مرسدس‌بنزهای G کلاس

اگر این روزها کمی توجهتان را به خودروهای عبوری در خیابان‌ها جلب کنید، ممکن است مرسدس‌بنزهای G کلاس متنوعی را ببینید که گاه با پلاک ملی اما ظاهر مدرن و به‌روز درحال تردد هستند.

به گزارش «اخبار خودرو​»،اگر این روزها کمی توجهتان را به خودروهای عبوری در خیابان‌ها جلب کنید، ممکن است مرسدس‌بنزهای G کلاس متنوعی را ببینید که گاه با پلاک ملی اما ظاهر مدرن و به‌روز در‌حال تردد هستند. یقینا پس از دیدن آن‌ها این سوال در ذهنتان شکل می‌گیرد که چگونه یک خودرو خاص با پیشرانه‌ حجیم هشت سیلندر به‌رغم ممنوعیت واردات خودرو توانسته است پا به خاک کشور بگذارد و پس از اخذ مجوز پلاک ملی در خیابان‌ها تردد کند. در پاسخ به این سوال باید گفت این دسته خودروها در زمره وارداتی‌های جدید نیستند، بلکه حاصل تجارت جدیدی هستند که موجب سودآوردی‌های میلیاردی برای برخی افراد شده است.
درواقع بسیاری از مرسدس‌بنزهای G کلاس دارای پلاک ملی، نمونه‌های رِتروفیت‌شده‌ای هستند که توسط برخی مجموعه‌ها به این شکل درآمده‌اند. «رِتروفیت» به تغییر ظاهر یک خودرو از نسخه‌های قدیمی به آخرین نمونه‌های موجود در بازار اطلاق می‌شود. اما در ایران برای 
سهولت و همچنین نبود دانش‌فنی، از واژه‌هایی نظیر فیس‌لیفت یا به‌روزرسانی برای چنین پروژه‌هایی استفاده می‌شود.
اگر بخواهیم به جزئیات این پروژه‌ها اشاره کنیم، درابتدا باید گفت برای شروع رتروفیت به یک خودرو قدیمی با اسناد و مدارک کامل نیاز است. سپس با تهیه کیت‌های بدنه و تریم داخلی، ظاهر خودرو قدیمی به نمونه‌های جدید و مدرن تبدیل می‌شود. در صورتی که این تغییرات بدون نقص و با دقت بالا انجام شوند، تشخیص آن برای افراد عادی چندان آسان نخواهد بود. به همین‌دلیل بسیاری از افراد سودجو با بهره‌گیری از این روش، اقدام به سودآوری‌های کلان از طریق خریدوفروش خودروهای رتروفیت‌شده می‌کنند.
به‌طور مثال با خرید یک دستگاه مرسدس‌بنز G کلاس دهه 90 میلادی و صرف هزینه‌های جانبی به‌منظور تهیه کیت‌های رتروفیت و سایر هزینه‌های انجام آن، پس از اتمام پروژه و تکمیل، برچسب‌های میلیاردی روی آن می‌چسبانند. در برخی موارد خودرویی با بیش‌از 25سال سن، با قیمتی حدود 3میلیارد و 500 میلیون تومان خرید و فروش شده است.
البته خودروهای خاص، قیمت مشخصی در بازار ندارند و معیار دقیقی برای ارزش‌گذاری آن‌ها نیست. با این حال با کمک کارشناسان خبره و همچنین افراد باتجربه برای خرید‌و‌فروش خودروهای کلاسیک، امکان تعیین قیمت خودرو نسبت‌به شرایط قبلی و حال حاضر آن وجود دارد.
رتروفیت‌های انجام ‌شده در ایران تنها مختص مرسدس‌بنز G کلاس نیست. بلکه عمده پروژه‌های انجام‌شده به تویوتا لندکروزر سری 200 اختصاص دارد که با هزینه‌ای بین 100 تا 300میلیون‌تومان از ظاهر قدیمی به جدیدترین نسخه تولیدی تغییر می‌یابد. علاوه‌بر آن پروژه‌هایی نظیر تغییر ظاهر ب‌ام‌و سری 7، مرسدس‌بنز S کلاس و برخی دیگر از خودروها نیز صورت گرفته است.

  تاریخچه مرسدس‌بنز G کلاس
بنز G کلاس از زمان عرضه‌ خود در سال ۱۹۷۹ همواره موردتوجه دوستداران آفرود بوده و می‌توان این خودرو را در کنار رنجروور درصدر خودروهایی با قابلیت خارج جاده‌ای قرار داد. این خودرو از معدود خودروهای دارای سه عدد قفل دیفرانسیل است، همچنین تنها محصول مرسدس‌بنز بوده که فروش نسخه‌های AMG آن بیشتر از مدل‌های معمولی است. 
اگرچه ظاهر بنز G کلاس در بیش‌از ۳ دهه اخیر تغییر چندانی نکرده اما باطن این خودرو همواره مجهز به آخرین فناوری‌های روز دنیا بوده است. 
درحال‌حاضر نیز این مدل با چند پیشرانه‌ مختلف بنزینی و دیزلی به بازار عرضه می‌شود که ضعیف‌ترین آن‌ها مدل دیزلی G300 CDI با ۱۸۰اسب‌بخار قدرت و 400‌نیوتون‌متر گشتاور و قوی‌ترین آن‌ها مدل بنزینی AMG G65 است که به یک موتور دوازده سیلندر خورجینی به حجم 6لیتر مجهز است و 604 اسب‌بخار قدرت و 1000‌نیوتون‌متر گشتاور دارد. 
البته تمام مدل‌های بنز G کلاس با یک جعبه‌دنده 7سرعته اتوماتیک عرضه می‌شوند. بنز G کلاس به‌جز مدل‌های AMG که شتاب مناسبی دارند، در سایر مدل‌ها قابلیت حرکتی بالایی در جاده ندارد و تاییدکننده این مورد نیز شتاب جانبی تنها 58/0 جی این خودرو است که شاید 
بتوان آن را در زمره بدترین خودروها از نظر هندلینگ دانســـت. همچنین طراحی خاص این خودرو و زاویه تقریبا عمودی شیشه جلو نیز یکی از بدترین ضریب‌های آیرودینامیکی را برای G کلاس به ارمغان آورده است و سبب می‌شود به خاطر مسایل آیرودینامیکی حداکثر سرعت این خودرو نیز همواره پایین‌تر از سایر محصولات مرسدس‌بنز و مصرف سوخت آن نیز بسیار بالاتر باشد. اما موارد چندان مهمی برای برای مالکان G کلاس نیستند زیرا زمانی که صحبت از آفرود و تپه‌نوردی در میان است، بنز G کلاس با دستی کاملا پر به میدان می‌آید.
ارتفاع از سطح زمین جی کلاس ۲۱‌سانتی‌متر (۲۲سانتی‌متر در مدل‌های AMG) است که سبب می‌شود این خودرو بتواند از رمپ با زاویه ۲۴درجه نیز عبور کند. حداکثر زاویه ورود به شیب از جلو معادل ۳6 درجه و زاویه فرود از شیب در عقب معادل 27 درجه است. این خودرو همچنین توانایی حرکت در آب به عمق 60 سانتی‌متر را دارد که البته از این نظر پس‌از رنجروور قرار می‌گیرد چون رنجروور می‌تواند در عمق بیشتر یعنی معادل 90سانتی‌متر حرکت کند.
G کلاس همچنین این توانایی را دارد تا از شیب 80درصد بالا برود (شیب ۱۰۰درصد به معنای ۴۵درجه است). از لحاظ توانایی تحمل شیب جانبی نیز جی کلاس می‌تواند تا حداکثر ۵۴درصد را تحمل کند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =