه انبارداری هیوندای جنســیس کوپه شش سیلندر مدل 2016 که بیش از 9 ماه در گمرک دپو شده است، حدود 36میلیون تومان برآورد می شود. فرآیند ترخیص خودروهای موجود در گمرک منطقه آزاد اروند حدودا از ســه روز گذشته آغاز شده و تاکنون بیش از 100 دستگاه انواع خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سیسی توانسته اند ترخیص و پالک منطقه آزاد اروند دریافت کنند. اما همچنان خودروهای آمریکایی یا سفارش آمریکا شامل قانون ترخیص نمی شوند و امکان ترخیص و شماره گذاری آنها وجود ندارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    1 0
    ......قربان برم خدارو یک بام دو هوارو *این ور بام گرما رو ا (داخل کشور ) (پراید وتیباوساینا و ابو قراضه ولگن و......)او ن ور بام سرمارو( مناطق ازاد ) (هیونداوتویوتا وپورشه وبنزو....)
    • سپهر IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      1 0
      داداش فرغون و جا انداختی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =